Dołączany, rozdawany, wręczany – czasem przypadkowo dobrany, często stanowi „wypełniacz” szerszych działań komunikacyjnych firmy, ot tym być powinien. Ale wciąż w kategoriach marketingowych przestrzeni określany z pogardą „zbędnikiem”, funkcjonalnym „kurzozbieraczem”, pieszczotliwą „durnostojką”. I tylko czasem ktoś o nim powie: NARZĘDZIE. Bohater marketingowego, drugiego planu. Niedoceniany choć nieoceniony. GADŻET REKLAMOWY. Jak żadne inne medium może odgrywać rolę multifunkcjonalną i doskonale odnajduje się w różnych płaszczyznach strategii komunikacyjnych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto myśleć o gadżecie reklamowym jako o narzędziu,
- jakie funkcje może pełnić gadżet,
- w jakich obszarach działalności można wykorzystać upominki reklamowe,
- dlaczego gadżet jest narzędziem elastycznym marketingowo,
- czy warto uwzględnić gadżet w strategii działań marketingowych.
Elastyczność funkcjonalna
Niezależnie od tego, czy gadżety reklamowe kochamy, czy nienawidzimy, odgrywają one istotną rolę w obszarze działań marketingowych. Zaskakuje przede wszystkim ich uniwersalizm i wszechstronność zastosowania, która sprawia, że w gruncie rzeczy poprzez te same narzędzia jesteśmy w stanie efektywnie docierać do bardzo zróżnicowanych grup odbiorców począwszy od klientów poprzez reprezentantów mediów na pracownikach firmy skończywszy. Gadżety reklamowe mogą równie skutecznie odgrywać ważną rolę podczas branżowych targów co stać się istotnym elementem towarzyszącym wejściu na rynek produktu czy wykreować i podtrzymać oczekiwany wizerunek partnera biznesowego w procesie transakcyjnym. Najlepiej dobrane upominki reklamowe zagospodarowują również promocyjną przestrzeń, której wypełnienie byłoby właściwie niemożliwe przez żadne inne medium. W wielu sytuacjach logo marki nie mogłoby się pojawić, gdyby nie gadżety towarzyszące osobom biorącym udział np. w spotkaniach biznesowych.
Tym samym można powiedzieć, że upominki reklamowe zapewniają rozszerzony zasięg ekspozycji marki, która staje się widoczna nie tylko dla samego użytkownika przedmiotu, ale również dla jego otoczenia. Dodatkowo – w odróżnieniu od tradycyjnych form reklamy nie bywają intruzywne i są jednocześnie trudne do pominięcia. W wielu przypadkach np. ulotki reklamowe nie sprawdzą się ponieważ będą w dużym stopniu ignorowane, a nawet wyrzucane. Taka relacja względem upominku reklamowego jest mało prawdopodobna – psychologicznie jest on bowiem traktowany bardziej jako prezent niż forma reklamy. A prezentów nie wypada wyrzucić.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Siła przekazu
Dodatkowo upominek sam w sobie może stanowić bardzo silny przekaz komunikacyjny. Twórczo zastosowany może wykorzystać kontekst, przekazać treść, stać się przedmiotem pewnych emocjonalnych odczuć odbiorcy. Na naszym gruncie wciąż niewiele znajduje się przykładów zorientowania całych kampanii wokół gadżetów – te nadal w większości przypadków stanowią tylko dość standardowe uzupełnienie działań skoncentrowanych na innych kanałach dotarcia.
Tymczasem inspiracji warto szukać w wielu przestrzeniach – jak na przykładzie niezapomnianej kampanii społecznej nowozelandzkiej organizacji Alzheimer’s New Zealand, która wykorzystała w swoich działaniach pen drive’y. Urządzenia w obudowie wykonanej z gumki do mazania niosły za sobą jasny przekaz: „Choroba Alzheimera wymazuje Twoje wspomnienia. Zachowaj je”.
Przestrzeń komercyjnego biznesu powinna czasem inspirować się pomysłami, które pojawiają się na gruncie promocji społecznych idei. To paradoksalnie właśnie w tym obszarze można spotkać więcej przykładów działań prowadzonych w oparciu o gadżet reklamowy, jako wiodące narzędzie. Bo często tam, gdzie kończą się znaczące budżety pojawia się tak istotna w przypadku wykorzystania upominków reklamowych kreatywność. I po prostu pomysł na to, jak wpisać przedmiot w ideę, tak aby stał się nośnikiem treści samym w sobie. Po raz kolejny potwierdza to również fakt, że gadżety reklamowe przy całej swej efektywności pozostają niedrogim narzędziem promocji w porównaniu do tradycyjnych metod marketingowych. Poza tym ich różnorodność i rozpiętość cenowa w większym stopniu umożliwia dopasowanie do działań marketingowych zarówno w skali makro, jak i mikrobudżetów.
Efektywnie do celu
Upominki reklamowe mogą stanowić wsparcie w realizacji licznych marketingowych celów. Jak zostało powiedziane wcześniej, w znacznym stopniu mogą zwiększać świadomość marki. Im częściej spotykamy określone komunikaty, tym lepiej się nam one utrwalają. A gadżet często ma tę możliwość, by na dłuższy czas stać się towarzyszem eksponującym daną markę. Warto o tym pamiętać, dobierając gadżety do danej promocji, ponieważ sam rodzaj upominku i towarzyszące mu skojarzenia zostaną przypisane również marce. Dlatego też warto zadbać o to, by gadżet był na swój sposób unikalny, wpisany w kontekst działania firmy i by niósł ze sobą potwierdzenie obietnicy, którą składa marka (np. odnośnie wysokiej jakości jej produktów).
Wiele firm na całym świecie w procesie utrwalania świadomości marki rozdaje gadżety zawierające „odsyłacze” do źródeł informacji o marce np. do adresu strony www czy przestrzeni w mediach społecznościowych. Warto zadbać o zamieszczenie takich informacji – wówczas gadżet staje się swoistą mapą, która ma za zadanie doprowadzić potencjalnego klienta, w miejsce, w którym chcemy aby się znalazł. Nieocenionym mechanizmem, który może nas wesprzeć w tych działaniach pozostają QR kody, które – zamieszczone na upominkach reklamowych nadają im nową komunikacyjną jakość. Ich zastosowanie jest kolejnym dowodem na niesamowitą plastyczność tego narzędzia, oraz jego adaptacyjność do bardzo różnych komunikacyjnych trendów, co nie charakteryzuje w takim stopniu żadnego innego medium.
Tym samym upominek reklamowy może stanowić narzędzie łączące przestrzeń tradycyjnych narzędzi marketingowych z obszarem np. social mediów, stanowiąc swoiste zaproszenie do stania się częścią społeczności marki. Warto zaznaczyć, że upominki reklamowe są obszarem niezwykle wyczulonym na wszelkie trendy komunikacyjne lub zmiany we wzornictwie. Ale jednocześnie jak żadne inne medium marketingowe niezwykle szybko reagują na tę zmienność, co może być niebywałym atutem dla wszystkich tych, którym zależy na wpisaniu własnych działań marketingowych w „tu i teraz”.
Więcej niż GWP…
Gadżet reklamowy może również stanowić część kampanii sprzedażowych, jako element zachęcający do zakupu, lub stymulujący do decyzji zakupowych na określonym poziomie, gdy jego otrzymanie wiąże się np. z zakupem większej ilości produktów (GWP – ang. Gifts with Purchase) lub wydaniem określonej kwoty. Gadżet reklamowy może również stanowić wsparcie działań wprowadzających produkt na rynek. Może bowiem zachęcać do tego, by sięgnąć po nowy, nieznany jeszcze produkt, wzmacniać chęć do zakupu eksperymentalnego, stając się tym samym motywatorem decyzji zakupowych. Sam element upominku ma również potencjał efektywnego motywowania do lojalności względem marki, gdy stanowi element, w oparciu o który jest tworzony program lojalnościowy. Warto zauważyć, że wiele najsilniejszych światowych marek wykorzystuje gadżet reklamowy właśnie na tej płaszczyźnie. Towarzyszy im bowiem świadomość, że gadżet nie tylko działa jako nagroda za lojalność względem marki, ale stanowi również element jej świata, a tym samym pewien jego fragment, który chcą mieć klienci. A którzy, aby go zdobyć, są w stanie zrobić dużo. Zaś gdy już go otrzymają, to na długo z nimi pozostanie, stając się cichym, ale jakże skutecznym ambasadorem marki.
Wciąż w płaszczyźnie sprzedażowej, choć w nieco innym charakterze – gadżet reklamowy może również stać się doskonałym uzupełnieniem wszelkiego rodzaju działań konkursowych, a także stanowić ciekawą formę kuponów lub dawać swoiste „uprawnienie” do skorzystania z ofert specjalnych. Długopisy w charakterze kuponów promocyjnych, koszulki, które uprawniają klientów do skorzystania ze zniżek – w tym zakresie ogranicza nas w wykorzystaniu gadżetów promocyjnych tylko wyobraźnia.
Gadżet reklamowy może również stać się potencjalnym elementem POS, co również buduje jego nową funkcjonalną jakość i stwarza płaszczyznę do wpisania go na stałe w kontekst strategii marketingowej. Przykładem może być gadżet „drop stop”, który w różnorodności form i funkcji ma potencjał doskonałego wyróżnienia butelkowanych produktów na sklepowej półce, pozostają z użytkownikiem, co ciekawe, w przeciwieństwie do pozostałych form tego typu, również po dokonaniu przez niego zakupu.
Najważniejszą jednak do zapamiętania rzeczą pozostaje fakt, że sukces działań promocyjnych wykorzystujących gadżet reklamowy jest wprost proporcjonalny do adekwatności doboru i atrakcyjności samego gadżetu. I temu etapowi warto poświęcić sporo uwagi.
Obietnica relacji
Dobrze dobrane do akcji marketingowej gadżety mogą nie tylko dostarczyć odbiorcom namiastkę świata marki, ale również przyczynić się do budowania przez nią pewnych wrażeń składających się na określony wizerunek. Przykładem takich działań mogą być dostarczane np. we współpracy z dystrybutorami torby, czy np. funkcjonalne artykuły piśmiennicze/biurowe. W tym przypadku gadżet zapewnia ekspozycję marki w relacji z szerszym otoczeniem odwiedzającym przestrzeń danego kontrahenta. Może również budować pozytywne odczucia „bycia zaopiekowanym” w relacji biznesowej na płaszczyźnie dostawca – dystrybutor. Bo jak żadne inne medium, to właśnie upominki reklamowe mają moc utrwalania relacji. Nie można bowiem zapomnieć o najprostszej, a jednocześnie najsilniejszej nierzadko funkcji, jaką mogą pełnić. W wielu przypadkach mają bowiem tę moc, że mówią: „dziękuję”. Po prostu. Klientowi. Kontrahentowi. Pracownikowi. Tym samym upominki reklamowe mogą zgodnie z ideą mówiącą, iż „PR begin at home”, stanowić narzędzia wspierające realizację działań komunikacyjnych na poziomie wewnątrz firmowym, będąc zarówno potencjalnym narzędziem pracy (np. w przypadku przedstawicieli handlowych), jak i doskonałym narzędziem motywacyjnym.
Inna niż wszystko i wszyscy. Prawdziwa, wiarygodna i unikalna. Interesująca, prosta i wiralna. Znacząca, szczera i niepodrobiona. Produkt, usługa, firma. Klienci, pracownicy, partnerzy. STRATEGIA. A w niej gadżet reklamowy. Niemożliwe? Konieczne! Bo strategia to świadomy wybór narzędzi. A gadżet reklamowy jest jednym z nich. Różnorodnym. Elastycznym. Funkcjonalnym.