Według Statisty w drugim kwartale 2024 r. 94,1% użytkowników internetu deklarowało, że korzysta z niego przez smartfona1. Dla marketerów oznacza to, że kampanie mobilne stały się niezbędnym elementem większości strategii marketingowych. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał marketingu konwersacyjnego, aby tworzyć interakcje, które angażują i zwiększają konwersję.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak łączyć marketing konwersacyjny z nowoczesnymi technologiami, żeby skuteczniej docierać do odbiorców,
- czym jest standard Rich Communication Services (RCS) i jakie daje możliwości,
- jak znane marki wdrażają RCS w swoich strategiach komunikacyjnych,
- czym charakteryzują się platformy OTT i jak kreatywnie wykorzystać w komunikacji aplikacje takie jak WhatsApp czy Viber.
Kampania mobilna ma większe szanse na powodzenie, jeśli jest prowadzona za pomocą odpowiednich kanałów. Najefektywniejsze są te, które dają odbiorcom możliwość wejścia w interakcję z otrzymanymi wiadomościami. Z tego względu najlepszym podejściem będzie połączenie marketingu konwersacyjnego z nowoczesnymi technologiami, takimi jak RCS oraz komunikatory OTT.
Rozmowy, które angażują – czym jest marketing konwersacyjny?
Marketing konwersacyjny to strategia komunikacyjna oparta na dialogu z klientem, która tworzy warunki do natychmiastowych interakcji w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje ona Rich Communication Services (RCS) i komunikatory OTT oraz wiele innych narzędzi, przez co pozwala na bardziej angażującą formę kontaktu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Badania pokazują, że 80% klientów chce, aby marki oferowały marketing konwersacyjny2. Tym samym konwersacyjność staje się kluczem i okazją do budowania relacji z odbiorcami. Doskonale wpisuje się w rozwój technologii mobilnych, gdzie dialog zastępuje jednostronne przekazy reklamowe. Ponadto trend ten przynosi wiele korzyści, takich jak wyższy wskaźnik konwersji i lepsze doświadczenie użytkownika.
RCS: SMS 2.0 w końcu nabiera tempa
Właśnie mijają 32 lata, odkąd Neil Papworth wysłał pierwszy w historii SMS. Format ten jest wciąż niezwykle użyteczny, z ok. 23 mld wiadomości wysyłanych codziennie na całym świecie3. Może to rodzić pytania o to, czy można i czy warto próbować go ulepszyć.
Tak i tak!
Rich Communication Services, rozszerzające możliwości SMS-ów i MMS-ów, stanowią wciąż nieodkryty format wiadomości multimedialnych, który ma swoje początki w 2007 r.
Zapamiętaj
Standard Rich Communication Services (RCS) pozwala na dostarczanie długich wiadomości tekstowych, karuzel produktowych, wysokiej jakości zdjęć i wideo oraz, co istotne, korzystanie z czatbota. Możesz dzięki temu tworzyć rozbudowane scenariusze komunikacyjne, angażujące odbiorców na różne sposoby.
Przykładem może być sytuacja, w której użytkownik podczas interaktywnej rozmowy ze sklepem odzieżowym otrzymuje sugestie dotyczące butów, dopasowane do swojego gustu i wcześniejszych wyborów.
Ciekawostka
Świat oraz technologie mobilne zdają się w końcu gotowe na już znaczącą i co ważniejsze, stale rosnącą adopcję Rich Communication Services. Szacuje się, że w 2025 r. z wykorzystaniem RCS wysłanych zostanie aż 50 mld wiadomości4. O rosnącej popularności RCS świadczy też fakt, że korzysta z nich już ponad 1 mld użytkowników na całym świecie5.
Wiele znanych marek wdrożyło już RCS w swoich strategiach komunikacyjnych. Mieliśmy jak dotąd okazję przeprowadzić kilka pilotażowych kampanii marketingowych, których uśrednione wyniki, takie jak CTR (rozumiany jako przejścia na stronę internetową) czy zaangażowanie (rozumiane jako wszystkie akcje wykonane w obrębie wiadomości otrzymanych z wykorzystaniem RCS), wyniosły odpowiednio od 10% do 30% oraz ponad 65%.
Komunikatory OTT – pole do kreatywnej komunikacji
SMS, głównie ze względu na swoją prostotę i zasięg, jest bardzo użytecznym kanałem dla biznesu. Zwykli użytkownicy oczekują jednak możliwości wchodzenia w bardziej rozbudowane interakcje. W związku z tym miesięczne liczby aktywnych użytkowników aplikacji OTT, takich jak WhatsApp, nie powinny dziwić. To komunikator pierwszego wyboru dla ludzi na całym świecie.
Jednocześnie istnieje wiele niszowych aplikacji OTT, które są popularne tylko w konkretnych rejonach. Aplikacje te umożliwiają wysyłanie komunikatów do dokładnie określonych grup docelowych, co daje możliwość prowadzenia bardziej ukierunkowanych kampanii reklamowych. Jest tak w przypadku aplikacji Viber, która cieszy się szczególną popularnością w Europie Wschodniej.
Ogromna liczba użytkowników komunikatorów OTT stwarza idealne warunki dla firm, które chcą dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Na ilustracji znajdują się dwa przykłady przeprowadzonych przez nas w ostatnim czasie kampanii, które zostały zrealizowane z wykorzystaniem aplikacji Viber, co pozwoliło nam dotrzeć do bułgarskich i ukraińskich użytkowników. Ich sukces tkwi w umiejętnym wykorzystaniu kanału cieszącego się ogromną popularnością wśród członków precyzyjne zdefiniowanej grupy docelowej.
RCS i OTT – klucze do skutecznej komunikacji z Twoimi klientami
Każdy ze wspomnianych tu kanałów oferuje spore możliwości w obszarze marketingu konwersacyjnego i pozwala nie tylko na wysyłanie wiadomości, ale przede wszystkim na komunikację dwustronną. Format dostarczanych wiadomości pozwala na prowadzenie bardziej dynamicznej i spersonalizowanej rozmowy z klientem. Tym samym umożliwia natychmiastowe reagowanie na jego potrzeby i preferencje, co zwiększa skuteczność kampanii.
Podsumowanie
Rich Communication Services i komunikatory OTT dają podobne, ale nie te same możliwości zaangażowania odbiorców z wykorzystaniem interaktywnych treści.
Standard RCS zdaje się bardziej kompletnym i przyszłościowym kanałem do prowadzenia rozbudowanej komunikacji biznesowej. Jego znaczną przewagą jest to, że nie wymaga żadnych dodatkowych aplikacji, aby trafić prosto na ekran główny klienta.
Z kolei komunikatory OTT są dostępne tu i teraz i dają biznesom dostęp do miliardów użytkowników. Stanowią solidne narzędzie do kreatywnych działań marketingowych wymierzonych w bardzo konkretne grupy docelowe.
Autorka: Karolina Antonowicz, chief revenue officer w MessageFlow (grupa Vercom)
- „Share of users worldwide accessing the internet in 2nd quarter 2024, by device”,
- „Conversational Messaging: The Next Storefront Experience”,
- S. Knight, „How Many Text Messages Are Sent a Day? (2024 Statistics)”,
- „RCS Business Messaging Traffic to Grow 50% in 2025”,
- „Apple’s RCS Support to Grow RCS Business Messaging Revenue by 500% Globally in Two Years”,
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z „Trendbooka marketra” ⤵️