Z jakich narzędzi najczęściej korzystają marketerzy zajmujący się influencer marketingiem? Które z nich są szczególnie przydatne zarówno na etapie poszukiwania twórców internetowych do współpracy, jak i do zarządzania prowadzonymi kampaniami oraz analizowania ich efektywności?
O tym, z jakich narzędzi korzystają w codziennej pracy opowiadają marketerzy zajmujący się influencer marketingiem: Zuza Ledworowska, specjalistka analityki influencer marketingu, Zuzanna Jędrzejewska-Rudnicka, influencer marketing specialist w Eobuwie.pl, Karolina Majka, influencer marketing manager w Apart oraz Andrzej Sawczuk, influencer marketing manager w Health Labs Care.
Zuza Ledworowska, specjalistka analityki influencer marketingu
1. InfluTool. Narzędzie do wyszukiwania, analizowania i raportowania działań z influencerami. Automatyzuje dużą część mojej pracy jako specjalistki w zakresie influencer marketingu. Posiada bazę ponad 50 tys. influencerów, którą można przeszukiwać pod kątem konkretnych słów kluczowych na kanałach IG, FB, YouTube, TikTok i Twitter. InfluTool ma także pełną analitykę kont, która pomaga podjąć efektywne decyzje. Mam też możliwość śledzenia contentu na wszystkich platformach i przeglądania ich do dwóch lat wstecz. Często korzystam też z generowania raportów w pdf lub xls po kampaniach – szczególnie tych barterowych, w ramach których nie otrzymuję statystyk od influencerów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Social Auditor. Narzędzie do audytowania konta na Instagramie i TikToku. Używam go do weryfikacji wiarygodności kont. Sprawdzam wykresy quality followers (jakość społeczności) oraz quality distribution (szansa na dotarcie do odbiorców z przekazem reklamowym). Weryfikuję także True Engagement Rate, czyli wskaźnik zaangażowania wyliczony po odrzuceniu interakcji pochodzących z podejrzanych kont.
3. IQhashtags. Narzędzie przeznaczone dla influencerów lub content managerów w agencjach kreatywnych lub bezpośrednio po stronie marek. W mojej pracy pomaga mi w analityce Instagrama – dobieraniu odpowiedniej strategii hashtagowej dla klienta (zgodnie z analityką wydajności hashtagów). Ponadto, w IQhashtags mam możliwość przeszukiwania bazy hashtagowej według wielkości i tematyki hashtagów. Usprawnia to moją pracę – nie muszę ręcznie wyszukiwać ich na Instagramie.
Zuzanna Jędrzejewska-Rudnicka, influencer marketing specialist w Eobuwie.pl
1. Modash. Narzędzie, które niezwykle ułatwiło codzienną pracę w naszym zespole. To nie tylko bardzo sprawna i dokładna wyszukiwarka influencerów z Polski oraz zagranicy, ale jednocześnie ogromna kopalnia wiedzy na ich temat.
W jednym miejscu zgromadzone są dane demograficzne obserwatorów (w tym podział na najpopularniejsze kraje, miasta, grupy wiekowe), najlepsze posty twórców, współczynnik zaangażowania czy informacje o fake followers. Do tego bardzo dokładne filtry, które pozwalają na wyszukiwanie „perełek” w danej grupie influencerów.
Najbardziej doceniamy to narzędzie w trakcie kampanii, które organizujemy na rynkach zagranicznych. Sprawdzamy tam np., czy twórca wśród swoich followersów ma przede wszystkim osoby pochodzące z tego samego kraju i mówiące w tym samym języku. Regularnie korzystam także z opcji śledzenia kampanii na bieżąco – jej wyników, zaangażowania odbiorców, liczby opublikowanych treści itp.
2. InfluTool. Kolejne narzędzie, które świetnie sprawdza się przy szukaniu idealnie dopasowanego influencera do kampanii. To naprawdę bardzo dobra baza polskich twórców, dzięki której można uzyskać takie dane jak średni ER profilu, ale także influencer score – czyli wskaźnik, który określa, jak mocno twórca wpływa na swoich odbiorców. W połączeniu z innymi narzędziami daje świetny obraz tego, jak wiarygodny jest influencer, którego chcemy zaangażować. Dzięki filtrom dostępnym w InfluTool wielokrotnie trafiliśmy na konta, które doskonale pasowały do naszego briefu, np. znaleźliśmy twórców, którzy są miłośnikami konkretnej marki obuwia lub w ostatnim czasie wypowiadali się na interesujący nas temat, dotyczący np. ekologii czy zero waste.
3. Brand24. Narzędzie do monitoringu wzmianek w internecie, z którego od kilku lat korzystam zdecydowanie najchętniej. Wielokrotnie pomagało mi ono na podstawie słów kluczowych dotrzeć do wartościowych mikro-influencerów, którzy znali już naszą markę, więc potencjalnie mogliby być zainteresowani współpracą. Brand24 sprawdza się także już na etapie trwania kampanii. Pomaga bowiem w czasie rzeczywistym śledzić wpisy na temat marki. Może się też przydać do oceny efektów współpracy z danym twórcą internetowym.
4. Excel. Nie każdy jest jego miłośnikiem, jednak nie da się ukryć, że doskonale sprawdza się jako codzienne narzędzie do porządkowania, segregowania i analizy danych dotyczących kampanii z influencerami. Dzięki niemu w naszym zespole łatwo możemy porównać najważniejsze statystyki twórców, skomentować swoje wybory, a później na bieżąco aktualizować status prowadzonych kampanii i wprowadzić końcowe wyniki oraz wnioski.
5. SocialBlade. Do tego narzędzia warto zajrzeć, gdy potrzebujemy przeprowadzić szybki i prosty audyt konta influencera. W kilka minut sprawdzimy np. przyrost obserwujących w czasie, co często może pomóc w identyfikacji przypadku kupna followersów. Otrzymujemy łatwy dostęp do najważniejszych statystyk twórcy na wielu platformach. Świetny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i analiz.
6. Kody rabatowe i linki UTM. To zdecydowanie jedne z najprostszych sposobów mierzenia sprzedaży w influencer marketingu. Dla nas również absolutnie najważniejszy element mierzenia efektywności kampanii. Prowadząc działania z wieloma twórcami jednocześnie zawsze przekazujemy im spersonalizowane linki oraz kody rabatowe dla ich obserwatorów. Dzięki temu po zakończonej akcji możemy porównać, który z nich miał najlepszą konwersję na sprzedaż. Widzimy wtedy wyraźnie, który z influencerów wygenerował najwięcej sprzedaży przy pomocy swojego kodu lub u którego z nich koszyk miał najwyższą wartość. To także świetny sposób na mierzenie zwrotu z inwestycji w daną kampanię. Bez tego nie wyobrażamy sobie dokładnej analizy naszych działań w zakresie influencer marketingu.
Mierzenie efektywności w taki sposób jest też dla nas niezwykle istotne przy planowaniu kolejnych działań i budżetu. Dzięki takim wynikom wiemy, czy przy kolejnych kampaniach warto brać pod uwagę twórców, z którymi już mieliśmy okazję współpracować.
Chcesz dowiedzieć się, jak planować i wdrażać skuteczne kampanie z liderami opinii oraz jak je analizować i optymalizować? Sięgnij po „Marketera+” nr 6 (38) o influencer marketingu.
Karolina Majka, influencer marketing manager w Apart
Cieszę się, że na rynku jest coraz więcej narzędzi, dzięki którym możemy planować kampanie na podstawie twardych danych.
1. Kokohash, Social Auditor i InfluTool. To moje trzy podstawowe narzędzia, które audytują influencerów. Dzięki nim mogę sprawdzić, kto ma sztucznie napompowane konto, jaki procent stanowią fake followersi i skąd pochodzą oraz jakie te konta mają zaangażowanie.
2. URL builder. Po to narzędzie zwykle sięgam na kolejnym etapie współpracy. Dzięki specjalnym linkom dla twórców łatwo przeanalizuję dane w Google Analytics i porównam skuteczność poszczególnych twórców w kampanii.
Nie mogę nie wymienić też statystyk, które dostępne są na poszczególnych platformach. To również bezcenne źródło wiedzy. I oczywiście – intuicja oraz czujne oko, które zerknie na followersów, jakość postów i komentarzy, bo nawet najlepsze narzędzia mogą pewnych rzeczy nie wychwycić.
Andrzej Sawczuk, influencer marketing manager w Health Labs Care
Influencer marketing może być trudny i czasochłonny, jeśli nie masz do dyspozycji odpowiednich narzędzi. Nieustannie dostaję od swoich klientów pytanie: czy istnieją narzędzia do influencer marketingu, które mogą ułatwić pracę? W końcu praca związana z samą weryfikacją influencera może wymagać ogromnej ilości czasu, zwłaszcza gdy zrozumiesz definicję influencer marketingu i jej szerokie implikacje.
Moim zdaniem nie ma jednego narzędzia, które zrobi wszystko dla marketera w mediach społecznościowych. Większość marketerów, których znam, opracowuje swój własny zestaw narzędzi do marketingu w mediach społecznościowych, to samo dotyczy influencerów. Poniżej przedstawiam mój topowy zestaw narzędzi, których używam na co dzień w pracy:
1. Brand24. Zacznę od narzędzi social listening, czyli wsłuchiwaniu się w to, co na temat Twojej marki mówią inni, w tym influencerzy w mediach społecznościowych. Dobrym narzędziem z tej kategorii jest Brand24. Służy do monitorowania mediów społecznościowych i pozwala uzyskać w czasie rzeczywistym informacje społecznościowe na temat naszej marki. Dzięki funkcji „influencer score” można sprawdzić, co influencerzy mówią o marce.
2. HypeAuditor. Z narzędzia do weryfikacji profilu influencera używam HypeAuditor. Jest to platforma do sprawdzania wiarygodności profilu influencera oraz jego followersów, która m.in. pokazuje nam procent fake’owych kont, czyli tzw. „kupionych followersów” oraz dane demograficzne influencera, co pomaga dobrać profile zgodne z naszą target grupą.
3. Modash. Są również platformy, dzięki którym możemy zrobić research i znaleźć influencerów z wybranych kategorii. Używam do tego platformy Modash. Zaawansowane filtrowanie pozwala wybrać kraj influencera, jego zainteresowania oraz sprawdzić poziom zaangażowania na profilu.
4. Brandbassador. CRM zdecydowanie jest przydatny w działaniach z zakresu influencer marketingu. Zwłaszcza wtedy, gdy mamy własną bazę influencerów i chcemy zarządzać kampanią w jednym miejscu. Brandbassador to, moim zdaniem, jedno z najlepszych narzędzi do zarządzania marketingiem ambasadorowym dla marek e-commerce. W jednym miejscu możemy tworzyć kampanię, briefy, wysyłać mailingi, wiadomości oraz rozliczać naszych influencerów.
5. Manager reklam na Facebooku. Reklamy kontaktowe m.in. w managerze reklam na Facebooku to świetne narzędzie do pozyskania nowych influencerów oraz ambasadorów. Reklamy kontaktowe umożliwiają utworzenie formularza zgłoszeniowego, w którym m.in. możemy poprosić o wpisanie danych kontaktowych czy linku do profilu w mediach społecznościowych. Następnie możemy pobierać i przeglądać zgłoszenia w managerze reklam i kontaktować się z wybranymi osobami. To możliwość szybkiego rozbudowania naszej własnej bazy.
Warto doczytać