Czy chcemy, czy nie żyjemy w świecie, w którym urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę w sprzedaży. Dla marketingu i reklamy to ogromna szansa. Szczególnie, gdy nowoczesne media połączy się z tymi tradycyjnymi o wysokiej skuteczności. Wielokanałowość to klucz do skutecznej komunikacji z klientem.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest reklama wielokanałowa,
- czym jest wielomodalność w reklamie,
- jak i po co łączyć nowe media z tradycyjnymi,
- z jakich mediów Polacy korzystają coraz częściej.
Wielomodalność i jej efekty
Reklama wielokanałowa to mechanizm wykorzystujący dotarcie do klienta za pomocą różnych narzędzi i wpływający na róże zmysły. Ludzka percepcja ma charakter skojarzeniowy. Umysł widząc, coś z czym miał do czynienia, przywołuje wcześniejsze źródło. Jeden bodziec, np. charakterystyczna czcionka, czy kolor na plakacie, przywołują w pamięci dźwięk znany z reklamy radiowej. Wielomodalność, czyli oddziaływanie na wiele zmysłów zdecydowanie poprawia zapamiętywanie danego produktu. Wielokanałowość daje efekt synergii i spore korzyści. Po pierwsze: wzrasta rozpoznawalność marki, co jest szczególnie ważne dla brandów wchodzących na rynek, które muszą budować swoją tożsamość. Po drugie: wywołuje się efekt istotności, ponieważ informacja dochodząca z wielu źródeł jest w przekonaniu odbiorcy bardziej godna uwagi.
Media nowe i tradycyjne
Jak pokazują badania CBOS, „Mobilność na co dzień”, łącznie w ciągu tygodnia Polacy w grupie wiekowej 18-24 lat, spędzają poza domem na załatwianiu różnych spraw około 20 godzin. Aż 43 proc. badanych do pracy dojeżdża własnym samochodem, a 21 proc. samochodem i komunikacją miejską. To ogromna szansa dla np. dla reklamy zewnętrznej. Klient widzi tę samą informację w swoim telefonie, na nośniku reklamy zewnętrznej w drodze do pracy, czy po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnych haseł. Informacja dociera do niego na wielu płaszczyznach. Łączenie efektywnych mediów takich jak outdoor z narzędziami digitalowymi to przyszłość reklamy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak zatem łączyć media? Warto zacząć od analizy zawartości zaplecza serwisu WWW (czy Twoje adresy URL są przyjazne, jakie masz meta description, jak opisałeś zdjęcia, jaką masz zawartość procentową słów kluczowych itd.), postawić na odpowiednie pozycjonowanie serwisu, a następnie wybrać formę komunikacji offline, tak, aby reklama oddziaływała na wielu płaszczyznach. Młodzi ludzie rezygnują z oglądania telewizji, słuchania radia, czy czytania gazet na rzecz internetu. Są też bardzo mobilni, więc warto się z nimi komunikować za pomocą mediów, które do nich docierają, a które nie są dla nich inwazyjne. Dzięki internetowi, mobilności Polaków i ich chęci do korzystania z internetu w telefonie, zrodziła się na rynku olbrzymia szansa na wielokanałowy kontakt z klientami.
Rewolucje internetowe
Internet wkroczył w ludzkie życie i je zrewolucjonizował. Wydaje się, że bezpowrotnie, ale jak pokazują dane, same zmiany doświadczają… zmian. Raport Digital in 2016 przygotowany przez serwis We Are Social, pokazuje, że to urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę w codziennym funkcjonowaniu ludzi. Dane pokazują, że na świecie jest 3,42 mld użytkowników internetu. W 2016 roku liczba użytkowników, była większa aż o 10 proc. w stosunku od roku 2015. W roku 2016 zarejestrowano 1,97 mld użytkowników mobilnych mediów społecznościowych. Gdy porównać te dane rok do roku to w tym przypadku wzrost wynosi aż 17 proc. A jak to wygląda w skali kraju? W Polsce mieszka ponad 38 mln mieszkańców. Z internetu korzysta 25,71 mln. A ponad 17 mln to aktywni użytkownicy internetu mobilnego. Z mediów społecznościowych za pomocą urządzeń mobilnych korzysta 10 mln osób. Co ciekawe, w naszym kraju jest aż 58 mln aktywnych telefonów komórkowych, co sprawia, że na statystycznie na jednego mieszkańca przypada 1,5 telefonu komórkowego. Raport pokazuje też inną interesującą rzecz. Średni, dzienny czas korzystania z internetu na komputerze lub tablecie przez Polaków, to 4 godziny i 25 minut, natomiast czas korzystania z internetu mobilnego na telefonach komórkowych (smartfonach) to 1 godzina i 17 minut. Dla porównania: średni dzienny czas oglądania telewizji, to 2 godziny i 28 minut. Te dane pokazują, jaką rolę ma dziś w kontakcie z klientem internet. To w sieci konsumenci pracują, relaksują się, korzystają z rozrywki, robią zakupy, planują wakacje, czerpią wiedzę i wiele innych.
Czas zakupów
Co powoduje taki stan rzeczy? Zasadnicze zmiany w podejściu do sprzedaży. Raport Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2016, pokazuje, że 32 proc. menedżerów reprezentujących branżę dóbr konsumpcyjnych do 2018 r. chce rozwinąć wielokanałowe operacje detaliczne. 42 proc. badanych menedżerów jest przekonanych, że ich klienci, w szczególności pokolenie millenialsów, oczekują wielokanałowej i bezproblemowej sprzedaży. To pole do popisu dla pozycjonerów i analityków, którzy badają tak zwane ścieżki klienta. Rozwój techniki pozwala na zdobycie informacji jaką frazę wpisał w wyszukiwarkę klient, czy trafił do Twojej firmy z pozycjonowania płatnego, czy organicznego, jak długo był na stronie, gdzie napotkał trudności w procesie zakupu, czy które treści czytał. To ogromna baza informacji do wykorzystania w efektywnej sprzedaży, bo przecież w praktyce zawsze chodzi o to samo – o skuteczne dotarcie do klienta z komunikatem. Reklama wielokanałowa pozwala to robić bardzo efektywnie. Kto z tego nie skorzysta, pozwala wyprzedzić się konkurencji, a to już grzech zaniechania za który się płaci. Najczęściej bardzo dużo.
Dobre praktyki, czyli jak wykorzystać potencjał reklamy wielokanałowej:
-
- Stosuj wielomodalność, czyli oddziaływanie na wiele zmysłów. Wykorzystuj w swoich komunikatach tę samą czcionkę, charakterystyczną dla Twojej kampanii muzykę, obrazy, podobne layouty. To sprzyja zapamiętywaniu i rozpoznawalności.
- Wykorzystaj efekt synergii – łącząc tradycyjne media z nowoczesnymi sprawiasz, że Twój komunikat jest efektywny i dociera do odbiorcy na wielu płaszczyznach.
- Zoptymalizuj swoją stronę WWW – zrób audyt treści (np. czy Twoje artykuły zawierają odpowiedni procent słów kluczowych), sprawdź swoje meta description, zobacz, czy nazwy Twoich zdjęć i plików PDF są przyjazne dla wyszukiwarek itd. Czasem niewielkie zmiany wywołują dobre efekty.
- Wyróżnij się – postaw np. na elementy 2D lub 3D w kampanii outdoorowej. Wszystko, co wychodzi poza obszar nośnika reklamowego przykuwa uwagę odbiorców i zostaje zapamiętane. Kolejny krok to wyszukiwanie w Internecie tych zapamiętanych informacji.
Warto doczytać:
- Tomasz Stopka, „Content Marketing. Dotrzyj, zainteresuj, zatrzymaj. Sztuka pozyskiwania klientów za pomocą treści”
- Damian Sałkowski, „Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords”.