Kto nie lubi otrzymywać prezentów? Za każdym razem nawet drobny pozytywny gest skierowany pod adresem danej osoby wpływa na jej dobre samopoczucie. Emocje towarzyszące przekazywaniu i otrzymywaniu prezentów mają również swój wydźwięk w świecie biznesu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jaki wpływ na relacje biznesowe mają upominki,
- jakie efekty można dzięki nim uzyskać.
Gdy pojawia się hasło „upominki biznesowe” czy „gadżety reklamowe”, w głowach marketerów powstaje mnóstwo skojarzeń, i to nie zawsze pozytywnych. Stworzenie listy osób, które powinny otrzymać upominek, znalezienie dostawcy, wymyślenie odpowiedniego prezentu, który będzie dopasowany do strategii marki i który nie ośmieszy ani nie onieśmieli kontrahenta czy klienta – to tylko niektóre zadania, związane z wręczaniem upominków w biznesie. Jednak mimo że jest to działanie wymagające dużego zaangażowania ze strony obdarowujących, efekty, jakie można dzięki niemu uzyskać, mogą być naprawdę wartościowe, a relacje zbudowane na jego bazie wyjątkowo trwałe.
Długotrwały związek
Oczywiście upominki nie naprawią wpadek i braków w jakości dostarczanych usług, nieterminowości czy opryskliwej obsługi. Należy pamiętać, że są one jedynie uzupełnieniem codziennej, odpowiedzialnej, profesjonalnej współpracy. Ale i w tych pozytywnych biznesowych związkach wyraz sympatii czy docenienia jest jeszcze bardziej istotny.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Istnieją liczne analogie między upominkami biznesowymi w relacjach z klientami czy partnerami biznesowymi a prezentami w kontekście związków romantycznych – przekonuje Justyna Greczanik, prezes zarządu Experiago. – Na wstępnym etapie budowania relacji prezenty pozwalają skrócić dystans i stanowią pretekst do nawiązania bardziej bezpośredniego dialogu z kontrahentem. Służą też do sygnalizowania intencji. Ich przekazanie oznacza, iż druga strona jest dla nas ważna i że gotowi jesteśmy ponieść wysiłek, aby jej to okazać. Kiedy relacja wkracza w nieco bardziej dojrzały etap (tj. dbamy o istniejącego klienta lub partnera biznesowego), prezenty biznesowe potrafią skutecznie przypomnieć odbiorcy o Twoim istnieniu i wadze już zbudowanej relacji, a także pozwalają przenieść ją na wyższy, bardziej osobisty poziom. Wtedy też w subtelny sposób przyczyniają się do budowania mniej lub bardziej uświadomionego poczucia lojalności, której podłoże stanowi silna w naszym kontekście kulturowym chęć odwzajemnienia się – dodaje.
POBIERZ BEZPŁATNY DODATEK UPOMINKI BIZNESOWE
Długotrwałe efekty
Długi i żmudny proces budowania wzajemnego zaufania, przez który muszą przejść obie strony relacji biznesowej – niezależnie, czy dotyczy ona firmy i klientów, czy też partnerów biznesowych – powinien być nagradzany. I rzeczywiście wydaje się, że znaczna część marketerów to rozumie.
Upominki biznesowe i reklamowe stają się coraz bardziej popularne, a jednocześnie uznawane za naprawdę skuteczny sposób promocji, budowania wizerunku firmy oraz kształtowania wzajemnych relacji. – Z V edycji badania postrzegania upominków reklamowych przeprowadzonego przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych na przełomie maja i czerwca 2016 r. wynika, że aż 91,43% respondentów dokonuje zakupu upominków reklamowych w celu kształtowania wizerunku swojej firmy – tłumaczy dr Edyta Lisowska, prezes PIAP. – Te same badania pokazują, że 85,71% ankietowanych wręcza podarunki swoim kontrahentom. Wymienione dane plasują upominki reklamowe na drugim miejscu jako najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy – dodaje.
Długotrwałe zaangażowanie
Upominki biznesowe wpływają na emocje oraz wywołują wiele reakcji psychologicznych. W sytuacji, w której dana osoba musi się zaangażować, poświęcić swój czas bądź inne zasoby, by otrzymać jakiś upominek – np. zebrać odpowiednią liczbę punktów, odpowiedzieć na pytanie konkursowe czy zadzwonić do radia w określonym momencie – pozytywne emocje związane z daną firmą, która umożliwiła zdobycie nagrody, są bardzo silne. Ale jednocześnie, jeśli ktoś został obdarowany w podziękowaniu za codzienną, wykonywaną w ramach obowiązków pracę, pojawia się kolejna, również pozytywna z punktu widzenia obdarowującego reakcja – czyli chęć odwdzięczenia się za upominek. Reguła wzajemności sprawia, że osoba, która otrzymała podarunek w podziękowaniu za dobrej jakości współpracę, w przyszłości będzie bardziej otwarta na propozycje ze strony firmy, która ją doceniła i o niej pamiętała.
– Każdy biznes, choćby i największy, składa się z ludzi – podkreśla Greczanik. – Istnieje wiele mocnych relacji biznesowych, których nie da się wytłumaczyć wyłącznie słupkami w Excelu. Oprócz względów czysto transakcyjnych (tj. czy ta relacja opłaca się biznesowo) istnieje wiele uwarunkowań miękkich, które są co najmniej równie istotne. Czy jestem tu mile widziany? Czy zostałem potraktowany z szacunkiem? Czy mój wkład w transakcję jest doceniany? Czy warto wybaczyć niedociągnięcia, czy też należy zacząć się rozglądać za alternatywnym rozwiązaniem? Upominki biznesowe stanowią potężne narzędzie budowania relacji właśnie dlatego, że potrafią wpływać na to, w jaki sposób klienci czy partnerzy biznesowi odpowiedzą sobie na te i podobne pytania – dodaje.
Podsumowując, warto więc zadbać o to, by współpraca i odbiór danej marki wśród jej klientów czy kontrahentów były pozytywne.