Wyróżnij się albo zgiń – to strategia większości marek, które dziś próbują zaistnieć lub wręcz utrzymać się na pozycji lidera na rynku. Marketerzy prześcigają się w coraz to oryginalniejszych i śmielszych kampaniach, które mają sprawić, że o marce będzie głośno. Real-time marketing jest dobrym sposobem, by w czasie rzeczywistym odpowiedzieć na potrzebę klienta, wyjść naprzeciw konsumentowi lub wykorzystać jakieś wydarzenie, by przy okazji „przemycić” swoją markę.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest real-time marketing;
- o najlepszych akcjach real-time w wykonaniu największych marek;
- czego potrzebujesz, aby przeprowadzić udaną kampanię real-time.
Działania te są odwróceniem tradycyjnej strategii marketingowej, w której marka rekomendowała swój produkt bez przywiązywania wagi do czynnika czasowego. Tym razem marka wykorzystuje moment, w którym przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i zwiąże ich ze sobą na dłużej. Spektakularne akcje zachowują się na długo w pamięci wszystkich, którzy mieli okazję brać w nich udział. Wydarzenia, o których mówi cały świat, są idealnym nośnikiem wiedzy o marce.
Przykłady udanych działań można mnożyć, dlatego warto wspomnieć o tych najlepszych i najkreatywniejszych.
…And the Oscar goes to…
„Selfie”, czyli popularne zdjęcie robione zazwyczaj smartfonem, z wyciągniętej przed sobą ręki, było słowem roku 2013. Moda na selfie opanowała cały świat, co sprytnie wykorzystał Samsung do promocji swojego nowego modelu telefonu Galaxy Note 3. Kiedy prowadząca hollywoodzką galę rozdania Oscarów Ellen DeGeneres zainicjowała wspólne zdjęcie największych gwiazd, mało kto wiedział, że tak naprawdę była to zaplanowana akcja Samsunga. Kiedy Ellen opublikowała zdjęcie na Twitterze, liczba retweetów (a więc tweetów podanych dalej) zaskoczyła nawet serwery samego portalu, który na krótką chwilę nie wytrzymał obciążenia. Zdjęcie długo krążyło w social mediach – zresztą, do tej pory jest często spotykane w sieci. Nie trzeba chyba wspominać, jak często, obok udostępnianej fotografii, podawana była informacja, jakim telefonem ją wykonano?
[opis]Słynna oscarowa „selfie” w mig obiegła wszystkie serwisy społecznościowe na całym świecie[/opis][zrodlo]www.bit.ly/oscar_selfie_samsung[/zrodlo]
Starbucks Snow Day
Starbucks udowodnił, że codziennie wokół nas są setki okazji do dobrej reklamy, a pogoda może być jedną z nich. Wykorzystując doniesienia o nadciągającej nad wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej burzy śnieżnej Nemo, postanowił skusić mieszkańców Ameryki do odwiedzin w jego kawiarniach zdjęciami gorącej kawy. Umiejętnie dopasowane tagi sprawiły, że posty Starbucksa wpadły w strumień informacji użytkowników, którzy wyszukiwali haseł kluczowych związanych z prognozą pogody, śniegiem oraz oczywiście burzą Nemo.
[opis]Profil Starbucksa na portalu Facebook[/opis][zrodlo]www.bit.ly/starbucks_snowday[/zrodlo]
Welcome Royal Baby!
Narodziny potomka w królewskiej rodzinie były wydarzeniem na skalę światową. Miliardy oczu zwrócone zostały w stronę pierwszego dziecka brytyjskiej pary książęcej. Wymarzona okazja, by ukłon w tym kierunku wykonały również marki. Niby było to zagranie żartobliwe, utrzymane trochę w duchu bieżących wydarzeń, ale przede wszystkim – kreatywne.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
[opis]MINI wita Royal Baby znakomitym wideo[/opis]
[opis]Long live the cream! Oreo puszcza do nas „oczko” z okazji narodzin przyszłego króla[/opis]
[zrodlo]www.bit.ly/oreo_royal[/zrodlo]
[opis]Coca-cola proponuje uczcić to niecodzienne wydarzenie w ten sposób[/opis]
[zrodlo]www.bit.ly/cocacola_royal[/zrodlo]
Święta pełne magii
Real-time marketing, real-time giving! Linie lotnicze WestJet postanowiły w wyjątkowy sposób celebrować magiczny czas, jakim są święta Bożego Narodzenia. Bo jeśli są święta – to są i prezenty! Podczas odprawy pasażerowie zostali zapytani o wymarzony podarunek. Jakież było ich zdziwienie, gdy po dotarciu na miejsce docelowe podróży znaleźli na taśmie bagażowej zapakowane i zaadresowane do nich prezenty, o których mówili w wywiadzie! Wniosek? Linie lotnicze WestJet działają nie tylko szybko i sprawnie, ale potrafią też spełniać marzenia. I sprawić, by święta były naprawdę wyjątkowe.
[opis]WestJet spełnia świąteczne marzenia[/opis]
Podsumowanie
Obecnie dotarcie do konsumenta jest znacznie trudniejsze niż kilkanaście lat temu. Świadomy mechanizmów reklamy klient oczekuje czegoś więcej niż wyświechtanych sloganów reklamowych zapewniających o wyjątkowości produktu firmy X. Celowe granie na emocjach odbiorców jest równie niebezpieczne jak operacja na otwartym sercu. Potrafi wzbudzić skrajne odczucia i albo zniechęcić na dobre, albo… związać ich z marką silniej niż zwykle.
Eksperci od marketingu są w stanie wymienić co najmniej kilka nieudanych akcji, w których real-time marketing nie został zrozumiany lub nie spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem i zrozumieniem, jakiego oczekiwano.
Czego wymaga zatem sukces real-time marketingu? Przede wszystkim kreatywności. Rzadziej czasu i pieniędzy, choć te najbardziej spektakularne akcje z pewnością pochłonęły przy okazji spore nakłady tych czynników. Nie bez znaczenia będzie również dobre rozpoznanie – zarówno wśród poprzednich akcji stworzonych w podobnym duchu, jak również grupy potencjalnych odbiorców.
W działaniach real-time liczy się trafność, dlatego wszelkich potknięć nie da się zatuszować, a pomyłki rzutują na całość projektu. Ważna jest elastyczność i umiejętność wpisania aktualnych działań w kontekst marki. Dobrze przeprowadzona kampania zwraca się jednak z nawiązką, niejednokrotnie pod postacią treści viralowych, które krążą w sieci jeszcze długo po zakończeniu działań promocyjnych.