Alfy będą najliczniejszym, najbogatszym, najlepiej wykształconym i najdłużej żyjącym pokoleniem w historii. Ich siła nabywcza wielokrotnie przewyższy możliwości ich poprzedników. Chociaż najstarsze Alfy nie skończyły jeszcze podstawówki, to ich preferencje konsumenckie kształtują się właśnie teraz. Jeśli nie chcesz stracić szansy, by nawiązać z nimi długofalową relację, musisz zacząć działać już dziś.
Z tego artykułu dowiesz się:
kim są przedstawiciele generacji Alfa,
co odróżnia Alfy od poprzednich pokoleń,
jakie wartości są ważne dla Alf i czego oczekują od marek,
co mogą zrobić marki, aby zdobyć zaufanie nowego pokolenia.
Kim jest Alfa?
Generacja Alfa to dzieci Millenialsów, często też młodsze rodzeństwo Zetek. Najstarsi przyszli na świat w 2010 roku. Premierę miał wtedy iPhone 4, Facebook liczył już ponad 600 milionów użytkowników, a na Instagramie pojawiały się pierwsze posty. Najmłodsi urodzą się pod koniec 2024 roku i będą dorastać w czasach, w których TikTok bije rekordy popularności, serwisy streamingowe pojawiają się jak grzyby po deszczu, a zakupy online są bardziej naturalne niż wyjście do sklepu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Alfy to pierwsze pokolenie, które od najmłodszych lat wychowuje się w otoczeniu responsywnej technologii i aktywnie konsumuje cyfrowe treści. Doskonale poruszają się w sieci, płynnie przeskakując między aplikacjami i ekranami. Są aktywnymi twórcami contentu i doceniają społeczny wymiar Internetu. Wolą ebooki od książek, podcasty od radia, streaming od telewizji, dyktowanie od pisania itd. Wielu z nich nigdy nie zapłaci w sklepie gotówką, nie będzie musiało czekać na wywołanie zdjęć z wakacji i nie skorzysta z telefonu bez dotykowego ekranu.
Jakie wartości są ważne dla generacji Alfa?
Nieograniczony dostęp do ogromnej ilości informacji z całego świata sprawia, że Alfy bardzo wcześnie rozwijają wysoką wrażliwość społeczną. Mają wiedzę na temat nierówności na tle rasowym, wyznaniowym czy ekonomicznym. Są świadomi globalnych efektów konsumpcyjnego stylu życia. Troszczą się o dobro planety i zwierząt. Martwią ich zmiany klimatu.
Narracja ta zmienia się jednak z osobistej odpowiedzialności na działania o dużej skali. Pokolenie Alfa dość wcześnie odkryło, że sami świata nie naprawią, a żadna duża zmiana nie nastąpi bez zaangażowania większych graczy. Dlatego będą oczekiwać od firm wspierania idei zrównoważonego rozwoju oraz aktywnego adresowania globalnych problemów. W komunikacji marek ważne będzie dla nich promowanie wartości takich jak różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność (ang. DEI – Diversity, Equity, Inclusion). Transparentność i autentyczność będą stawiać na piedestale, a najmniejszy szwindel wyczują na odległość.
Konsument przyszłości
Alfy osiągną dojrzałość konsumencką wcześniej niż wynikałoby to z ich metryki. Swoje preferencje zakupowe kształtują od kołyski, a ich siła nabywcza wykracza poza ich wiek. Są przyzwyczajeni do tego, że rodzice (Millenialsi) obsypują je najlepszymi produktami znanych marek. Już w wieku 3 lat są w stanie rozpoznawać i wykazywać preferencje do konkretnych brandów. Choć większość z nich jest jeszcze dziećmi, to mają realny wpływ na decyzje zakupowe rodziców.
W przyszłości Alfy mogą być w większym stopniu lojalni wobec marek, które od dzieciństwa podsuwali im rodzice. Lojalność ta może jednak wynikać z zupełnie innych pobudek niż w przypadku Millenialsów. Weźmy za przykład Amazon — podczas gdy Millenialsi wybierają go przez wzgląd na oszczędność czasu i wygodę, dla ich dzieci dużo ważniejsza może być natychmiastowa gratyfikacja wynikająca z szybkich zakupów. Próba dotarcia do Alf przez ich rodziców może więc wydawać się kusząca. Jednak bez dobrego rozpoznania wartości, którymi kierują się młodzi, będzie przypominać bardziej grę w ruletkę niż zaplanowaną strategię marketingową — uda się albo się nie uda.
3 wskazówki, jak zacząć budować relację z pokoleniem Alfa
1. Promuj różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność
Dlaczego jest to ważne? Równe traktowanie wszystkich ludzi jest na szczycie systemu wartości Alf. Aż ⅓ młodego pokolenia zwraca uwagę na odpowiednią reprezentację w mediach osób o różnych sylwetkach, kolorze skóry czy narodowości.
Jak to robią znane marki? Dove w swojej kampanii Piękno Bez Filtra pokazuje negatywny wpływ social mediów na postrzeganie własnego ciała przez nastolatki. Akcja wpisuje się w szerszą inicjatywę działań brandu, która polega na walce z dyskryminacją i wykluczeniem. Jest to doskonały przykład budowania zaufania młodego pokolenia poprzez manifestację wyznawanych przez nich wartości.
2. Wspieraj idee zrównoważonego rozwoju
Dlaczego jest to ważne? Blisko połowa Alf (46%) interesuje się kwestiami związanymi z ochroną środowiska i ociepleniem klimatu, a dla 38% dobro planety jest nadrzędną wartością w życiu. Zaangażowanie marek w walkę z katastrofą klimatyczną oraz szerzenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu jest zatem kluczowe, by zdobyć zaufanie młodych ludzi.
Jak to robią znane marki? Firma Dott, której hulajnogi elektryczne można znaleźć w wielu europejskich miastach, stawia sobie za cel stałe obniżanie ilości gazów cieplarnianych wytwarzanych przez swoje usługi. Marka ma szansę skraść serca Alf, otwarcie komunikując, że neutralność emisyjna to dla nich za mało, a żeby ocalić planetę trzeba dać z siebie więcej i aktywnie podnosić standardy branżowe.
3. Testuj nowe formy contentu
Dlaczego jest to ważne? Dorastanie w otoczeniu responsywnej technologii wpływa na sposób, w jaki Alfy konsumują cyfrowe treści. Social media są dla nich przede wszystkim źródłem rozrywki (49%), memów (42%) i muzycznych inspiracji (40%). Żeby przykuć uwagę Alf, marki muszą tworzyć nowe, bardziej angażujące treści jak community-led content, wyzwania internetowe, czy live-streaming. Znaczenie będzie też miało budowanie własnych społeczności (digital campfires), optymalizacja treści pod wyszukiwanie głosowe (voice search) oraz współpraca z influencerami (a nawet kidinfluencerami).
Jak to robią znane marki? Sephora stworzyła internetową społeczność Beauty Insider Community, która zrzesza osoby interesujące się makijażem. Firma zbudowała dla nich specjalną platformę, na której mogą bez skrępowania wymieniać poglądy, rekomendować produkty czy brać udział w wyzwaniach. W ten sposób Sephora nie tylko zwiększa lojalność swoich klientów, ale również angażuje ich do tworzenia unikalnego contentu o produktach marki.
Bądź gotow_ na pokolenie Alfa
Alfy wydają się być pełne sprzeczności. Z jednej strony widzimy ich jako młodych aktywistów walczących o dobro planety i równe traktowanie wszystkich ludzi. Z drugiej — obserwujemy całe pokolenie, które dorasta w epoce konsumpcjonizmu i indywidualizmu, oczekuje natychmiastowej gratyfikacji i łatwo ulega wpływom influencerów. Takie postawy pozostawiają szerokie pole do popisu dla marketingowców. Firmy, które będą wspierać wartości wyznawane przez Alfy i zapewnią im bezpieczną przestrzeń do wyrażania siebie, szybko nawiążą z nimi nic porozumienia. Nagrodą będą lojalni klienci, którzy w naturalny sposób staną się adwokatami marki.
Warto doczytać
→ Gen Alpha: the real picture. A look at tomorrow’s consumers
→ Understanding Generation Alfa
Jaką przyjąć strategię, aby docierać do klientów z młodego pokolenia i angażować ich w świat marki? Dowiesz się z tego artykułu.
Jak skutecznie pozyskiwać nowych klientów i ich uwagę? Kup 48. wydanie „M+”, poświęcone tej tematyce.