Z jakich narzędzi korzystają na co dzień social media managerzy? Które z nich są szczególnie pomocne zarówno podczas tworzenia treści, jak i dopasowywaniu jej do użytkowników mediów społecznościowych oraz analizowania wyników?
O tym, z jakich narzędzi korzystają najczęściej w swojej pracy opowiadają specjalistki odpowiedzialne za działania w social mediach: Klaudia Kleban, social media content specialist w Extradom.pl, Hanna Machnicka, social media manager w Tomczak | Stanisławski. Marketing Prawniczy, Zuzanna Tomaszewska, community specialist w Rocketjobs.pl oraz Paulina Władzińska, senior social media specialist w Coffeedesk.
Klaudia Kleban, social media content specialist w Extradom.pl
1. Facebook Audience Insights. Dostosowanie treści do użytkowników w mediach społecznościowych wymaga najpierw dobrego ich poznania. Bardzo lubię używać sformułowania, że muszę po prostu wejść w buty naszych odbiorców, żeby publikowane przeze mnie treści były jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Takie informacje znajdziemy w narzędziu Facebook Audience Insights. Dzięki temu wiem doskonale, czym interesują się użytkownicy, którzy polubili nasz profil, w jakim są wieku czy też jaka płeć wśród nich przeważa. Te wszystkie informacje pozwalają na dostosowywanie publikowanych komunikatów. Dodatkowo mamy możliwość zagłębienia się w szczegółowe informacje na temat tego, kiedy nasi użytkownicy korzystają z Facebooka – dzięki temu jestem w stanie wybrać odpowiednie godziny publikacji moich postów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Google Keep. Praca social media menagera to z pewnością bardzo dynamiczny obszar, w którym nieustannie coś się dzieje. Codziennie śledzę media społecznościowe, z których wyciągam aktualne trendy i najbardziej popularne kampanie wielkich marek. Taka dynamika pracy powoduje, że pomysły na potencjalne treści pojawiają się w mojej głowie nagle, niejednokrotnie nawet w środku nocy. Z pomocą w takich sytuacjach zawsze przychodzi Google Keep. Dzięki temu narzędziu jestem w stanie zapisać pomysły na posty gdziekolwiek jestem, a najczęściej korzystam z aplikacji na telefon. Google Keep oferuje wiele możliwości na segregowanie swoich myśli, dodawanie konkretnych kolorów do karteczek z pomysłami, a co najważniejsze – narzędzie jest w pełni darmowe, a więc dostępne dla każdego social media managera.
3. Canva. W mediach społecznościowych niezbędna jest odpowiednia grafika do publikowanych treści. Przy trudniejszych i bardziej skomplikowanych kreacjach zawsze współpracuję z naszymi grafikami, natomiast te prostsze jestem w stanie zrobić sama. Z pomocą w tym aspekcie przychodzi Canva. To bardzo proste narzędzie do tworzenia grafik, które można wykorzystać w mediach społecznościowych. Znajdują się tam gotowe szablony np. zdjęcia w tle, postów, relacji, które możemy edytować według własnych założeń. Co najważniejsze, wcześniej wspomniane szablony są już w odpowiednich wymiarach, które będą doskonale pasować na wszystkie media społecznościowe. Darmowa wersja tego narzędzia gwarantuje dostęp do bezpłatnych zdjęć, czcionek, kształtów, ilustracji czy ikon. Canva idealnie nada się do zrobienia prostych kreacji, które można odpowiednio dostosować do naszych użytkowników.
4. Google Analytics. Kolejnym ważnym aspektem w pracy social media managera jest bieżące analizowanie wyników, które pomaga w nieustannej ewaluacji wykonywanej pracy. Praktycznie wszystkie posty, które publikuję na profilu Extradom.pl mają dołączony link, który przekierowuje użytkowników na nasz serwis. W związku z tym, niezbędnym narzędziem do analizowania ruchu na naszą stronę internetowa jest Google Analytics. Dzięki niemu i odpowiednim tagowaniu linków dołączanych do postów jestem w stanie dotrzeć do informacji, jakie posty generują najwięcej ruchu na nasz serwis, które treści są najbardziej interesujące dla naszych użytkowników oraz na sam koniec – ile leadów otrzymujemy z poszczególnych publikacji. To właśnie na podstawie tych wyników jestem w stanie stwierdzić, które posty są najlepsze dla naszych odbiorców, a nad którymi muszę jeszcze nieco popracować.
5. Brand24. Niesamowicie kluczowe w pracy social media managera jest nieustanny monitoring internetu. Brand24 to narzędzie, które informuje, czy i gdzie użytkownicy piszą na temat naszej marki. Wyniki takiego wyszukiwania pokażą liczbę wzmianek, miejsce publikowania z podziałem na konkretne media społecznościowe oraz linki do opinii. Brand24 z pewnością pozwala mi być na bieżąco ze wszystkim, co słychać w sieci na temat Extradom.pl oraz w identyfikacji miejsc, w którym powinnam się pojawić i odpowiedzieć na wypowiedzi użytkowników.
Hanna Machnicka, social media manager w Tomczak | Stanisławski. Marketing Prawniczy
1. Hootsuite. To narzędzie do planowania postów, publikacji. Za co cenię tego typu aplikacje? Za wygodę i możliwość zaplanowania treści z wyprzedzeniem. Dzięki temu w czasie mojego urlopu czy w trakcie świąt, publikacje mogą nadal być postowane, a komunikacja nie będzie wstrzymana. Dodatkowym plusem Hootsuite jest możliwość planowania treści także na LinkedInie.
2. Sotrender. Z racji tego, że algorytmy platform społecznościowych praktycznie cały czas się zmieniają, jedynym słusznym sposobem na zrozumienie ich jest monitorowanie i analizowanie wyników publikowanych treści, postów. Dlaczego jest to dla mnie ważne narzędzie? Sotrender umożliwia wyciąganie wniosków i pomaga osiągać lepsze wyniki. W pracy social media managera ważna jest także optymalizacja, a analiza danych jest kluczowa w tej kwestii.
3. Canva. Narzędzie, bez którego nie wyobrażam sobie swojej pracy. Jest to niezwykle proste w obsłudze, intuicyjne, ale zarazem rozbudowane narzędzie do tworzenia grafik. Canvę cenię sobie za dużą swobodę. Bez problemu z jej pomocą stworzę cover photo, grafiki do praktycznie wszystkich platform społecznościowych, wizytówki, prezentacje, plakaty. Sky is the limit!
4. Bitly. Chyba wielu z nas miało taką sytuację, kiedy nie kliknęło w link, bo był zbyt długi i wyglądał po prostu nieestetycznie. Dlatego nawet kilkanaście razy dziennie korzystam z prostego narzędzia, jakim jest Bitly, które umożliwia skracanie linków. Dodatkowym plusem jest fakt, że mogę przeanalizować tam kliknięcia w dany odnośnik.
5. Brand24. W pracy social media managera liczy się czas reakcji na różne komentarze, zarówno na pozytywne, jak i te negatywne. Brand24 to narzędzie szczególnie przydatne w działaniach z dużymi markami, gdzie klienci/użytkownicy wspominają o nich nie tylko w platformach społecznościowych. W czasie rzeczywistym możemy kontrolować i monitorować wzmianki o kliencie w internecie i reagować.
Zuzanna Tomaszewska, community specialist w Rocketjobs.pl
1. Meta Business Suite. Niezbędne narzędzie do pracy KAŻDEJ osoby działającej w social mediach. Obok możliwości monitorowania statystyk, odpisywania na wiadomości od odbiorców, planowania postów lub weryfikacji treści już opublikowanych, pozwala nam również sprawdzić działania na Instagramie oraz wysyłać zaproszenia do polubienia strony do osób, które w ostatnim czasie były aktywne na naszym fanpage.
2. Ads Manager. To nie jest żadna tajemnica, że obecnie reklamy online są zdecydowanie efektywniejsze niż promocja w mediach tradycyjnych. Zasięg płatny na Facebooku jest równie istotny co działania organiczne, jak nie istotniejszy (przynajmniej na początku). To właśnie on pozwala nam zwiększać rozpoznawalność marki, dotrzeć do zupełnie nowych osób oraz zatrzymać ich na stałe na naszej stronie. Gdy marka, nad którą pracujemy stanie się bardzo popularna i nic już jej nie zatrzyma – wówczas można stopniowo ograniczać budżet wydawany na posty wizerunkowe, ponieważ w wielu przypadkach zasięg organiczny stanie się w pełni wystarczający, a społeczność nadal będzie zaangażowana. Nie należy jednak rezygnować z treści sprzedażowych lub skupionych wokół pozyskiwania określonych konwersji (pobrań aplikacji, rejestracji, kliknięć w oferty itp.), przekładających się na zyski finansowe. Mimo ogólnej siły przebicia, zawsze warto o sobie przypominać i oferować fanom nowe, ciekawe rozwiązania.
3. Ads Library. Idealne narzędzie umożliwiające dokonanie precyzyjnej analizy konkurencji. Monitorowanie reklam, które konkurencyjne marki publikują na swoich fanpage pozwala nam sprawdzić, porównać i przestudiować ich skuteczność, a następnie wyciągnąć właściwe wnioski oraz opracować nową strategię komunikacji (lub udoskonalić poprzednią), aby utrzymać swoją atrakcyjność na rynku i nie przegapić żadnych trendów.
4. Bitly.com. Jeżeli zależy nam na śledzeniu informacji, skąd pozyskujemy dany ruch (czy z reklam, czy z grup na Facebooku, czy z głównego fanpage, a może z komentarzy pod postami) koniecznym jest zainwestowanie swojego czasu w linki bitly. Dobrze opisane UTM-y, czyli w dużym uproszczeniu “source = gdzie, medium = jaka przestrzeń dokładnie, campaign = co” ułatwiają nam przyszłą analitykę oraz dopracowanie do perfekcji podejmowanych działań w wybranych obszarach na stronie.
5. Invite post likers for Facebook™. Ciekawy skrypt od Google, który automatyzuje zapraszanie fanów do polubienia strony. Działa głównie w przypadku reakcji pod postami lub reakcji pod komentarzem opublikowanym przez fanpage. Dzięki tej wtyczce można zapomnieć o ręcznym wysyłaniu setek zaproszeń do każdego z odbiorców po kolei. Wszystko zostaje zoptymalizowane za jednym kliknięciem.
Paulina Władzińska, senior social media specialist w Coffeedesk
1. Google Analytics. Bez tego ani rusz. Nasze początki były niezwykle trudne, gąszcz danych wydawał mi się nie do przejścia i ogarnięcia. Teraz jest to mój kompan za pan brat, skrupulatnie taguję i monitoruję wszystkie linki, które wypuszczam w świat. Zdecydowanie narzędzie numer jeden w mojej pracy.
2. Canva. W mojej codziennej pracy mam do dyspozycji cały zespół contentowy, jednak najlepszym partnerem, który rozumie „na już” jest właśnie Canva. Idealny sojusznik adhocowych sprawek i mniejszych tematów, które są tak pilne, że nie znają słowa brief.
3. Tweetdeck. Zupełnie nie wyobrażam sobie obecności na Twitterze bez Tweetdecka. Platforma pomaga w prosty sposób monitorować i wyszukiwać idealne tematy do rozmów z pasjonatami dobrej kawy.
4. Brand24. Narzędzie, którego przedstawiać nie trzeba, a które zagląda wszędzie tam, gdzie moje wprawne oko już nie da rady. Na ogromny plus możliwość podpięcia pod Slacka – nic nigdy nie umyka!
5. Slack. Nie jest to może narzędzie, które stricte pomaga w zarządzaniu social mediami, jednak czym byłaby moja praca bez sprawnego teamoworku i obiegu informacji?
6. Sotrender. Raporty, raporciki i wiele niesamowicie przydatnych danych, które w odróżnieniu GA nie są już tak sztywno twarde, jednak pokazują dużo miękkich aspektów i sentymentów związanych z marką… i konkurencją.
7. Facebook Business Manager. Podstawowe narzędzie pracy specjalisty social media, które osobiście bardzo lubię i cieszę się, że cały czas się rozwija udostępniając nowe możliwości.
8. Google. Dokumenty, arkusze, prezentacje i formularze – współdzielone dane, jednoczesna praca na dokumentach i działanie w chmurze to istne błogosławieństwo naszych czasów. Bez stresu związanego z formatem zapisu, czy utraceniem danych związanym z problemami technicznymi.
Warto doczytać