Strategia, absolutnie potrzebna każdej organizacji, w większości firm nie spełnia swojej roli. Sprowadza się ją zwykle do jednego z wielu ważnych dokumentów. Tymczasem w sytuacji ogromnej konkurencyjności i naddoboru przedsiębiorstwa powinny nie tylko posiadać strategię, ale również przyzwyczajać się do nowej rzeczywistości, gdzie strategia bez przerwy ewoluuje, zmienia się i dostosowuje do dynamicznych zmian rynkowych.
Dlaczego tak się nie dzieje? Moim zdaniem powodów jest wiele, a jednym z ważniejszych jest brak liderów – przywódców, którzy ukróciliby wewnętrzne konflikty między działami marketingu, sprzedaży i resztą organizacji. Zadbaliby o należytą komunikację wewnątrz firmy. Nie baliby się zmian, które stają się codziennością. Wdrożyliby innowacyjne myślenie. Wreszcie zarządzaliby firmami oraz zespołami swoich specjalistów w sposób holistyczny, jednocząc pracowników oraz działania wokół celów biznesowych firmy.
Polskim firmom nadal brakuje myślenia strategicznego. Wynika to w dużej mierze z tego, że menadżerowie boją się zmian i zwyczajnie brakuje im czasu na strategię. Tymczasem ważne decyzje podejmowane są każdego dnia. Refleksje oraz konkretne wskazówki na powyższe tematy, bazujące na niemal 20-letnim doświadczeniu zawodowym, zwbrałem w drugiej części e-booka „Ogarnąć kosmos. O marketingu i strategii”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Publikacja jest zbiorem artykułów o marketingu i strategii, które powstały na przestrzeni ostatnich lat w wyniku obserwacji rynku, konsumentów oraz bezpośredniej współpracy z dziesiątkami firm.
Uważam, że przyszłość należy do tych, którzy jak najszybciej nabiorą wprawy w umiejętnym zaspokajaniu potrzeb konsumenckich i wdrożą strategie biznesowe oparte na wiedzy o klientach.
Zapraszam do lektury!
E-book można pobrać bezpłatnie ze strony www.rubikom.pl/publikacje.html.
Czytaj również >> „Ogarnąć kosmos” – darmowy e-book o marketingu i strategii
Marketer+ jest patronem medialnym publikacji.