W dzisiejszych czasach marketer ma do dyspozycji olbrzymi wachlarz narzędzi, dzięki którym jest w stanie osiągać cele biznesowe związane ze sprzedażą, dystrybucją, poziomem satysfakcji klientów, budowaniem ich lojalności czy kształtowaniem pozytywnego wizerunku firmy, marki lub samego produktu. Jednym z tych narzędzi – często niedocenianym – jest upominek reklamowy, powszechnie nazywany gadżetem. Zdecydowanie może on stanowić potężną broń w ręku marketera. Pod jednym warunkiem: że marketer broń tę umiejętnie dobierze i wykorzysta.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego gadżet reklamowy ma tak dużą siłę,
- jakie kryteria związane z wyborem gadżetu powinieneś przyjąć,
- na co zwrócić uwagę, aby kampania z wykorzystaniem gadżetu okazała się sukcesem,
- na czym polega wyjątkowość projektu Pozytywnie Promocyjni.
Dlaczego zatem gadżet ma taką siłę? Bo wszyscy jesteśmy ludźmi i mamy ludzkie odczucia – bez znaczenia, w jakiej firmie pracujemy i jakie stanowisko piastujemy. Jako ludzie po prostu lubimy coś dostawać. Gadżet zawsze wzbudza pozytywne emocje.
Zastosowanie znajdują tutaj reguły opisane przez Roberta Cialdiniego. Zasada wzajemności powoduje, że gdy otrzymujemy coś od kogoś, rodzi się w nas naturalna potrzeba odwzajemnienia się. A jak taka potrzeba przekłada się na interesy, doskonale wiadomo. Kolejna jest reguła lubienia. Zawsze bardziej lubimy osoby, firmy czy marki, od których coś dostajemy. Jak takie „lubienie” działa w biznesie, też nikomu nie trzeba tłumaczyć.
Właściwie dobrany, przemyślany i funkcjonalny upominek reklamowy o wysokiej jakości niesie olbrzymią moc przekazu. Niemal wszystkie badania marketingowe pokazują, że dla osób podejmujących decyzje o wyborze konkretnego upominku reklamowego najważniejszymi kryteriami są jego jakość i funkcjonalność. Liczą się również marka i kraj pochodzenia.
Oczywiście nadużyciem byłoby stwierdzenie, że cena nie ma znaczenia, chociaż coraz częściej mówi się nie o samej cenie, ale o jej relacji do jakości czy też o tym, w jakim stopniu odpowiada ona naszym oczekiwaniom i potrzebom odnośnie do samego produktu.
Skuteczny gadżet reklamowy, czyli jaki?
Upominek reklamowy – aby spełniał swoją funkcję, czyli wywoływał pozytywne skojarzenia i budował więź z produktem, marką, firmą czy konkretną osobą – na pewno musi się cechować wysoką jakością. Wydaje się to oczywiste, ale praktyka pokazuje, że często takie nie jest. I tutaj pojawia się największe niebezpieczeństwo.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pamiętaj
Jeżeli produkt okaże się w odczuciu obdarowanego słaby pod względem jakościowym, to efekt, jaki uzyskasz, będzie odwrotny do zamierzonego. Gdy gadżet reklamowy nie zostanie dobrze odebrany przez klienta, stosunek tej osoby do oferty i samej firmy również pozostawi wiele do życzenia. Wpłynie to na przyszłe kontakty i możliwości współpracy.
Kolejna rzecz to funkcjonalność gadżetu. Od wielu lat w rozmowach marketerów przewija się pytanie, czy upominek reklamowy powinien być unikatowy, czy – funkcjonalny. Idealnie oczywiście, jeżeli może spełniać oba kryteria. Jeśli jednak należałoby wybierać, to mimo wszystko powinien być on funkcjonalny.
Pamiętaj
Jeżeli gadżet jest funkcjonalny, to kontakt z nim trwa przez dłuższy czas, a obdarowany przywiązuje się do niego i odczuwa w związku z nim pozytywne emocje. Gadżet, którego z kolei nie będzie on używać, spełni swoją funkcję tylko w momencie przekazania. Chwila radości trwa krótko, a później upominek ląduje w szufladzie i na drugi dzień nikt już o nim nie pamięta.
O tym, że działania marketingowe realizowane z użyciem upominków reklamowych są skuteczną formą promocji firmy, marki czy produktu, decyduje wiele czynników. Z jednej strony prezent ma być po prostu trafiony, właściwie dobrany do specyfiki klienta, jego firmy i branży. Z drugiej – powinien być to gadżet o wysokiej jakości, funkcjonalny i z ciekawą, profesjonalną grafiką. Artykuły spełniające oba te kryteria znajdziesz z całą pewnością wśród upominków produkowanych przez specjalistów. Są to firmy z know-how, takie, które od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat tworzą gadżety reklamowe o znanych markach.
Ważne są również sam sposób przekazania prezentu, jego opakowanie i wiele innych aspektów, które finalnie powodują, że upominek reklamowy doskonale się sprawdzi w wielu obszarach: budowania trwałych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami firmy, wsparcia działań trade’owych czy skutecznej promocji marki czy produktu. Markowy upominek o wysokiej jakości jest w stanie powiedzieć bardzo wiele o firmie i jej ofercie, a tym, co mówi najczęściej, jest: „Dziękuję… Że byłeś, jesteś i będziesz z nami”.
Jak wybrać odpowiedni gadżet?
Wielokrotnie zdarzało Ci się zapewne, że kampanie z wykorzystaniem gadżetów okazywały się nie do końca skuteczne. Powodami mogły być niska jakość i niefunkcjonalność produktu albo wybór gadżetu już „oklepanego” na rynku, który w niczym się nie wyróżniał spośród tysięcy podobnych. Wielu marketerów po takich doświadczeniach postanowiło zmienić swoje podejście do wyboru gadżetów.
Pojawił się tu jednak kolejny problem. Poszukiwania gadżetów o wysokiej jakości, produkowanych przez specjalistów, wymagały przeglądania dziesiątek katalogów czy stron internetowych takich firm. Uciekało mnóstwo –
tak cennego dla marketera – czasu.
Te problemy zdaje się rozwiązywać projekt Pozytywnie Promocyjni. Po raz pierwszy w historii branży upominków reklamowych kilkunastu najważniejszych producentów i importerów markowych gadżetów reklamowych stworzyło wspólną koncepcję. W jej ramach wszystkie ich produkty – kilkanaście tysięcy markowych upominków zgrupowanych w 12 najważniejszych kategoriach (długopisy, ceramika, słodycze reklamowe, odzież i czapki, elektronika reklamowa, torby i opakowania, odblaski reklamowe i akcesoria samochodowe, notesy i kalendarze) – znalazły się w jednym miejscu. Marketer ma do dyspozycji katalog (w wersjach drukowanej, elektronicznej i online) oraz platformę internetową. Znajdzie tam ofertę tych wszystkich wyjątkowych producentów. Może teraz w łatwy i szybki sposób wybrać gadżet, który z całą pewnością spełni oczekiwania jego klientów.
Więcej informacji
Tekst pochodzi z dodatku „Gadżety reklamowe i upominki biznesowe. Inspiracje 2019”, który ukazał się w wydaniu wrzesień – październik 2019 Marketera+.