Real-time marketing to strategia marketingowa doceniana przez coraz więcej marek. Jakie zalety mają spontaniczne akcje, które opierają się na wykorzystaniu w komunikacji bieżących wydarzeń? Dlaczego warto działać tu i teraz?
O zaletach real-time marketingu mówią specjaliści z branży: Martyna Adamska-Pakuła, PR & marketing coordinator w dentsu Polska, Dagmara Berka-Kochańska, event director w endorfina events, Mateusz Dobrzański, senior video editor w GetHero, Karolina Szabłowska, marketing communications manager w Ikea, Patrycja Majsik, social media manager w McCann, Anna Pawlikowska, head of social media w Open Gate Visual Media.
Martyna Adamska-Pakuła, PR & marketing coordinator w dentsu Polska
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Real-time marketing to świetna strategia marketingowa, którą docenia wiele czołowych marek. RTM stał się już na tyle powszechny, że niekorzystanie z niego można uznać za spore niedopatrzenie.
Aktywności RTM są opłacalne przede wszystkim dlatego, że niewielkim kosztem – a czasem niemal bezkosztowo – oraz niedużym wysiłkiem jesteśmy w stanie przykuć uwagę grupy docelowej, a czasem i dużo szerszej społeczności – branży, mediów czy konkurencyjnych marek. Jako PR-owiec doceniam ten zabieg także ze względu na rozgłos, mnogość publikacji oraz kontekstów, które jesteśmy w stanie wygenerować, sprytnie wykorzystując bieżące wydarzenia jako pretekst do dodatkowej komunikacji o naszym produkcie czy usłudze. Często działania RTM mają tak duży oddźwięk, że ich efekty są dostrzegalne także długoterminowo, co czyni je jeszcze bardziej opłacalnymi.
Dagmara Berka-Kochańska, event director w endorfina events
Marketing typu RTM – oprócz fantastycznego i świeżego pomysłu na komunikację – podkreśla także, że wykorzystujący go marketerzy i brandy mają oczy dookoła głowy i są na bieżąco. Poza podkreślaniem wizerunku eksperta, RTM to działanie, które jest w stanie momentalnie zwiększyć zasięgi marki. Dobrze dobrany real-time marketing jest chętnie komentowany i udostępniany. Przekłada się to nie tylko na organiczne zwiększenie zasięgu komunikatu, lecz także wpływa na wzrost sympatii konsumentów względem marki.
Mateusz Dobrzański, senior video editor w GetHero
Opieranie treści na RTM sprzyja „zaprzyjaźnianiu się” marki z odbiorcą. Wielu z nas po każdym większym wydarzeniu z ciekawości zagląda na profile takich marek jak Ikea, Żabka czy Lidl, żeby zobaczyć, w jaki sposób reagują.
Dzięki RTM marki stają się bardziej ludzkie i bliższe konsumentom, ponieważ zachowują się podobnie do nich. Komentują i żywo uczestniczą w dyskusji publicznej, zupełnie jak ich znajomi z Facebooka czy Instagrama. Aktywność taka niweluje dystans. Odbiorcy naprawdę doceniają dobre kreacje RTM, a co za tym idzie wzrasta ich sympatia do marki.
Karolina Szabłowska, marketing communications manager w Ikea
Umiejętne wpisanie się w wiodący dyskurs pomaga marce zbliżyć się do konsumenta, nawiązać relację opartą na zrozumieniu siebie nawzajem, tego, co nas łączy, porusza, wzrusza, bawi. Właściwie prowadzony pozwala nie tylko zacieśniać tę więź, lecz także pozycjonować markę w oczach konsumentów. Dlatego, moim zdaniem, wysokie zasięgi organiczne i engagement rate w naszej grupie docelowej powinniśmy traktować jako środek do osiągnięcia powyższego celu a nie cel sam w sobie.
Patrycja Majsik, social media manager w McCann
Social media od dłuższego czasu są już naturalnym elementem media mixu. Udział internetu w budżetach reklamowych na polskim rynku rósł systematycznie już przed pandemią, a w jej trakcie zwiększył się tak znacznie, że obecnie wyprzedza zajmującą od lat pierwsze miejsce telewizję. Marki walczą więc o uwagę użytkowników w social mediach coraz zacieklej, a sami użytkownicy są w stosunku do nich coraz bardziej wymagający. Wiele już widzieli, niewiele ich zaskakuje. Nawiązanie przez marki do bieżących wydarzeń w postaci publikacji błyskotliwych postów RTM jest więc niebywałą szansą, by dać się użytkownikom zauważyć i pozostawić w ich głowie ślad w postaci pozytywnego skojarzenia z brandem. Format RTM jest ponadto skrojony idealnie pod naszą teraźniejszość i specyfikę mediów społecznościowych, otóż miesza on rozrywkę z newsem i jest podany w wersji instant – tu i teraz.
Anna Pawlikowska, head of social media w Open Gate Visual Media
Żyjemy w czasach stałego przebodźcowania. Wiadomości, fake newsy, powiadomienia z coraz większej liczby aplikacji działających w tle 24/7 – Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, aplikacje przypominające o piciu wody, nowych piosenkach, paczkach do odebrania… Można tak wymieniać jeszcze długo. Jak więc w takim szumie informacyjnym zwrócić uwagę odbiorcy na nasz przekaz marketingowy?
W dobie ślepoty banerowej i adblocków jest to duże wyzwanie i szansa w real-time marketingu. Wykorzystanie aktualnego kontekstu zwiększa szanse zatrzymania uwagi odbiorcy. Obserwujemy to na co dzień obsługując kanały social mediowe naszych klientów. Śledząc statystyki i bezpośrednie komentarze fanów wiemy, że RTM działa, a „lubię to” przekłada się na „kupuję”.
Chcemy być rozumiani. Lubimy ludzi, którzy podzielają nasze pasje, którzy śmieją się z tych samych żartów. Ta prawidłowość przekłada się na nasze relacje z markami. Brandy, po raz pierwszy w historii, dzięki social mediom mogą reagować w czasie rzeczywistym i emitować komunikaty w ciągu kilku godzin, a nawet minut. RTM skraca dystans między firmą a jej klientami. Jest świetnym narzędziem humanizowania marki. Szczególnie w przypadku produktów skierowanych do młodych konsumentów, trafny RTM to szansa zdobycia ich sympatii i przewagi nad konkurencją w świecie, gdzie „dawno, znaczy jakieś trzy dni temu” (Pezet „Broniewski”).
Zalety real-time marketingu (RTM)
- Real-time marketing daje Ci możliwość – dzięki sprytnemu wykorzystaniu bieżących wydarzeń – dodatkowej komunikacji o produkcie lub usłudze.
- RTM to działanie, dzięki któremu niewielkim kosztem – a czasami niemal bezkosztowo – jesteś w stanie przykuć uwagę grupy docelowej. Wykorzystanie aktualnego kontekstu zwiększa szansę na zatrzymanie uwagi odbiorcy.
- Dzięki atrakcyjnej komunikacji odnoszącej się do bieżących wydarzeń w bardzo krótkim czasie możesz zwiększyć zasięgi marki.
- Opieranie treści na RTM sprzyja „zaprzyjaźnianiu się” marki z odbiorcą i jest świetnym narzędziem humanizowania marki. Dzięki wykorzystaniu real-time marketingu skrócisz dystans między firmą a jej klientami.
Warto doczytać: