Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Katarzyna Piwowarczyk, country marketing director w Ikea oraz Ilona Witczak-Wilińska, B2B senior digital marketing professional w Canon 4CE – Poland.
Katarzyna Piwowarczyk, country marketing director w Ikea
Trudno jest mi napisać o trzech książkach, które każdy marketer powinien znać. Biorąc pod uwagę, ile nowych pozycji ukazuje się z roku na rok, ciekawym zadaniem byłoby stworzenie takich kanonów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z drugiej strony, jest wiele książek, o których się dużo mówi, ale nie wiem, czy każdy z branży miał z nimi styczność.
Źródło: N.Piotrowski, Vaynerchu vs Sharp, czyli kto ma rację w marketingu?, Aula Polska Poznań Amazon
To, co mogę zrobić, to podać trzy tytuły, albo może szerzej – typy książek, jakie w swoim czasie były niezwykle odkrywcze i myślę, że sporo wniosły, zarówno pod względem teorii, jak i praktyki.
1. Fundamenty
Przez lata wiele się zmieniło, ale pamiętam, jak z ekscytacją zamawialiśmy książki z Amazona na początku lat 2000. W tamtym czasie fundamentami były publikacje Davida Aakera „Builidng strong brands” oraz „Brand Porfolio Strategy”. Przygotowywaliśmy prezentacje, aby wzajemnie się od siebie uczyć i dyskutowaliśmy o nich w zespole.
2. Czujność
W marketingu wiele mamy prawd objawionych i „faktów autentycznych”. Posiłkujemy się danymi, składamy z nich piękne historie. „Facfullness” Hansa Rsolinga oraz „Freakonomia” Stevena Levitta w tym kontekście były naprawdę odkrywcze. Otrzeźwiające spojrzenie na to, jak trzeba być uważnym, patrząc na dane i jak czasami nasze myślenie prowadzi nas na manowce wnioskowania. A wszystko na świetnych i przemawiających do wyobraźni – i zostających długo w głowie w formie anegdot – przykładach.
3. Relacje
Jednym z głównych obszarów naszych zainteresowań jest relacja człowiek-marka. Jednak, niezależenie od stanowiska czy stażu pracy, kluczowe jest dla nas dbanie o obszar relacji człowiek-człowiek. Tu bez wahania poleciałbym każdemu (nie tylko z marketignu) książkę „Analiza transakcyjna w zarządzaniu” Ewy Szymanowskiej oraz Magdaleny Sękowskiej o tym, w jakie schematyczne wzorce czasami wpadamy i jak sobie z tym radzić, zarówno z perspektywy członka zespołu, jak i menadżera.
Wiele zdroworozsądkowych obserwacji i refleksji w temacie przekazała też Kim Scott w „Szef wymagający i wyrozumiały”.
Ilona Witczak-Wilińska, B2B senior digital marketing professional w Canon 4CE – Poland
1. „Winning at Social Customer Care: How Top Brands Create Engaging Experiences on Social Media”, Dan Gingiss, 2017
Jeśli chodzi o książki na temat marketingu, to najczęściej sięgam po pozycje anglojęzyczne. „Winning at Social Customer Care” to jedna z tych pozycji na mojej cyfrowej półce, które z czystym sumieniem mogę polecić.
Książka autorstwa Dana Gingissa to dobre wprowadzenie do tematu customer experience w mediach społecznościowych. Nie tylko wyjaśnia, do jakich standardów w zakresie obsługi klienta w sieci dążyć, ale też podpowiada, jak w ośmiu krokach zbudować w organizacji odpowiednie rusztowanie pod dobrze działający proces.
Pozycja zachęca marki do tego, żeby zaczęły w swoich działaniach bardziej uwzględniać perspektywę klienta i ilustruje to licznymi przykładami. Szczególnie polecam tę lekturę pracownikom działów marketingu i obsługi klienta w telecomach, firmach kurierskich, liniach lotniczych i wszędzie tam, gdzie codziennie na dużą skalę realizowane są usługi, a użytkownicy preferują szybki kontakt przez internet.
2. „Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”, Artur Jabłoński, wyd. II rozszerzone i zaktualizowane, Grupa Marketer 2021
To z kolei jedna z nielicznych pozycji, które mam u siebie na półce po polsku i w druku. A to dlatego, że bardzo cenię wiedzę Artura. Doskonale pamiętam prowadzone przez niego zajęcia na studiach podyplomowych z digital marketingu na krakowskiej AGH i od tamtej pory regularnie wracam do jego publikacji w druku i w internecie.
Myślę, że jedną z najlepszych rzeczy, które wyszły spod ręki Artura Jabłońskiego jest zbiór porad dotyczących tego, jak tworzyć teksty reklamowe. Z drugiej strony, mam wrażenie, że ta pozycja już weszła do kanonu i nie ma sensu więcej się na jej temat rozpisywać.
„Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie” to książka, którą mogę polecić wszystkim tym, którzy czują, że potrzebują usystematyzować swoją wiedzę na temat reklamy w kanałach skupionych w rękach Zuckerberga lub stawiają pierwsze samodzielne kroki w menedżerze reklam. Przyda się także osobom, które co prawda bezpośrednio nie konfigurują kampanii, ale zlecają je agencjom.
Znajdziecie tu przegląd 360° zagadnień związanych z reklamą w społecznościach – od kwestii związanych z samym poruszaniem się w panelu reklamowym, przez targetowanie, kreację, po analizę kampanii i wskazówki dotyczące ich optymalizacji.
Oczywiście, po przeczytaniu tej książki nie staniecie się od razu social ninja, ale trudno mi wskazać drugą tak przekrojową, wyważoną (technika vs strategia) i porządkującą wiedzę lekturę, która stanowiłaby tak dobry punkt startowy.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać