Jakie są najnowsze trendy w obszarze opakowań i toreb reklamowych? Co wziąć pod uwagę przy ich projektowaniu? Jak wpływają na doświadczenie klienta? Jak wykorzystać ich potencjał do budowania świadomości marki? Odpowiedzi m.in. na te pytania udziela Tomasz Warlich, dyrektor ds. marketingu w firmie Colours Factory, która jest właścicielem drukarni internetowych Drukomat, Printendo i Justprint.
Jakie znaczenie ma opakowanie produktu w procesie budowania marki i jak może ono wpływać na postrzeganie brandu przez konsumentów?
To temat tak rozległy, że mógłby stać się przyczynkiem do długiej konwersacji, dlatego pozwolę sobie na odpowiedź skrótową. Rola opakowań w brandingu jest ogromna i nie jest to określenie o charakterze hiperboli. Pudełka stają się wizytówką marki. Ich wytrzymałość, kształt i funkcjonalność to sygnał dla klientów, mówiący o profesjonalizmie producenta. Z kolei odpowiedni projekt graficzny oraz właściwie dobrane informacje na opakowaniu mogą wyróżnić daną firmę na tle konkurencji, podkreślając jej unikatowość. Ponadto atrakcyjna strona wizualna pudełek wpływa na decyzje konsumentów, którzy są podatni na kupowanie pod wpływem subiektywnego gustu.
Jakie są najnowsze trendy w obszarze opakowań?
Możemy mówić o bardzo dużym nacisku na działania ekologiczne. Marki dbają o używanie biodegradowalnych surowców, poszukuje się nowych rozwiązań, rezygnując z tworzyw sztucznych na rzecz innowacyjnych, roślinnych alternatyw.
Inne trendy reprezentują podejście związane z modernistycznym przywiązaniem do technologii. Coraz częściej pojawiają się opakowania z kodami QR, które po zeskanowaniu zapewniają konsumentom dodatkowe informacje o produkcie albo stanowią odnośnik do mediów społecznościowych danej firmy czy audiowizualnych materiałów, służących do rozbudowanego storytellingu wybranej marki.
Bardzo ważna jest również personalizacja. Masowość zastępują przemyślane projekty, dopasowane do sprecyzowanych grup odbiorców. Opakowanie przekształca się w integralną część całego doświadczenia zakupowego. Nie służy już tylko bezpiecznemu transportowaniu i przechowywaniu produktu, choć nadal pozostaje to jego funkcją, ale wspomaga dbanie o lojalność klienta, poprzez odnoszenie się do jego preferencji estetycznych bądź światopoglądowych.
Jakie uszlachetnienia można stosować w druku opakowań? Jak wpływają one na jakość i atrakcyjność opakowania?
Uszlachetnienia służą dodatkowej estetyzacji produktu oraz podniesieniu jego rangi poprzez wizualne i dotykowe sugestie dla konsumentów. Efekt ten zapewniają zdobienia, które oferujemy jako Drukomat.pl. Proponujemy liczne uszlachetnienia, między innymi w formie wybiórczego lakieru UV, lakierów strukturalnych, foliowania lub dodania złoceń i srebrzeń. Chętnie doradzimy w kwestii wyboru najlepszego rozwiązania, które pozwoli na wyróżnienie opakowania pośród konkurencyjnych projektów. Uszlachetnienia można wykorzystywać do podkreślenia najistotniejszych detali w projekcie, przyciągając nimi uwagę konsumentów.
Jakie są najlepsze praktyki w projektowaniu opakowań, aby były one nie tylko atrakcyjne, ale również funkcjonalne?
Skupienie się na ich ergonomii oraz wytrzymałości. Warto myśleć o praktycznej stronie danego opakowania, tak aby z wielu kształtów czy rozmiarów wybrać te, które rzeczywiście będą intuicyjne dla klientów w użytkowaniu oraz odpowiednio zabezpieczą towar w czasie transportu. Decyzja o nietypowej formie pudełka, dozownika czy butelki może mieć i dobre i złe konsekwencje. Pamiętajmy, że nawet świetne opracowanie graficzne produktu nie wystarczy do uzyskania zadowalających wyników sprzedaży, jeśli przy otwieraniu towaru konsumenci będą musieli użyć nadmiernej siły czy bardzo mocno uważać, aby nie uszkodzić zawartości opakowania.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
Jakie znaczenie ma pierwsze wrażenie opakowania w kontekście unboxing experience?
Bardzo duże. Unboxing experience opiera się na afektywności. Chcemy, żeby klient otwierający produkt czuł ekscytację i radość, trochę jak dziecko rozpakowujące wymarzony prezent. To banalna metafora, ale dobrze prezentująca stan, w jaki pragniemy wprowadzić konsumenta. Estetyczne, może zabawne albo intrygujące opakowanie zwiększy jego pozytywne doznania, co z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na chęć ponownego zakupu. Czy większą radością jest rozpakowywanie rzeczy z torebki, której zawartość możemy od razu podejrzeć, czy jednak stopniowe odkrywanie przedmiotów we wnętrzu atrakcyjnie zapakowanego pudełka? To pytanie retoryczne można bez problemu przełożyć na kontekst marketingowy.
Niewątpliwie większą satysfakcję zapewni klientom otwieranie niebanalnego opakowania z ciekawym designem lub połyskliwymi uszlachetnieniami, niż rozcinanie taśmy okalającej zwykły, brązowy karton. Nietypowe, ale finezyjne i atrakcyjnie wizualne pudełko staje się integralną częścią całego procesu zakupowego. W oczach konsumenta niebanalne opakowanie będzie obietnicą równie nietuzinkowego, oryginalnego produktu.
Jaką rolę odgrywają ergonomia i wygoda użytkowania opakowań oraz toreb reklamowych pod kątem budowania pozytywnego doświadczenia klienta?
Kto chciałby korzystać z usług firmy, która stosuje pojemne opakowania, licząc, że odwróci to uwagę od niezadowalającego, małego rozmiaru towaru w środku? Który klient pozostanie lojalny wobec przedsiębiorstwa notorycznie dostarczającego produkty wygniecione bądź uszkodzone przez niewystarczająco wytrzymały karton? Czy lubimy nieintuicyjne otwarcia produktów? Aby klient ufał usługodawcy, musi doświadczać komfortu użytkowania danego przedmiotu i odczuć jego wysoką jakość, w co wpisuje się wygodne i łatwe w użytkowaniu pudełko albo torba z mocnym uchwytem.
Czy odpowiednio zaprojektowane i przemyślane opakowania mogą oddziaływać na decyzje zakupowe konsumentów, ich lojalność i przywiązanie do marki?
Oczywiście. Myślę, że częściowa odpowiedź na to pytanie wybrzmiewa już wcześniej. Jeżeli pudełko będzie korespondować z wysoką jakością samego produktu, klienci na pewno zdecydują się na jego ponowny zakup. Cechy opakowania takie, jak trwałość czy funkcjonalność staną się dla konsumentów potwierdzeniem wyboru produktu z najwyższej półki.
Czy obserwuje Pan różnice w preferencjach klientów dotyczące opakowań w zależności od branży? Jakie branże szczególnie zwracają uwagę na jakość i design opakowań?
Rzeczywiście można wskazać pewne niuanse w podejściu do projektowania opakowań w zależności od gałęzi rynku. Nie będzie zaskoczeniem, że na design opakowań szczególną uwagę zwracają firmy z branży beauty, upominkowej czy jubilerskiej, ale również pomniejsi marketerzy – przedstawiciele własnych działalności lub skupionych na e-commerce. Obserwując użytkowników Drukomatu, mogę jednak powiedzieć, że wszystkim naszym klientom zależy na unikatowości i najwyższej jakości materiałów, dzięki którym ich produkt wyróżni się na tle kategorii. Dlatego też realizujemy każde zamówienie z indywidualnym podejściem i niekwestionowalną dbałością o wszystkie szczegóły, aby nasi partnerzy, korzystając z naszych usług, wiedzieli, że ich projekty są w najlepszych rękach, a wydrukowane materiały naprawdę wzmocnią ich strategię marketingową.
Jakie rodzaje toreb reklamowych są dziś dostępne na rynku i w jaki sposób mogą one wspierać działania marketingowe firmy?
Do najpopularniejszych rodzajów toreb reklamowych możemy zaliczyć torby kraftowe (papierowe), cateringowe, foliowane, tworzone z siatki mesh, z uchwytami lub bez. Dobrymi opiniami cieszą się również torby materiałowe, na przykład bawełnianie, wpisując się w proekologiczną narrację. Każdy wymieniony przeze mnie rodzaj można znaleźć w naszej ofercie.
Torby to przydatne narzędzie w działaniach marketingowych. Z ich pomocą łatwo budować świadomość marki na rynku, ponieważ docierają do szerokiego grona odbiorców, wychodząc poza zdefiniowane, zamknięte środowisko klientów. Są także funkcjonalnym gadżetem wielokrotnego użytku, a ich wytrzymałość i estetykę konsumenci mogą interpretować, jako odzwierciedlenie jakości wszystkich produktów danej marki. Torby reklamowe mogą wspierać także employer branding. Wystarczy odpowiednio wykorzystać je w komunikacji wewnętrznej, na przykład wręczając nowym pracownikom zestawy powitalne czy upominki związane z wyjątkowymi jubileuszami czy wydarzeniami.
Jakie uszlachetnienia są najczęściej stosowane przy produkcji toreb reklamowych?
W przypadku toreb reklamowych, podobnie jak opakowań, stosujemy wypukły lakier 3D lub przyozdabiamy projekt wybiórczą folią, dostępną w sześciu kolorach. Na torbach można zastosować także złocenie lub srebrzenie. Istnieje również możliwość połączenia wybranych technik dla uzyskania atrakcyjnego i bogatego efektu.
Jakie są korzyści z używania toreb kraftowych w porównaniu do innych materiałów, jeśli chodzi o branding i ekologiczność?
Pozytywny, ekologiczny aspekt ich stosowania, jest raczej oczywisty. Torby kraftowe, czyli tworzone z określonego, wytrzymałego rodzaju papieru, nadają się do wielokrotnego użytku, a materiały wykorzystywane do ich produkcji są biodegradowalne. W razie podarcia reklamówek po dłuższym czasie użytkowania nietrudno o ich bezpieczną dla środowiska utylizację. Już sam wybór produktu z naturalnych, nadających się do recyklingu surowców, staje się dla konsumentów jasnym komunikatem o ekologicznych praktykach danej firmy. To z kolei sprzyja kreowaniu wizerunku marki odpowiedzialnej i społecznie zaangażowanej. Pozostałe atuty toreb kraftowych to lekkość, wielość dostępnych formatów i minimalizm. Logo firmy czy ciekawy projekt na jednolitym tle zyskają na wyrazistości, niewątpliwie zapadając w pamięć klientów.
W jaki sposób opakowania i torby reklamowe mogą wspierać strategie zrównoważonego rozwoju firmy?
W łatwy sposób można wykorzystać je w employer brandingu. Decydując się na ekologiczne produkty i ich użytkowanie w czasie wewnętrznych czy zewnętrznych eventów, pokazujemy pracownikom, że pracując w naszej firmie wspierają powszechne i wartościowe, społeczne idee. Pozwalamy im na jeszcze większą identyfikację z marką, którą współtworzą.
Jakie są najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu opakowań oraz toreb reklamowych z nadrukiem?
Tworzenie nadruku na opakowania lub torby reklamowe wymaga większego nakładu pracy, niż tylko graficznego opracowania określonych wytycznych. Wcześniej warto prześledzić bieżące trendy rynkowe i poligraficzne oraz precyzyjnie określić swoją grupę docelową. Ich zrozumienie ułatwi stworzenie koncepcji, którą będzie można wyegzekwować w atrakcyjnym projekcie graficznym. Dlaczego to takie istotne? Jeżeli naszą grupą docelową są dojrzałe osoby, dajmy na to mężczyźni i kobiety w wieku emerytalnym, zbyt krzykliwe barwy, modernistyczny styl ilustracyjny czy potoczne slogany raczej nie zachęcą ich do zakupu. Analogicznie będzie z rynkowymi trendami. Skoro konsumenci oczekują produktów ekologicznych, sprawiając, że przedstawiciele różnorodnych branż starają się podkreślić przyjazny dla środowiska charakter swoich działań, wprowadzanie w obieg opakowań czy toreb z plastiku na pewno nie zwiększy sprzedaży, a wyłącznie zasugeruje ignorancję i zacofanie.
Na co zwracać uwagę pod względem wizualnej warstwy opakowań i toreb reklamowych. Jakie znaczenie ma spójność z innymi elementami brandingu firmy?
Spójność firmy we wszystkich kanałach komunikacyjnych i marketingowych będzie traktowana jako przejaw profesjonalizmu i skonkretyzowanej, konsekwentnie realizowanej strategii. To najprostszy sposób na budowanie wiarygodności, która na pewno znajdzie odzwierciedlenie w ilości stałych klientów. Trzeba więc zawsze pamiętać o ujednoliceniu elementów składających się na rozpoznawalną identyfikację wizualną marki we wszystkich projektach. Może być to wyłącznie określona paleta barwna, skonkretyzowany styl graficzny lub charakterystyczny font czy konsekwentnie używane specyficzne formaty opakowań.
Ważna jest także przejrzystość informacji, zwłaszcza tych o charakterze perswazyjnym dla grupy konsumenckiej o określonym światopoglądzie. Tego typu treści nie powinny być trudne do rozczytania ani łatwe do przeoczenia, tylko korespondujące z całym opracowaniem graficznym.
Jakie elementy graficzne i tekstowe na opakowaniach i torbach reklamowych są kluczowe dla efektywnego komunikowania wartości marki?
Samo logo, nazwa firmy i slogan, czyli podstawowe elementy identyfikacyjne, powinny naprowadzać odbiorcę na określone myślenie o wartościach marki. Ponadto warto pamiętać o informacjach wskazujących na ekologiczne metody pozyskiwania surowców do stworzenia produktu i możliwość ich późniejszego przekazania do recyklingu. Pozytywnie odbierane będą na pewno także elementy storytellingowe, jak tekstowa lub graficzna wzmianka o rodzinnych korzeniach przedsiębiorstwa albo poszanowaniu dla tradycyjnych metod produkcji.
W jaki sposób firmy mogą mierzyć efektywność swoich opakowań i toreb w kontekście budowania marki?
Zastosowanie może mieć wiele metod, jakimi sprawdza się efektywność innych działań sprzedażowych i marketingowych. Jednak w specyfice budowania wizerunku marki szczególnie atrakcyjne będą wyniki zebrane podczas kontaktów z klientami: ankiety, badania rynkowe czy wywiady, które zapewnią informacje o odczuciach konsumentów wobec wybranego brandingu. Pozwoli to poznać ich skojarzenia z marką, emocje towarzyszące im podczas korzystania z pudełek czy toreb oraz ewentualne sugestie dotyczące potencjalnych zmian, które – wedle klientów – mogłyby zwiększyć pozytywne wrażenia podczas obcowania z produktami.
Jakie są przyszłościowe trendy w projektowaniu opakowań i toreb reklamowych, które mogą zdominować rynek w najbliższych latach?
Trudno o jednoznaczną prognozę. Każda branża jest dynamiczna i dostosowuje się do tendencji konsumenckich, a te kształtują się w naprawdę różnorodnych kontekstach. Myślę jednak, że stałym i nieustannie docenianym działaniem będzie zwracanie się po ekologiczne materiały, dbanie o środowisko podczas produkcji, a także traktowanie opakowań czy toreb jako kolejnego segmentu długofalowej komunikacji i promocji marki.
Coraz większą uwagę zwraca się również na prostotę przekazu. Minimalistyczne projekty opakowań lub toreb są dla klientów szczególnie atrakcyjne nie tylko przez schludny, przyjemny design, ale klarowność treści, ograniczonych do najważniejszych dla konsumentów informacji.
Na popularności zyskuje również rozwiązanie polegające na wprowadzaniu na rynek edycji limitowanych. Opakowania mające wartość kolekcjonerską o ograniczonym nakładzie wraz ze specjalną zawartością sprawiają, że produkt cieszy się większym zainteresowaniem konsumentów.
Nie można zapomnieć też o personalizacji, do której częściowo nawiązuje kilka z moich poprzednich odpowiedzi. Chodzi o tworzenie projektów nie tylko wyróżniających produkt, ale przede wszystkim zwracających uwagę odbiorców o sprecyzowanym guście i światopoglądzie. Myślę o personalizacji, która nie tylko podkreśla odrębność każdej marki, lecz służy do dialogu z klientami, stosuje perswazyjny przekaz: „Znamy twoje potrzeby, rozumiemy je, dlatego możemy dostarczyć ci produkt idealny”.
Jakie rady dałby Pan przedsiębiorcom oraz marketerom, którzy chcą zainwestować w wysokiej jakości opakowania i torby reklamowe, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał w budowaniu marki?
Inwestycja w torby reklamowe i opakowania powinna być zaplanowana na poziomie odpowiadającym dbałości o produkty lub usługi. To kolejne, często kluczowe narzędzia komunikacji z klientami, tworzą wizytówkę dla marki i wizualizacje przyświecających jej celów. Nie bójcie się innowacyjności. Podążajcie za trendami, ale wybierajcie spośród nich to, co rzeczywiście przekłada się na waszą działalność. Szukajcie własnego języka, który wyróżni was na tle konkurencji. Na każdym etapie pracy korzystajcie z usług profesjonalistów, takich jakie oferuje nasza drukarnia. Dzięki uszlachetnieniem i nowoczesnemu parku maszynowemu projekty, które zostaną u nas wydrukowane, nie będą miały sobie równych.
Materiał powstał przy współpracy z Drukomat.pl