Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?

Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Katarzyna Piwowarczyk, country marketing director w Ikea oraz Ilona Witczak-Wilińska, B2B senior digital marketing professional w Canon 4CE – Poland.
Katarzyna Piwowarczyk, country marketing director w Ikea
Trudno jest mi napisać o trzech książkach, które każdy marketer powinien znać. Biorąc pod uwagę, ile nowych pozycji ukazuje się z roku na rok, ciekawym zadaniem byłoby stworzenie takich kanonów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z drugiej strony, jest wiele książek, o których się dużo mówi, ale nie wiem, czy każdy z branży miał z nimi styczność.
Źródło: N.Piotrowski, Vaynerchu vs Sharp, czyli kto ma rację w marketingu?, Aula Polska Poznań Amazon
To, co mogę zrobić, to podać trzy tytuły, albo może szerzej – typy książek, jakie w swoim czasie były niezwykle odkrywcze i myślę, że sporo wniosły, zarówno pod względem teorii, jak i praktyki.
1. Fundamenty

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Przez lata wiele się zmieniło, ale pamiętam, jak z ekscytacją zamawialiśmy książki z Amazona na początku lat 2000. W tamtym czasie fundamentami były publikacje Davida Aakera „Builidng strong brands” oraz „Brand Porfolio Strategy”. Przygotowywaliśmy prezentacje, aby wzajemnie się od siebie uczyć i dyskutowaliśmy o nich w zespole.
2. Czujność
W marketingu wiele mamy prawd objawionych i „faktów autentycznych”. Posiłkujemy się danymi, składamy z nich piękne historie. „Facfullness” Hansa Rsolinga oraz „Freakonomia” Stevena Levitta w tym kontekście były naprawdę odkrywcze. Otrzeźwiające spojrzenie na to, jak trzeba być uważnym, patrząc na dane i jak czasami nasze myślenie prowadzi nas na manowce wnioskowania. A wszystko na świetnych i przemawiających do wyobraźni – i zostających długo w głowie w formie anegdot – przykładach.
3. Relacje
Jednym z głównych obszarów naszych zainteresowań jest relacja człowiek-marka. Jednak, niezależenie od stanowiska czy stażu pracy, kluczowe jest dla nas dbanie o obszar relacji człowiek-człowiek. Tu bez wahania poleciałbym każdemu (nie tylko z marketignu) książkę „Analiza transakcyjna w zarządzaniu” Ewy Szymanowskiej oraz Magdaleny Sękowskiej o tym, w jakie schematyczne wzorce czasami wpadamy i jak sobie z tym radzić, zarówno z perspektywy członka zespołu, jak i menadżera.
Wiele zdroworozsądkowych obserwacji i refleksji w temacie przekazała też Kim Scott w „Szef wymagający i wyrozumiały”.
Ilona Witczak-Wilińska, B2B senior digital marketing professional w Canon 4CE – Poland
1. „Winning at Social Customer Care: How Top Brands Create Engaging Experiences on Social Media”, Dan Gingiss, 2017
Jeśli chodzi o książki na temat marketingu, to najczęściej sięgam po pozycje anglojęzyczne. „Winning at Social Customer Care” to jedna z tych pozycji na mojej cyfrowej półce, które z czystym sumieniem mogę polecić.
Książka autorstwa Dana Gingissa to dobre wprowadzenie do tematu customer experience w mediach społecznościowych. Nie tylko wyjaśnia, do jakich standardów w zakresie obsługi klienta w sieci dążyć, ale też podpowiada, jak w ośmiu krokach zbudować w organizacji odpowiednie rusztowanie pod dobrze działający proces.
Pozycja zachęca marki do tego, żeby zaczęły w swoich działaniach bardziej uwzględniać perspektywę klienta i ilustruje to licznymi przykładami. Szczególnie polecam tę lekturę pracownikom działów marketingu i obsługi klienta w telecomach, firmach kurierskich, liniach lotniczych i wszędzie tam, gdzie codziennie na dużą skalę realizowane są usługi, a użytkownicy preferują szybki kontakt przez internet.
2. „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”, Artur Jabłoński, wyd. II rozszerzone i zaktualizowane, Grupa Marketer 2021
To z kolei jedna z nielicznych pozycji, które mam u siebie na półce po polsku i w druku. A to dlatego, że bardzo cenię wiedzę Artura. Doskonale pamiętam prowadzone przez niego zajęcia na studiach podyplomowych z digital marketingu na krakowskiej AGH i od tamtej pory regularnie wracam do jego publikacji w druku i w internecie.
Myślę, że jedną z najlepszych rzeczy, które wyszły spod ręki Artura Jabłońskiego jest zbiór porad dotyczących tego, jak tworzyć teksty reklamowe. Z drugiej strony, mam wrażenie, że ta pozycja już weszła do kanonu i nie ma sensu więcej się na jej temat rozpisywać.
„Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie” to książka, którą mogę polecić wszystkim tym, którzy czują, że potrzebują usystematyzować swoją wiedzę na temat reklamy w kanałach skupionych w rękach Zuckerberga lub stawiają pierwsze samodzielne kroki w menedżerze reklam. Przyda się także osobom, które co prawda bezpośrednio nie konfigurują kampanii, ale zlecają je agencjom.
Znajdziecie tu przegląd 360° zagadnień związanych z reklamą w społecznościach – od kwestii związanych z samym poruszaniem się w panelu reklamowym, przez targetowanie, kreację, po analizę kampanii i wskazówki dotyczące ich optymalizacji.
Oczywiście, po przeczytaniu tej książki nie staniecie się od razu social ninja, ale trudno mi wskazać drugą tak przekrojową, wyważoną (technika vs strategia) i porządkującą wiedzę lekturę, która stanowiłaby tak dobry punkt startowy.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać