Świat analityki internetowej nie kończy się na Google Analytics. Możliwości śledzenia zachowań Twoich odbiorców i planowania działań marketingowych na podstawie danych jest dziś naprawdę dużo. Poznaj narzędzia, które pozwolą Ci poprawić konwersję i procesy sprzedażowe.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie możliwości dają narzędzia Microsoft Clarity, HubSpot, Albacross oraz Ubersuggest,
- jak skuteczniej analizować zachowania odbiorców na stronie WWW za pomocą nagrań wideo, map ciepła czy śledzenia ścieżki użytkownika,
- jak identyfikować firmy, których pracownicy odwiedzają Twoją witrynę,
- jak sprawdzić, z jakich źródeł Twoja konkurencja pozyskuje ruch.
Jest duża szansa, że masz już podpięte narzędzie Google Analytics do analizowania ruchu na stronie WWW. To prawdziwy kombajn, który może dostarczyć Ci ogromu informacji. Istnieje też jednak równie duża szansa, że albo nie zaglądasz do swojego GA zbyt często, albo nie bardzo wiesz, co zrobić z danymi.
W tym artykule pokażę Ci, jaki jest mój stos technologiczny w zakresie analityki, który pomaga mi poprawiać konwersję i optymalizować procesy sprzedażowe. Jestem przekonany, że część z tych narzędzi będzie dla Ciebie nowością i jednocześnie realną wartością. Rymuję przypadkiem – to znak, że czas przejść do meritum.
1. Microsoft Clarity
Jeśli GA to kombajn do analizowania liczb i źródeł ruchu, to Clarity jest kombajnem do analizowania zachowań odbiorców na stronie WWW.
Wskazówka
Jeżeli sprawdzasz czasem swoje dane analityczne i zastanawiasz się, co właściwie odbiorcy robią na stronie internetowej przez 16 s, które średnio na niej spędzają, to Clarity dostarczy Ci odpowiedzi, których szukasz.
Narzędzie Microsoftu ma kilka głównych funkcji.
Podstawowe dane
W swoim dashboardzie znajdziesz dane, które w dużej mierze są dostępne także w Google Analitycs, jednak – moim zdaniem – Microsoft Clarity przedstawia je w sposób bardziej przejrzysty i zrozumiały, niezależnie od poziomu zaawansowania.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Co więcej, jeśli spodoba Ci się to, jak przedstawiane są dane w panelu Clarity, możesz podpiąć pod niego swój GA i korzystać z tego widoku jako głównego źródła liczb z WWW.
Dashboard z danymi to jednak tylko dodatek, przejdźmy do istotniejszych opcji.
Nagrania
Kolejny element to prawdziwa perełka – Netflix wśród narzędzi analitycznych. Znajdziesz tu nagrania wideo pokazujące, jak poszczególni użytkownicy zachowywali się na Twojej stronie.
Możesz zobaczyć, gdzie każdy z użytkowników klikał, do jakiego miejsca na stronie dotarł, jak długo czytał informacje w konkretnym obszarze witryny. Dodatkowo Clarity dostarczy Ci informacji, z jakich urządzeń korzystał dany odbiorca oraz z jakiego źródła trafił na Twoją stronę.
Wskazówka
Sekcja z nagraniami wideo w Microsoft Clarity to prawdziwa kopalnia wiedzy, która pomoże Ci optymalizować stronę tak, aby była bardziej użyteczna i skuteczniejsza. Dzięki analizie nagrań nierzadko zauważysz też błędy techniczne (np. to, że niektóre elementy nie wyświetlają się poprawnie na konkretnym typie urządzeń).
Mapy cieplne
Tak zwane heatmapy pokażą Ci całościową analitykę w kontekście tego, jak daleko docierają Twoi użytkownicy (jak głęboko przewijają stronę) oraz gdzie skupiają się ich kliknięcia. To bardzo cenna wiedza, która pozwoli Ci rozmieścić najważniejsze informacje i wezwania do działania w miejscach przyciągających najwięcej uwagi Twoich odbiorców.
Na koniec dobra informacja: Microsoft Clarity jest narzędziem bezpłatnym (przynajmniej w wymiarze finansowym, trzeba się bowiem z nim podzielić danymi ze strony).
2. HubSpot
To maszyna do zarządzania sprzedażą i marketingiem. W HubSpocie znajdziesz m.in. CRM czy system do marketing automation. Chciałbym pokazać Ci jednak dwie inne opcje tego narzędzia, które dostarczą ogromu cennych informacji do Twojego procesu sprzedaży, a z których – co więcej – możesz korzystać również w bezpłatnej wersji HubSpotu (co jest dość istotne, bo płatne plany potrafią kosztować majątek).
Śledzenie ścieżki użytkownika
Niezwykle ważna opcja, która pozwoli Ci dokładnie zobaczyć, jakie strony odwiedził konkretny odbiorca, który znalazł się w Twoim CRM.
Wskazówka
HubSpot pozwoli Ci śledzić ścieżkę z wielu stron (o ile zainstalujesz kod śledzący na wszystkich z nich). Jeśli połączysz całość z formularzami i swoimi reklamami (np. Facebook Ads i Google Ads), to zdobędziesz pełen obraz sytuacji. Zobaczysz, z jakich źródeł trafiają do Ciebie odbiorcy, jakie e-maile od Ciebie czytają, jakie strony odwiedzają. W ten sposób bardzo szybko dostrzeżesz schematy – np. to, że klienci, którzy kupują najczęściej, najpierw potrzebują się zapoznać z Twoim blogiem. Z takimi danymi zdecydowanie łatwiej o dobre decyzje marketingowe.
Śledzenie otwierania ofert
Jeśli wysyłasz oferty i e-maile z poziomu HubSpotu, to dostaniesz także jasną informację, kto i jak intensywnie zapoznawał się z Twoimi propozycjami.
Wskazówka
Hubspot pokaże Ci nie tylko to, czy klient otworzył e-mail, lecz także to, czy kliknął w ofertę i jak daleko dotarł w jej głąb. To cenna wiedza szczególnie przy sprzedaży bezpośredniej. Timing jest bardzo ważny, a moment, w którym Twój odbiorca właśnie zapoznaje się z przesłaną ofertą, może być idealny na przypomnienie mu się z tematem.
3. Albacross
Jeśli działasz w B2B, to Albacross może Ci się spodobać. Narzędzie pozwala identyfikować nazwy firm, których pracownicy odwiedzają Twoją stronę internetową.
Daleko tu do ideału, nie każdą firmę uda Ci się bowiem rozpoznać, jeśli natomiast już tego dokonasz, to tego typu informacje mogą być niezwykle cenne. Jeśli wiesz, kto odwiedza Twoją stronę, nawet jeśli nie zostawia kontaktu, możesz lepiej planować zarówno proces sprzedaży, jak i komunikację marketingową.
Zapamiętaj
Albacross wskaże Ci nie tylko nazwę firmy, z której pochodziła odwiedzająca stronę osoba, lecz także kilka podstawowych informacji – branżę, liczbę zatrudnionych pracowników czy przychody (o ile te dane będą dostępne).
4. Ubersuggest
To jedno z wielu rozwiązań wspierających działania SEO. Narzędzia tego typu pozwalają na planowanie i analizowanie postępów w kontekście pozycjonowania w wyszukiwarkach.
W tej kategorii znajdziesz wiele ciekawych opcji, ale Ubersuggest na ich tle wyróżnia się prostotą i ceną, która będzie osiągalna nawet dla mikrofirmy.
Śledzenie pozycji w Google’u
Dzięki Ubersuggestowi możesz na bieżąco sprawdzać, jak radzisz sobie w wyszukiwarce w przypadku poszczególnych słów kluczowych.
Analityka tego typu pozwoli Ci ocenić, czy środki inwestowane w content marketing i SEO przekładają się na wyższe pozycje konkretnych fraz w wynikach wyszukiwania.
Śledzenie działań konkurencji
Ciekawą opcją jest także możliwość podejrzenia, z jakich źródeł Twoja konkurencja pozyskuje ruch (na jakich stronach pojawiają się jej linki).
Wskazówka
Wiedza o źródłach ruchu Twojej konkurencji może być przydatna m.in. do:
- lokalizowania miejsc do pozyskiwania linków i promowania swoich treści,
- analizowania skali działań konkurentów na wyższych pozycjach.
Research słów kluczowych
Podstawową funkcją narzędzia Ubersuggest jest jednak research słów kluczowych.
Zapamiętaj
Ubersuggest nie tylko podpowie Ci, jakie słowa warto targetować w swoich działaniach SEO, lecz także wskaże, jak trudno będzie zdobyć wysokie pozycje danego słowa w wynikach organicznych oraz reklamowych (Google Ads). Narzędzie oszacuje również liczbę zapytań dla danego słowa i potencjalne koszty reklamy PPC.
Zachęcam Cię do zgłębiania tematu na własną rękę, bo powyższe cztery narzędzia to tylko przykłady rozwiązań, dzięki którym możesz poprawić konwersję i procesy sprzedażowe.