O 94% krótszy czas obsługi księgowej sieci aptek, o 55% szybszy obieg faktur zakupowych, o 87% zmniejszony czas obsługi zamówień – to wszystko efekty automatyzacji procesów za pomocą systemu ERP enova365. Poznaj case study i dowiedz się, co możesz osiągnąć dzięki wprowadzeniu automatyzacji w swojej firmie.
Automatyzacja procesów pozwala firmie robić więcej bez zwiększania zatrudnienia. Eliminuje także zbędne koszty.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ciekawostka
Jak wynika z badań Forrester Consulting, automatyzacja procesów jest jednym z najlepszych sposobów na ograniczenie wydatków przedsiębiorstwa. Raport, przygotowany po wdrożeniu rozwiązań automatyzujących w firmie z branży finansowej, pokazał, że aż 87% procesów biznesowych przyśpieszyło. W ciągu trzech lat przełożyło się to na 2,2 mln zł oszczędności.
Korzyści z automatyzacji procesów w Grupie Kamai
Rezultaty automatyzacji procesów, będącej następstwem wdrożenia systemu ERP enova365, docenia Grupa Kamai, w której działają dwie ściśle współpracujące ze sobą spółki. Jedna zajmuje się zakupami i relacjami z producentami, druga – sprzedażą B2B i B2C w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej.
System enova365 umożliwia centralne sterowanie wieloma procesami. Jak komentują pracownicy Kamai, po jego wdrożeniu praca przyśpieszyła. – Wyspecjalizowaliśmy się w pomaganiu producentom w cyfryzacji ich oferty: od kalkulacji cen, przez przygotowanie planów marketingowych i sprzedażowych dla e-commerce B2C i B2B, kończąc na fizycznej dystrybucji. W 2018 r. zaproponowaliśmy partnerom nowy kanał sprzedaży – hurtownię dropshippingową, która ruszyła w ramach Europejskiego Systemu Dostaw. W systemie zintegrowanych jest już blisko 2,5 tys. sprzedawców e-commerce z Polski i Unii Europejskiej, którzy prowadzą własne e-sklepy i sprzedają na Amazonie czy Allegro. Jest to coś, czego nie ma na rynku, czyli błyskawiczna publikacja oferty producenta u wielu zintegrowanych sprzedawców działających w modelu dropshippingowym – opowiada Andrzej Kierski, prezes spółki Kamai.
A jaka była sytuacja wyjściowa? – Systemy ERP, z których wcześniej korzystaliśmy, nie były dopasowane do współczesnego, dynamicznego rynku. Nie były w stanie sprawnie i poprawnie obsłużyć wielokanałowej sprzedaży B2B i B2C. W związku z tym nie mogliśmy osiągnąć naszego celu: – pracy na systemie, za którego pomocą centralnie sterujemy wszystkimi procesami sprzedażowymi i posprzedażowymi – mówi Kamila Łabędzka, koordynatorka ds. zaopatrzenia oraz zamówień hurtowych w Kamai. – W enova365 wszystko działa poprawnie. Również w kontekście obsługi wielofirmowej system funkcjonuje stabilnie, nie ma błędów, a dane odświeżają się w czasie rzeczywistym – dodaje prezes Andrzej Kierski.
Przykład
Zmiany w Kamai są dostrzegalne już podczas obsługi zamówień. Do tej pory ta czynność angażowała minimum trzy osoby. Każda z nich pracowała nad realizacją zamówień przez co najmniej 5 godz. dziennie. Po wdrożeniu enova365 zamówienie obsługuje jeden pracownik przez maks. 2 godz. w ciągu dnia.
Dane o stanach magazynowych w czasie rzeczywistym
– Przed wdrożeniem enova365 problemem był brak danych o rzeczywistych stanach magazynowych w e-commerce. Wielu naszych partnerów było niezadowolonych, kiedy okazywało się, że produktu już nie ma albo nie ma go w oczekiwanej liczbie. Obecnie między kanałami sprzedaży nie występują już żadne rozbieżności – komentuje Weronika Gruszka.
– Nie tylko my widzimy zmiany. Od zakończenia wdrożenia enova365 dostajemy wiele pozytywnych komentarzy od kontrahentów. Chwalą szybkość realizacji zamówień, stabilne i działające integracje z ich systemami, a także kompletność danych produktowych – opisuje Kamila Łabędzka.
Centralne zarządzanie danymi produktowymi
Grupa Kamai ceni również możliwość centralnego zarządzania danymi produktowymi, które są automatycznie przekazywane do zintegrowanych systemów obsługujących sprzedaż B2B i B2C.
Przykład
Wystarczy np. zmiana opisu w enova365, aby w ciągu kilku chwil zaktualizował się on we wszystkich kanałach sprzedaży.
Automatyzacja realizacji zamówień
Miejscem o szczególnym znaczeniu dla firmy handlowej jest zawsze magazyn. Wdrożenie oprogramowania klasy ERP wprowadziło automatyzacje również w nim. – Jeżeli zamówienie spełnia warunki automatycznej realizacji, system sam generuje i drukuje listy umożliwiające kompletację – opowiada Kamila Łabędzka.
Przykłady
- W procesie wykorzystywane są kolektory danych i skanery. Umożliwia to automatyczne ustawianie odpowiednich statusów zamówień w enova365 oraz przekazywanie informacji do zintegrowanych zewnętrznych systemów B2B i B2C.
- Szybka agregacja danych pozwala kontrolować stany magazynowe.
- System automatycznie generuje listy towarów do zebrania i spakowania z podziałem na typ zamówienia. Sam również je drukuje na odpowiedniej drukarce.
- Zamówienia są rozdzielane na te przygotowywane do sieci handlowej, detaliczne i dropshippingowe.
– Dzięki wdrożeniu enova365 udało nam się zoptymalizować lub całkowicie zautomatyzować wszystkie kluczowe obszary – podsumowuje Izabela Kierska, członkini zarządu spółki Kamai.
Obszary w firmie do zautomatyzowania
Rozwinięte systemy ERP pozwalają dziś na automatyzację procesów. W przypadku enova365 w dużej mierze odpowiada za nią moduł Workflow.
Stwarzane przez niego możliwości automatyzacji możesz wykorzystać w różnych obszarach przedsiębiorstwa.
Automatyzacja jako sposób na recesję
Wdrożenie automatyzacji w biznesie wymaga inwestycji, lecz jest w stanie zapewnić firmie realne, mierzalne korzyści, zwłaszcza oszczędności. A finanse to sfera, którą w wymagającej sytuacji gospodarczej należy otoczyć szczególną troską. Redukcja kosztów to jeden z najlepszych sposobów na przetrwanie trudniejszych czasów i przygotowanie się do jeszcze intensywniejszego rozwoju, gdy sytuacja wróci do normy.
Zapamiętaj
Czas wdrożenia systemu ERP jest uzależniony głównie od liczby procesów do zautomatyzowania oraz stopnia ich złożoności. Warto wiedzieć, że każdy element pracy poszczególnych działów, którą ma przejąć system ERP, najpierw musi zostać zamodelowany, a następnie skonfigurowany bezpośrednio w narzędziu automatyzującym. Samo wdrożenie może zająć nawet kilka miesięcy. Możliwe jest jednak wdrażanie automatyzacji poszczególnych procesów „na raty” – rozpoczynając od tych najbardziej kluczowych, a skończywszy na najmniej wpływających na wydajność zespołu.
Artykuł pochodzi z e-booka „”. To aż 165 stron inspirującej lektury.
Zachęcamy do skorzystania ze wskazówek ekspertów. Pomogą Ci one zmierzyć się z wyzwaniami i efektywnie prowadzić działania marketingowo-sprzedażowe w 2023 r.
Materiał partnera