Jakie książki czytają marketerzy? Które z lektur są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Zuzanna Januszkiewicz, marketing specialist w Vector Solutions oraz Natalia Zielińska, marketing manager w Useme.
Zuzanna Januszkiewicz, marketing specialist w Vector Solutions
Cześć, nazywam się Zuza. Zawodowo zajmuję się digital marketingiem i organizacją eventów, prywatnie zaś nie potrafię opowiedzieć nawet krótkiej historii bez odpowiedniego wprowadzenia oraz kilku dygresji. No właśnie, bo opowiadanie to potęga! Dlatego też moje książkowe polecenia kręcą się wokół siły, jaką niesie za sobą sztuka opowieści.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. „Narratologia”, Paweł Tkaczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017
Jak czyta się książkę osoby, która zawodowo zajmuje się sprzedawaniem poprzez opowiadanie? W taki sposób, że od razu chcesz kupić kolejną książkę tego autora! Bez wątpienia Paweł Tkaczyk to guru storytellingu, a jego książka jest doskonałą instrukcją tworzenia opowieści w taki sposób, aby sprzedać produkt. Jeśli zastanawiasz się, jak zaangażować odbiorców i przekonać ich do zakupu, przeczytaj „Narratologię”.
2. „Mistrzowie sprzedaży – jak oni to robią. Niedoceniona siła opowieści i roli emocji w podejmowaniu decyzji”, Michael Bosworth, Ben Zoldan, Wydawnictwo Studio EMKA 2016
Nie trzeba być charyzmatycznym mówcą, aby wieść prym w opowiadaniu. Czytając „Mistrzów sprzedaży”, dowiesz się, że można się tego nauczyć. Ta pozycja jest wyjątkowo ciekawa, ponieważ czerpie wiedzę z zakresu neurobiologii, socjologii, antropologii czy psychologii, aby finalnie przedstawić rozmaite techniki niezbędne do wpłynięcia na naszego odbiorcę.
3. „Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki”, Grzegorz Kosson, Wydawnictwo Słowa i Myśli 2014
To nie jest kolejny poradnik. To wciągająca historia, która zabiera nas w podróż po tajnikach storytellingu. Autor opowiada m.in., w jaki sposób zaprezentować produkt, aby stał się symbolem, który odbiorcy użyją do opowiadania własnych historii, czy też o bardzo ważnej potrzebie nadania marce duchowego wymiaru.
4. „Cząstki przyciągania. Jak budować niestandardowe kampanie reklamowe”, Natalia Hatalska, Wydawnictwo Helion 2014
Inspiracji nigdy dość! A Natalia Hatalska jest od lat liderką z zakresu analityki trendów i inspirowania zaskakującymi nowinkami z całego świata. Nie inaczej jest również z kampaniami reklamowymi. W swojej bestsellerowej książce zebrała 158 niestandardowych polskich kampanii, które pomimo upływu czasu wciąż stymulują i napędzają do nowych pomysłów reklamowych.
Natalia Zielińska, marketing manager w Useme
1. „Metoda Lean Analytics. Zbuduj sukces startupu w oparciu o analizę danych”, Alistair Croll, Benjamin Yoskovitz, Helion 2013
Dane to podobno nowe złoto i ja się pod tym podpisuję, a w prowadzeniu biznesu są niczym diamenty. To najcenniejsze, obiektywne spojrzenie na biznes, klienta i środowiska, w którym funkcjonuje firma. Książka Croll’a i Yoskovitz’a to praktyczny przewodnik, jak w pełni wykorzystać potencjał własnych danych. Znajdziemy w niej wiele przykładów i cennych informacji jak analizować, interpretować i podejmować decyzje na ich podstawie.
„Metoda Lean Analytics” to dobra lektura nie tylko dla startupów. Szczególnie polecam ją osobom rozwijającym produkty technologiczne, ale tak naprawdę przyda się szerszemu gronu – każdy biznes ma dane, które warto analizować.
2. „Content. Elementarna cząstka marketingu”, Rebecca Lieb, Jaimy Szymański, Znak Horyzont 2018
O contencie powiedziano już dużo, jeszcze więcej napisano. Tę pozycję mogę polecić marketerom świadomym potęgi treści, którzy szukają dobrego kompendium na ten temat. Największy nacisk autorki kładą na najczęstsze problemy, jakie niesie ze sobą tworzenie strategii contentowej i jej wdrażanie w firmach. Oprócz oczywistych zagadnień znajdziemy tam też informacje o reklamie natywnej, real-time marketingu, czy mediach konwergentnych. Jest to najbardziej wszechstronna książka o contencie, jaką znam. Nie jest też przegadana, czy pełna pustych słów – samo mięso.
3. „22 niezmienne prawa zarządzania marką”, Al Ries, Laura Ries, Prószyński i S-ka 1998
Troszkę mniej znana pozycja jednego z autorów klasycznych pozycji marketingowych (jak np. „22 niezmienne prawa marketingu”, „Wojujący marketing”, czy „Wojna marketingu z zarządzaniem”). Mimo upływu czasu jako całość jest wciąż aktualna i interesująca. Pozwala spojrzeć na działania marketingowe z nieco innej, brandingowej perspektywy. Autorzy podają wiele przykładów, z których można się wiele nauczyć i czerpać inspiracje.
Przeczytaj wywiady z Laurą Ries „Nie ma znaczenia, czego chcą potencjalni klienci. Liczy się tylko to, co robi konkurencja” oraz z Alem Ries „Wygrywasz w umyśle klienta, a nie na rynku” na M+.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 12]
- M+ poleca: książki dla marketera B2B
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.7]
- M+ poleca: grupy na Facebooku o marketingu
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać