Nawet w przypadku płatnej usługi od OpenAI nadal pozostaje puste okienko wydarzeń od kwietnia 2023 r. Z pomocą przychodzi zawsze aktualny Jasper, który ma również inne interesujące przewagi nad standardowym ChatGPT. Sprawdź, jak Jasper pomoże Ci w tworzeniu różnych treści.
Dokładnie w dniu, kiedy zacząłem pisać ten artykuł, Open AI wprowadziło kilka bardzo istotnych nowości do swoich modeli z okazji pierwszej konferencji Open AI DevDay.
Zapamiętaj
W nowym modelu GPT-4 Turbo nastąpiła aktualizacja bazy danych do kwietnia 2023 r. (wcześniej model miał informacje do stycznia 2022 r. i nadal na tej bazie operuje model GPT-3.5). Jedną z najbardziej wartościowych zalet Jaspera jest brak ograniczenia w kwestii daty krańcowej i przeszukiwanie informacji dostępnych w internecie w czasie rzeczywistym.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czym jest Jasper?
Jasper.ai to platforma wykorzystująca sztuczną inteligencję do generowania treści tekstowych, takich jak opisy produktów do sklepu, artykuły blogowe, posty na social media i wiele innych.
Różnice Jaspera i OpenAI:
- Różne modele językowe: Silnik Jaspera, aby poprawić jakość treści, korzysta z różnych modeli językowych, takich jak produkty OpenAI, Google czy Anthropic. Ma też własny, zmodyfikowany model.
- Informacje bazowe (ang. data training model): OpenAI obecnie ma informacje do wspomnianego kwietnia 2023 r., natomiast Jasper jest napędzany przez własne, autorskie modele AI i dodatkowo analizuje najnowsze Wiadomości Google, aktualne trendy i inne źródła, w tym wgrane przez Ciebie informacje, oraz dostosowuje odpowiedź do Twojego stylu.
- Specjalizacja w pisaniu treści marketingowych: Jasper został zaprojektowany z myślą o firmach, a konkretnie – do pomocy w pracy marketera. Może generować różnego rodzaju teksty: od postów na media społecznościowe po treści blogów i krótkie historie.
- Gotowe i zoptymalizowane szablony: Jasper ma wiele wbudowanych promptów, których odtworzenie w OpenAI wymagałoby czasu.
- Integracja z Surferem SEO: Dzięki połączeniu z Surferem SEO możesz optymalizować otrzymany content pod kątem wymagań SEO.
Jak krok po kroku korzystać z Jaspera
Aby efektywnie korzystać z Jaspera, uwzględnij kilka podstawowych aspektów:
- zmianę języka wejściowego i wyjściowego;
- identyfikacja stylu pisania (tonu wypowiedzi);
- dodanie informacji „o sobie” do własnej bazy wiedzy.
Jak w Jasperze zmienić język (włączyć tłumaczenie)
W Jasperze zarówno prompty, jak i generowane odpowiedzi domyślnie są generowane w języku angielskim. Aby to zmienić, przejdź do zakładki „Settings”, dostępnej po kliknięciu swojego profilu w lewym górnym rogu ekranu. Następnie po wybraniu „Integrations”, w sekcji „Language Translation” włącz tłumaczenie i wybierz docelowy język wejściowy i wyjściowy.
Zmiana języka wejściowego i wyjściowego w Jasperze
Źródło: Jasper
Jak nauczyć Jaspera swojego stylu pisania
W zależności od wybranego pakietu masz możliwość wgrania 1 lub 3 tonów wypowiedzi. Aby to zrobić, wystarczy przejść do zakładki „Brand voice”, a następnie wybrać „Voice & Tone”. Pozostaje Ci już tylko albo przesłać przygotowany tekst do narzędzia Jasper (limit wynosi 7000 znaków), albo przekazać programowi adres URL, na którym znajduje się treść.
Dodanie stylu wypowiedzi w Jasperze
Źródło: Jasper
Im więcej treści, tym Jasper trafniej zidentyfikuje Twój styl pisania. Program podsumuje go krótkim zdaniem.
Jak wgrać do Jaspera własne źródła
W Jasperze możesz wgrać niestandardową, własną bazę informacji. Do wyboru masz 3 opcje:
- wklejenie czystego tekstu;
- wgranie dokumentu PDF;
- podanie adresu URL.
Może tu zawrzeć np. fakty o Twojej marce, produkcie, usłudze, grupie docelowej czy po prostu inne istotne informacje, które Jasper powinien wziąć pod uwagę przy każdorazowym tworzeniu odpowiedzi.
Jak tworzyć treści za pomocą Jaspera
W Jasperze otrzymujesz dostęp do 55 szablonów podzielonych na 10 kategorii:
- reklama;
- audio i wideo;
- blog;
- zaangażowanie;
- e-mail;
- PR;
- produkt;
- sprzedaż;
- social media;
- strona internetowa.
W trakcie tworzenia treści masz bieżący dostęp do wydania komendy Jasperowi (wystarczy użyć przycisku i napisać, czego oczekujesz). Zobacz, jak wygląda korzystanie z Jaspera na przykładzie najczęściej używanych szablonów.
Jak stworzyć wpis na bloga w Jasperze
Aby stworzyć wpis blogowy w Jasperze, wystarczy odpowiedzieć sobie najpierw na kilka kluczowych pytań. Przekaż zatem programowi m.in.:
- jaki jest cel artykułu;
- jaki jest tytuł artykułu;
- jaka jest grupa docelowa;
- co powinien uwzględniać artykuł (to pole zostanie już wstępnie uzupełnione przez Jaspera);
- jakie słowa kluczowe trzeba uwzględnić.
Jasper przed napisaniem treści pokaże Ci edytowalny draft artykułu. Możesz wtedy uzupełnić jeszcze wpis o dodatkowe informacje.
Zapamiętaj
Nawet jeśli w trakcie wypełniania poszczególnych pól w Jasperze będziesz posługiwać się językiem polskim, to wszystkie podpowiedzi Jaspera będą napisane po angielsku. Dopiero tekst wynikowy ukaże się w wybranym języku (przy założeniu, że uprzednio włączono tłumaczenie).
Artykuł napisany przez Jaspera jest niestety niezwykle krótki, chociaż faktycznie zawiera przydatne informacje. Możesz go dalej rozwijać za pomocą komend (klawisz „/” + informacja, co chcesz w danym miejscu otrzymać).
Przykład komendy w Jasperze mającej na celu uzupełnienie informacji
Źródło: Jasper
Wskazówka
W kategorii „Blog” poza zwykłym wpisem masz także dostęp do treści w formie instrukcji, listy lub opinii.
Czy Jasper lepiej napisze artykuł na bloga od ChatGPT
I tak, i nie. Wiele zależy od promptu. Jednak w Jasperze łatwiej i szybciej wygenerujesz wartościowy tekst. W przypadku ChatGPT koniecznie uwzględnij podstawowe informacje: kim jesteś, dla kogo piszesz, co chcesz osiągnąć itd. Możesz też pokusić się o rozbicie tworzenia tekstu na kilka promptów (np. w pierwszym kroku poproś o wygenerowanie draftu, a dopiero potem o pisanie artykułu).
Wskazówka
W przypadku prostego prmptu wprowadzonego do ChatGPT otrzymany tekst będzie prawdopodobnie ogólnikowy. Możesz to jednak skorygować kolejnym, bardziej precyzyjnym promptem.
Jak otrzymać materiały do kampanii marketingowej w Jasperze
Według Austina Distela, dyrektora marketingu w Jasperze, narzędzie to zostało w stworzone dla specjalistów marketingu. Pora zatem na omówienie tworzenia kampanii marketingowych w Jasperze. Służy do tego zakładka „Campaigns”. Po kliknięciu na nią program poprosi Cię o wybranie stylu.
W kolejnym kroku wybierz materiały, które będą potrzebne do zaplanowania kampanii.
Tworzenie kampanii marketingowej w Jasperze
Źródło: Jasper
Za pomocą paru kliknięć otrzymasz komplet materiałów na różne media.
Wybór rodzaju contentu w trakcie tworzenia kampanii marketingowej w Jasperze
Źródło: Jasper
Treść dla kampanii Google Ads wygenerowana w Jasperze
Źródło: Jasper
Zapamiętaj
Dużą zaletą tworzenia kampanii jest szybkość, z jaką stworzysz spójny materiał (pod warunkiem dobrego zdefiniowania kontekstu kampanii.
Czy Jasper ma wbudowany czat
Tak, w Jasperze również znajdziesz czat, w którym możesz aktywować wspomniane wcześniej styl pisania czy bazę wiedzy. Poprosiłem kilkukrotnie Jaspera oraz ChatGPT o polecenie, co warto zobaczyć w Lublinie.
Wskazówka
Odpowiedzi generowane na zadane testowe pytanie były lepsze w przypadku Jaspera i nie zawierały błędnych danych (np. miejsca, które nie istnieje albo znajduje się w innym, pobliskim mieście). A fakty i poprawne informacje to ważny element z punktu widzenia SEO.
Warto zaznaczyć, że używałem ChatGPT bez wtyczek. Po włączeniu wtyczki „Browse with Bing” wyniki z obu narzędzi były porównywalne.
Źródło: Jasper
Źródło: ChatGPT
Źródło: ChatGPT
Podsumowanie
Możliwości oferowanych przez Jaspera jest znacznie więcej. Tutaj ograniczyłem się do wypisania sytuacji, w których może on mieć przewagę na ChatGPT (korzystałem z najnowszego płatnego modelu GPT-4).
Korzystanie z Jaspera jest możliwe po wykupieniu subskrypcji. W ujęciu rocznym to koszt:
- 39$ miesięcznie – pakiet Creator przeznaczony dla freelancerów;
- 59$ miesięcznie – pakiet Pro przeznaczony dla zespołów specjalistów.
W przypadku braku zobowiązań na rok z góry za pakiety Jaspera zapłacisz o 20% więcej. Wersja płatna ChataGPT to dla porównania koszt 20$ miesięcznie.
Główne zalety Jaspera:
- Możliwość wydawania komend w dowolnym miejscu roboczego tekstu, co znacznie przyspiesza pracę.
- Dostęp do najnowszych informacji – w przypadku ChatGPT trzeba w tym celu korzystać z wtyczek („Browse with Bing”) lub często blokowanych scrapperów.
- Szybkie i wygodne tworzenie materiałów na potrzeby kampanii marketingowej.