Prowadzenie kampanii influencer-marketingowych wiąże się z ryzykiem wielu niepowodzeń, ale czy to powód, aby ogłaszać ich kres? Popularność tej dziedziny marketingu z pewnością sprawiła, że działania w tym zakresie są szeroko komentowane, co prowadzi do silnej polaryzacji. Oznacza to, że wraz ze wzrostem liczby zwolenników influencer marketingu pojawiło się równie liczne grono jego przeciwników.
Niektórzy są gotowi krytykować każdy przejaw influ-aktywności. A influencer marketing jest jak stolik pokerowy – dosiada się do niego coraz więcej graczy (osób i agencji), rośnie liczba zapytań od marek, przez co zwiększa się ilość pieniędzy w puli. Górka rośnie i stawki są coraz wyższe. Wtedy właśnie trzeba być gotowym na to, że ktoś złośliwie wytknie błędy, a ktoś inny powie: „Sprawdzam”.
1. Uważaj na fejkowych obserwatorów
Zanim rozpoczniesz kampanię z udziałem influencera, którego liczba obserwujących wydaje się sięgać wysoko ponad Twoje oczekiwania, sprawdź, ilu z nich to prawdziwe osoby, mogące wyrazić zainteresowanie promowanym produktem. Bywa tak, że wielu obserwatorów to osoby z zagranicy lub boty. Może się więc okazać, że wydasz pieniądze nie tam gdzie trzeba, a współpraca nie przyniesie Ci żadnych korzyści. To tylko jedna z pułapek, jakie czyhają na Ciebie w tym zagmatwanym świecie internetowych celebrytów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Interesuje Cię influencer marketing? Zamów najnowszy numer Marketera+ o influencer marketingu. Sprawdź jak planować, wdrażać i analizować kampanie z influencerami, które sprzedają.
2. Uważaj na prośby o darmowe produkty
Jak zostać influ-ninją? Musisz się wykazać sprytem. Dość powszechnym zjawiskiem są wiadomości od osób, które chcą otrzymać produkt za darmo – w zamian za publikację posta o nim. Istnieje prawdopodobieństwo, że wysyłają one szablonowe e-maile do wielu odbiorców i nie zapoznały się nawet z Twoją marką, co oznacza, że reklamowanie przez nich produktu byłoby mało efektywne i niewiarygodne. Historia zna przypadek influencerki, która zwróciła się do agencji z prośbą o wysłanie produktu w zamian za post, podczas gdy produktem agencji były kampanie internetowe.
3. Sprawdzaj dojrzałość emocjonalną influencerów
Dobrze jest mieć świadomość, że wszystko może pójść nie tak. Influencer często jest osobą publiczną i informacje o wydarzeniach z jego prywatnego życia przenikają do mediów, gdzie są żywo komentowane (nie zawsze życzliwie). I tak np. instagramerka Deynn po kłótni z siostrą usunęła konto na Instagramie, przez co straciła wiele kontraktów biznesowych. Prywatne konflikty influencerów mogą sporo namieszać, dlatego ważne jest, aby nie obrażać inteligencji odbiorcy i jeszcze przed rozpoczęciem kampanii przygotować się na możliwe niepowodzenia. Pomocne w tym mogą się okazać narzędzia takie jak Modash.
4. Dbaj o jakość przygotowywanych treści
Osoby zaangażowane w kampanie powinny być również wyczulone na kopiowanie treści, „fotoszopowanie” zdjęć i błędy w publikowanych postach oraz czuwać nad rozprzestrzenianiem contentu, ponieważ niedopatrzenia na tym polu mogą się negatywnie odbić na wizerunku marki.
Dowiedz się więcej o tym, jak krok po kroku przygotować kampanię z influencerem.
5. Zadbaj o dobre targetowanie oferty
Kiedy pokonane zostaną już wszystkie trudności i kampania będzie mogła ruszyć, nadal trzeba trwać w stanie gotowości i brać pod uwagę różne czynniki ryzyka, tj. ustawi dobre targetowanie. Influencer może mieć na Instagramie nawet milion obserwujących, ale nie mieć zaangażowanej społeczności. Może być też kobietą obserwowaną głównie przez mężczyzn, a zaangażowaną do sprzedaży sukienek. W takich sytuacjach Twoje działania raczej zakończą się fiaskiem.