W pracy marketera nie jest niczym nadzwyczajnym, kiedy przygotowywane od kilkunastu miesięcy projekty lub zaawansowane plany trzeba zaprezentować w zwięzłej formie podczas 30-minutowego spotkania. Wtedy właśnie przydaje się Prezi. Dzięki temu narzędziu w kilkanaście minut możemy uzyskać efekty, które niegdyś wymagały pomocy programisty.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega przewaga Prezi nad innymi narzędziami do prezentacji,
- jakie możliwości daje Prezi,
- od czego zacząć, przygotowując prezentację w Prezi,
- na co zwrócić szczególną uwagę, by prezentacja sprawiała profesjonalne wrażenie,
- jakie błędy najczęściej popełniają twórcy prezentacji w Prezi.
Marketerzy potrzebują w swojej pracy narzędzi, które działają łatwo, szybko i pewnie. Pod tym względem Prezi sprawdza się doskonale. Siła tej aplikacji tkwi właśnie w połączeniu prostoty obsługi (można się jej nauczyć w dwie godziny) z rozbudowanymi możliwościami.
Za pomocą Prezi można przygotować właściwie dowolną prezentację i wywołać z jej pomocą „efekt wow”, tak ważny np. w procesie sprzedaży. Nie bez znaczenia jest także to, że aplikacja została dobrze przygotowana nie tylko do pracy w trybie offline. Pełnię jej możliwości możemy poznać, wykorzystując wszystkie dostępne w niej opcje powiązane z internetem.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co wyróżnia Prezi?
Wyobraź sobie tablicę, na której za pomocą magnesów możesz przyczepiać karteczki będące elementami schematu, który chcesz zobrazować. Elementy te możesz dowolnie przesuwać, prezentując zmieniającą się sytuację.
A teraz wyobraź sobie, że kiedy mówisz o wybranym elemencie, w tym samym czasie na ekranie staje się on większy, koncentrując na sobie uwagę widzów, a następnie płynnie oddala się, by oddać miejsce innemu elementowi. Trudno byłoby to zrobić za pomocą magnesów i karteczek, ale w Prezi, dzięki opcji przybliżania, jest to banalnie proste.
Korzystanie z Prezi jest bardzo intuicyjne. Mamy praktycznie nieskończoną powierzchnię, na której umieszczamy elementy metodą „przeciągnij i upuść”. Dzięki temu nie myślimy pojedynczymi slajdami, ale kompleksowo. Przed sobą mamy bowiem obraz całej prezentacji.
Taki system doskonale nadaje się do tłumaczenia zawiłych procesów. Opcja przybliżania poszczególnych elementów pozwala na prezentowanie zależności pomiędzy nimi od ogółu do szczegółu.
W tworzeniu prezentacji można wykorzystywać gotowe schematy lub budować własne. Na początku nie trzeba wcale określać ścieżki przejść – tzn. nie musimy od razu wiedzieć, w jakiej kolejności zaprezentujemy poszczególne slajdy, ponieważ liniowość nie jest tutaj konieczna. Mamy pod tym względem pełną dowolność. Do prawie gotowej prezentacji jednym kliknięciem możemy dodać ścieżkę dźwiękową, która będzie pełniła funkcję muzycznego tła, albo dołączyć podkład lektora do konkretnego slajdu. Dzięki temu gotowa prezentacja może przypominać film.
Co jest istotne dla marketerów pracujących w oddalonych od siebie biurach, to to, że edycja prezentacji nie musi odbywać się w trybie offline. W jej tworzeniu może uczestniczyć jednocześnie nawet 10 osób rozsianych po całym świecie. Wszystkie mogą w jednym czasie tworzyć prezentację i na bieżąco obserwować dokonywane zmiany.
Również do oglądania możemy zaprosić wybrane osoby i bez względu na aktualne miejsce ich pobytu w tym samym czasie przedstawić im tę samą prezentację.
Jak rozpocząć pracę z Prezi?
Praca z Prezi różni się od przygotowywania prezentacji z wykorzystaniem innych programów, np. PowerPointa. O ile tworząc slajdy z wykorzystaniem oprogramowania Microsoftu, użytkownik często siada przed pierwszym slajdem bez pomysłu i dopiero w trakcie pracy precyzuje swoją koncepcję, o tyle w przypadku Prezi nie jest to wskazane.
Jeszcze przed włączeniem komputera i uruchomieniem Prezi powinniśmy mieć plan naszej prezentacji oraz znać jej przybliżony przebieg, a więc powinniśmy wiedzieć, co chcemy przekazać. Dlatego podczas pierwszych etapów pracy lepiej sprawdzą się kartki papieru lub tablica suchościeralna.
W przypadku Prezi najbardziej czasochłonne może być przygotowanie schematu, a następnie szablonu prezentacji. Można jednak skorzystać z gotowych rozwiązań – w sieci bez trudu znajdziemy zarówno proste, darmowe szablony, jak i znacznie bardziej rozbudowane propozycje w cenie od 10 euro.
Pamiętaj o czytelnej strukturze
Dobrze przygotowana prezentacja powinna być estetyczna. Aby taka była, muszą w niej zostać zastosowane materiały graficzne wysokiej jakości. Ważne jest także, aby wybrać 2-3 rodzaje fontów, które będą konsekwentnie stosowane w całej prezentacji.
Bardzo istotna jest także logiczna struktura. Sposób ułożenia poszczególnych elementów, ich kolorystyka oraz wielkość powinny pomóc w zrozumieniu zależności.
Elementy wyglądające podobnie będziemy postrzegać jako podobne. Obiekt duży znajdujący się obok małego będzie wyglądał na ważniejszy. Jeżeli zagnieżdżamy komunikat, czyli na początku mówimy ogólnie, potem rozmawiamy o I stopniu wtajemniczenia i na końcu o II stopniu, to ogólne informacje powinny zostać zwizualizowane za pomocą największych elementów. I stopień wtajemniczenia powinien być widziany po przybliżeniu, a II stopień należy pokazać również po przybliżeniu, ale jako najmniejszy.
Prezi bez błędów
Wśród najczęściej popełnianych błędów podczas przygotowywania prezentacji wymienić można nadmierne wykorzystywanie efektów wizualnych oraz przeładowanie informacjami.
Jedną z popularnych sztuczek jest prezentowanie informacji pod kątem, tak jakbyśmy lecąc samolotem, obserwowali obraz z góry, a następnie zmienili kierunek lotu. Stosując podobne rozwiązanie zbyt często, możemy wywołać u odbiorców zawrót głowy. Pamiętajmy więc, by efekty nigdy nie stały się ważniejsze od treści przekazu.
Natomiast aby uniknąć przeładowania informacjami, warto dokładnie przeanalizować każdy element prezentacji.
Jeżeli uznasz, że bez jednego z elementów (tekstu lub grafiki) dana część prezentacji nadal zachowuje swój sens, to jest to wystarczający powód, aby ten element usunąć.
[opis]Możliwości Prezi[/opis]