Logo jest wizytówką każdej firmy. To właśnie z nim kojarzymy markę i to do niego przywiązujemy się najbardziej. Dobrze dobrane logo ma przyciągnąć uwagę klienta i sprawić, aby na jego widok nasuwały się konkretne skojarzenia. Najlepszym tego przykładem są firmy z wieloletnią historią, których logotypy wryły nam się w pamięć. Chanel, Coca-Cola, Ferrari, YouTube, Apple – na samo wspomnienie tych nazw, od razu w myślach widzimy znak rozpoznawczy tych firm – logotyp. I chociaż klienci przyzwyczajają się do znanego designu od czasu do czasu trzeba go odświeżyć.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest logotyp,
- na czym polega redesign logo,
- jakie są udane przykłady redesignu logotypów na przykładzie znanych marek.
Wraz z biegiem lat zmienia się rynek, a co za tym idzie, zwiększa się m.in. konkurencja. Zmienia się także moda i gust odbiorców. Firmy walczą więc na wszelkie sposoby, aby wybić się w morzu tysiąca podobnych. Jedną ze strategii jest zmiana wizerunku, która wiąże się także ze zmianą logotypu. Doskonałym tego przykładem jest Wirtualna Polska, która w ubiegłym roku, chcąc pozyskać nowych odbiorców, pokazała się w całkowicie nowej odsłonie. Jednym z elementów wielkiej kampanii reklamowej było także zupełnie nowe logo, które miało pokazać nowoczesność nieco zakurzonego już portalu.
[opis]Zmiana logotypu WP.pl[/opis]
Słuchaj „Marketer+” Podcast
[zrodlo]Materiały własne[/zrodlo]
Na czym właściwie polega redesign logo? Krótko mówiąc, jest to unowocześnienie i zmiana stylizacji dotychczasowego logotypu. Może się wiązać ze zmianą kolorystyki i kompozycji, a także z uproszczeniem i usunięciem zbędnych elementów. Zmiany te zachodzą zazwyczaj dla części detali, rzadko jednak pod względem całościowym, ponieważ kompletna modyfikacja logo skutkuje zmniejszeniem rozpoznawalności firm, które wypracowały sobie już określoną pozycję i wizerunek. Zazwyczaj nad redesignem zasiada sztab specjalistów i dopasowuje starą wizualizację do nowych trendów panujących na rynku oraz upodobań klientów. Zazwyczaj też zmiana taka wiąże się z dodatkowym zainteresowaniem firmą i odświeżeniem jej wizerunku. W skrócie – same plusy.
Udanym przykładem redesignu jest np. Yahoo!, które po wielkim upadku od pewnego czasu stara się o powrót na szczyt. Wraz ze zmianami wprowadzonymi w całej polityce firmy, jej szefowa, Marissa Mayer postanowiła sprawdzić jak zareagują użytkownicy na nowe logotypy i zorganizowała 30-dniową akcję promocyjną mającą na celu przyciągnięcie internautów na stronę. Zmiana logotypu Yahoo! jest najbardziej znaczącą modyfikacją od początku istnienia firmy. Aż do tego momentu zdecydowano się na ten krok tylko raz i polegał on jedynie na zmianie koloru logotypu. Poniżej można zobaczyć, jakie logotypy proponowano użytkownikom.
[opis]Yahoo! 30 days of change[/opis]
[zrodlo]www.youtube.com/watch?v=agRxG-X_TEQ[/zrodlo]
W przypadku Yahoo! zauważyć można również pewną wartość dodaną. Mimo tego, że w siedzibie firmy siedzieli ludzie uporczywie zastanawiający się nad nową wersją logotypu, przedsiębiorstwo wyszło z tym zadaniem „do ludzi”. Internautów zaangażowano, zaciekawiono i zaintrygowano na tyle silnie, że przez 30 dni wracali po więcej. Ciekawość ich rosła z każdą nową odsłoną logo. Taki sposób podejścia do zmiany wiąże użytkowników z marką, dzięki czemu czują oni, że stają się jej częścią.
Wróćmy na chwilę do samych podstaw. W jaki sposób wybrać logo? Co powinno w sobie zawierać? Kluczowym elementem tożsamości marki jest jego identyfikacja wizualna. Logo nie jest tylko ładnym znaczkiem. Przekazuje pewne wartości, idee i cechy firmy. Powinno być oryginalne i unikalne. Weźmy za przykład Apple. Pierwsza wersja logotypu była skomplikowaną grafiką przedstawiającą Isaaca Newtona siedzącego pod drzewem. Opatrzona była napisem „Apple Computer Co.”. Funkcjonowała ona jednak niezwykle krótko z racji swojej nieczytelności. Co ważne, trudno było ją również reprodukować w małych rozmiarach. Kolejne wersje koncentrowały się już na tęczowym zarysie nadgryzionego jabłka. Dziś logo Apple jest niezwykle proste – jednokolorowy zarys jabłka. Któż go obecnie nie zna?
[opis]Pierwszy logotyp Apple[/opis]
[zrodlo]www.officewarriors.pl/?p=286[/zrodlo]
O pomoc przy tworzeniu logotypu zawsze należy prosić specjalistów. Być może będzie to kosztowało więcej niż narysowanie „czegokolwiek” w Paincie, jednak warto. Logo odzwierciedla naszą markę. To właśnie ono znajdzie się na wizytówkach, w materiałach reklamowych, na stronie www. I dlatego warto w nie zainwestować.
Przed pokazaniem światu finalnej, pierwszej wersji logotypu warto zapytać o zdanie innych. Twórcy produktów przechodzą na tyle długą drogę w pracy nad nim, że nie można się dziwić pojawieniu się braku obiektywizmu. To, że nam się podoba wersja pierwsza, wcale nie oznacza, że inni nie wybiorą innej opcji. Twórcy produktu znają całą historię marki, jej charakterystykę, branżę i wszystkie inne czynniki. Niemalże żyją nią. Odbiorca jednak nie.
Warto więc wyjść poza własne „ja” i dowiedzieć się jakie jest zdanie odbiorców. Wiedza ta może być czasem nieodzowna do dalszej pracy nad marką czy produktem. Lepiej zapytać innych o opinię niż później tłumaczyć całą zawiłą historię logotypu na zasadzie „Słuchaj, to nie jest X tylko Y. Może są one podobne, ale na prawdę to jest Y. Wybraliśmy ten znaczek ponieważ odzwierciedla on nasze wartości – szybkość, bezpieczeństwo i ….”.
Podsumowując: wybierając logo dla Twojej firmy traktuj je jako ubranie, w którym będzie chodziła przez najbliższe kilka lat. Tylko wtedy podejmiesz prawidłową decyzję.