Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Marta Baran, dyrektor działu zarządzania relacjami z klientem w sieci Carrefour Polska oraz Edyta Nowicka, marketing execution lead for Poland w SAP Polska.
Marta Baran, dyrektor działu zarządzania relacjami z klientem, odpowiedzialna za koordynacje działań z zakresu marketingu w sieci Carrefour Polska
1. „Zapalniki zmian. Jak projektować zachowania za pomocą ekonomii behawioralnej”, Agata Romaniuk, Instytut Ekonomii Behawioralnej 2020
Słuchaj „Marketer+” Podcast
To jedna z moich ulubionych książek. Autorka wyjaśnia w niej w przystępny sposób, z jakich reguł korzysta nasz umysł, aby szybko uporać się z jakimś zadaniem. Jednak działanie mózgu „na skróty”, mimo oszczędności czasu i energii, ma też efekty uboczne – często prowadzi nas do błędnych wniosków i pochopnych decyzji.
Po lekturze książki nie zostajemy tylko z wiedzą teoretyczną. Poznajemy mnóstwo historii i przykładów z życia, pokazujących jak można ją wykorzystać, by wpłynąć na działania konsumentów i poprawić ich doświadczenia z naszą marką. Od dawna zastanawiasz się, co zrobić, by klienci podchodzili chętniej do kasy samoobsługowej, a może by odkładali na koncie więcej oszczędności? Cokolwiek chcesz zmienić w ich zachowaniu, ta książka jest dla Ciebie.
2. „Przyczepne historie. Dlaczego niektóre historie przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane”, Chip Heath & Dan Heath, tłum. Monika Malcherek, MT Biznes 2020
Ponownie solidna porcja praktyki. Tym razem autorzy radzą, jak konstruować przekaz, by nasi odbiorcy go zrozumieli i zapamiętali. Przedstawiają nam sześć podstawowych elementów chwytliwych opowieści, dzięki którym nasza narracja trafi do odbiorców. Świetna lektura dla marketingowców, leaderów, dla każdego, kto chce się skutecznie komunikować.
3. „Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację”, Christopher Wylie, tłum. Michał Strąkow, Insignis Media 2020
Na koniec historia. Opowieść człowieka, który współtworzył najsłynniejszą w ostatnich latach firmę zajmującą się analizą dużych zbiorów danych pochodzących m.in. z Facebooka. Człowieka, który początkowo zafascynowany data mining nie spodziewał się, że dane dziesiątek milionów ludzi będą wykorzystane do manipulacji na skalę światową. Wielka polityka, międzynarodowi hakerzy i niczego nieświadomi użytkownicy mediów społecznościowych. Warto przeczytać, a zrozumiemy, skąd tyle szumu wokół data privacy.
Edyta Nowicka, marketing execution lead for Poland w SAP Polska
1. „ABC marketingu B2B” Łukasz Kosuniak, Grupa Marketer 2018
Ta książka zawiera wszystko, co należy i warto wiedzieć na temat marketingu B2B. Jest to skondensowana wiedza zawierająca teorię połączoną z praktycznymi przykładami. Polecam ją zarówno osobom, które stawiają swoje pierwsze kroki w marketingu, jak i tym bardziej doświadczonym, ponieważ pozwala uporządkować wiedzę i rozszerzać ją. Zawiera wszystko, co niezbędne w marketingu B2B – od planowania, poprzez taktyki, aż do narzędzi. Pokazuje również wyzwania związane ze współpracą z działem sprzedaży oraz jak na nie odpowiadać w taki sposób, aby uzyskać największą skuteczność.
Szczególnie przydatny jest dla mnie rozdział o narzędziach. Znajdują się tu bardzo przystępnie opisane najważniejsze narzędzia, które pomagają współczesnym marketerom w generowaniu leadów. Istotne jest to, że w książce znajdują się przykłady ich wykorzystania w praktyce. Pomaga to wybrać te, które będą najbardziej przydatne. Bardzo pomocne są również wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób poszerzać swoją wiedzę.
2. „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artur Jabłoński, Onepress 2017
Copywriting jest obszarem marketingu, który jest bardzo istotny – zarówno w marketingu B2C, jak i B2B. Często to właśnie umiejętne posługiwanie się słowem pozwala na przekonanie potencjalnych klientów do naszych produktów i usług. Książka Artura Jabłońskiego zawiera wskazówki pomagające w pisaniu tekstów, które sprzedają i przekonują do działania. Można się z niej dowiedzieć m.in. w jaki sposób ludzie czytają teksty w internecie, jak pisać w przystępny sposób i jak sprawić, żeby ludzie chcieli czytać nasze komunikaty.
Szczególnie ważne jest dla mnie pokazanie konkretnych rozwiązań i przykłady efektywnych tekstów. Są to gotowe do wdrożenia schematy, które łatwo przełożyć na każdą branżę. Książka jest napisana w lekki, przystępny sposób, dzięki czemu z łatwością się czyta, a przede wszystkim – wykorzystuje się wiedzę, którą przekazuje. Pomagają w tym również przykłady narzędzi, które warto wykorzystywać podczas pisania. Bardzo przydatna wiedza copywriterska w pigułce.
3. „Esencjalista. Mniej, ale lepiej.” McKeown Greg, MT Biznes 2014
To nie jest książka stricte o marketingu, ale ma bardzo wiele powiązań z marketingiem. Dlaczego? Moje doświadczenie w tej branży mówi mi, że w marketingu pracy jest zawsze „za dużo”. Zawsze można więcej, lepiej, szybciej. I zawsze znajdzie się ktoś, kto czegoś od marketingu potrzebuje. Książka „Esencjalista” jest idealna do tego, aby uporządkować sobie ten szalenie szybki świat. Pokazuje, jak częściej mówić „nie”, lepiej zarządzać czasem, zmniejszyć liczbę e-maili i skupić się na priorytetach. To nauka o tym, jak się zatrzymać w natłoku zadań i ustalić, co jest warte naszej uwagi – tak, aby robić tylko właściwe rzeczy.
Esencjalizm to nauka radzenia sobie z przepracowaniem i sztuka skutecznego rozpoznawania najważniejszych rzeczy oraz eliminowanie zbędnych. Książka pozwala nabrać dystansu i zmienić sposób myślenia. Wszystko, co opisuje jest niezwykle ważne w pracy marketera. Polecam przeczytanie, a także powracanie do niej raz na jakiś czas, aby nie wpadać w kołowrotek „asapów”.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać