Nie tylko sucha optymalizacja, lecz także zachowanie użytkownika mają wpływ na pozycję witryny. Szeroko rozumiane SXO w odróżnieniu od „starej szkoły” SEO skupia się również na zapewnieniu klientowi dobrych odczuć na stronie internetowej. Dziś informacja o pozytywnych doświadczeniach użytkownika jest kluczowa dla utrzymania wysokiego rankingu w wyszukiwarce.
Jak to działa?
Google ocenia faktyczną przydatność serwisu w sposób matematyczny, na podstawie wypadkowej wielu wskaźników – m.in. CTR, współczynnika odrzuceń czy powtarzalności ruchu.
Oprócz czynników onsite znaczenie mają też ogólna opinia o firmie, jej oceny, a nawet świadomość marki – liczba wyszukiwań frazy brandowej czy wzmianek w internecie – czyli offsite.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na początek zrób dobre wrażenie
Masz na to tylko 17 milisekund. Jest ono ściśle uzależnione od warstwy estetycznej witryny, a konkretnie – designu. Strona musi odpowiadać oczekiwaniom grupy docelowej.
Oprócz wysokiej jakości elementów graficznych sporą rolę odgrywa psychologia koloru. Nie bez powodu takie brandy jak Amazon czy Allegro zdecydowały się na dominację barwy pomarańczowej – graficy łączą ją z emocjami i działaniem, uważają za zachęcającą do zakupów.
Trafiony design to pierwszy krok do ograniczenia współczynnika odrzuceń, problem jednak sięga głębiej. Musisz zadbać o krótki czas ładowania serwisu i wzbudzić zainteresowanie użytkownika pozostającego na stronie.
Później wzbudź pożądanie
Przekaz musi być prosty, zrozumiały i wciągający. Im bardziej zaangażujesz użytkownika, tym większa będzie szansa na wydłużenie czasu jego interakcji ze stroną, co pozytywnie wpłynie na tzw. dwell time. Jeśli dodatkowo Twój serwis w pełni odpowiada potrzebom klienta, który nie będzie szukał rozwiązania gdzie indziej, skutecznie ograniczysz zjawisko pogo stickingu, czyli przeskakiwania po kolejnych wynikach wyszukiwania.
Jak to zrobić? W obszarze ATF umieść informacje o wyprzedażach, promocjach i chwytliwych kolekcjach produktów. Unikaj tego, co może wywołać negatywne emocje – np. wysokiej kwoty, od której dostawa będzie darmowa, czy niezbyt atrakcyjnego produktu, którego chcesz się po prostu pozbyć z magazynu.
Zadbaj również o przyjemność przeglądania. Podczas projektowania interfejsu nie korzystaj z nieszablonowych rozwiązań, staraj się dopasować do ogólnych przyzwyczajeń klientów, aby obsługa była maksymalnie intuicyjna.
Na koniec zyskaj powracający ruch
Wyróżnij się na tle konkurencji przez zaoferowanie użytkownikowi czegoś super, o czym nie pomyśleli inni. Sam chętnie wracam na Oponeo, aby skorzystać z konfiguratora rozmiaru opon według marki i modelu auta. Dzięki temu nie muszę pamiętać, jakie opony czy felgi kupić.
Za pomocą podobnych rozwiązań zwiększysz rozpoznawalność swojej marki i zyskasz powracający ruch, a dodatkowa optymalizacja podstron pod kątem SEO pozwoli skalować horyzontalnie widoczność strony internetowej. Zadowoleni użytkownicy to także polecenia i potencjalne źródło „legendarnych” naturalnych linków, które przychodzą z forów tematycznych.
Agencja marketingowa, która pracuje nad budowaniem widoczności w internecie ponad 2 tys. klientów. Jej główne obszary działania to pozycjonowanie SEO, kampanie Google Ads i Facebook Ads, content marketing i tworzenie stron. W myśl zasady „ze szczytu widać więcej” stawia na rozwijanie każdego, nawet najmniejszego biznesu. Firma jest mistrzem świata i Europy w pozycjonowaniu (Global Search Awards 2020, European Search Awards 2021). Od 2019 r. w Bauer Media Group.
Materiał partnera