Wielu klientów zastanawia się nad tym, czy naprawdę warto zainwestować w opracowywanie konkretnej strategii i stworzenie planu marketingowego. Moja odpowiedź brzmi – TAK! Strategia jest niezbędna w każdej organizacji i jeśli jeszcze jej nie przygotowałeś, zacznij już dziś. Bądź pewien, że poświęcony teraz czas zaowocuje w przyszłości.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest strategia marketingowa i dlaczego jest potrzebna,
- w jaki sposób strategia marketingowa może pomóc w osiągnieciu sukcesu,
- jak ustalić wytyczne biznesowe wykorzystując w tym celu strategię marketingową.
Dlaczego strategia marketingowa jest tak bardzo potrzebna?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – w biznesie planujesz działania nie dla siebie, lecz dla kogoś, więc jeśli chcesz dotrzeć z ofertą do potencjalnego klienta, musisz poznać jego zwyczaje oraz miejsca, w jakich przebywa i podejmuje decyzje zakupowe. Bez strategii marketingowej – jak również planu jej realizacji – poruszałbyś się jak we mgle, nie wiedząc, dokąd zdążasz i gdzie jesteś w chwili obecnej.
Czym właściwie jest strategia?
Według definicji, strategia marketingowa to zespół zasad postępowania, jakie firma musi określić oraz konkretnych działań, jakie musi podjąć, aby jak najbardziej efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągać zysk. Formułowanie strategii jest procesem, który polega na zdefiniowaniu najistotniejszych problemów oraz opracowaniu sposobów ich rozwiązania. Pozwala to na systematyczne zwiększanie liczby potencjalnych klientów i osiąganiu trwałej przewagi konkurencyjnej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ale jak strategia może pomóc w osiągnięciu sukcesu?
Jeśli nadal zastanawiasz się, dlaczego potrzebujesz strategii marketingowej, poniżej przedstawiam pięć konkretnych powodów.
Strategia marketingowa pomoże Ci ustalić wytyczne biznesowe
Jednym z najważniejszych zadań strategii marketingowej jest wyznaczenie własnych celów zgodnych z metodą SMART, czyli sprecyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i określonych w czasie.
Pytania, które musisz zadać sobie podczas tworzenia celów SMART, to m.in.:
- jakie metody powinieneś uwzględnić, aby pomóc firmie osiągnąć zakładane cele i najwyższą możliwą efektywność biznesową,
- jak określasz USP produktu, czyli unikalną propozycję sprzedaży,
- jak kształtujesz wizerunek firmy,
- jakimi metodami możesz przyciągnąć więcej klientów,
- jak mógłbyś wyprzedzić konkurencję,
- jak analizujesz realizowane przez Ciebie działania,
- jak optymalizujesz Twój biznes.
Dzięki odpowiedzi na powyższe pytania, będziesz mógł jasno weryfikować Twoje działania w trakcie ich wykonywania – będziesz widział, gdzie jesteś i ile już zrealizowałeś z zaplanowanych aktywności oraz czego jeszcze brakuje do osiągnięcia celu. Strategia pokazuje kierunek, dzięki któremu możesz dotrzeć tam, dokąd zmierzasz.
Strategia umożliwia rozpoznanie własnych mocnych i słabych stron
Taka wiedza pozwoli Ci nie tylko na określenie właściwych działań, opartych na przewagach konkurencyjnych, lecz także na uniknięcie błędów wynikających z własnych słabości. Na pierwszy rzut oka wydaje się to oczywiste, ale bez dokładnego spisania takich elementów, niejedna informacja może umknąć uwadze. Dodatkowo, jeśli ujmiesz te elementy w strategii, pozwoli Ci to na ich późniejszą weryfikację względem wykonywanych działań.
Strategia pozwala lepiej zrozumieć grupę docelową
Przygotowywana strategia marketingowa powinna zawsze koncentrować się na docelowych odbiorcach i klientach. Pomoże Ci to w lepszym zrozumieniu rynku. Segmentacja rynku jest bardzo ważna w kontekście ustalenia odpowiedniej grupy odbiorców dla Twojej firmy, oferowanych przez nią produktów lub usług.
Jeśli chcesz skutecznie sprzedawać, musisz zrozumieć potrzeby Twoich klientów. Zrozumienie grupy docelowej jest z kolei związane z jej dokładną i prowadzoną na bieżąco analizą. Od czego zacząć?
Zdefiniuj najdokładniej jak potrafisz Twoją grupę docelową:
- określ, jaka płeć w niej dominuje,
- ile potencjalni klienci mają lat,
- gdzie mieszkają,
- jak się zachowują,
- jaki jest ich status majątkowy,
- gdzie i czego szukają w internecie,
- jakie mają problemy i czego potrzebują.
Skorzystaj z systemów analitycznych, takich jak np. Google Analytics. Uzyskasz dzięki temu dane o zachowaniach potencjalnych użytkowników oraz informacje o tym, w jaki sposób korzystają z Twoich mediów, takich jak strona firmowa lub sklep internetowy. Dowiesz się także, jaki jest ruch na stronie firmowej czy w Twoim sklepie internetowym, jaki jest współczynnik odrzuceń, ile czasu i z jakich podstron najczęściej korzystają użytkownicy.
Sentyment wypowiedzi Twoich potencjalnych klientów sprawdzisz w narzędziach typu Brand24 czy Sentione – tam też uzyskasz niektóre informacje na temat konkurencji.
Pamiętaj jednak, że to tylko dane liczbowe i być może będziesz potrzebował kogoś, kto je przeanalizuje i pomoże Ci dobrać odpowiednie działania, które poprawią wyniki.
Strategia pokaże, dokąd i jaką drogą powinniśmy podążać w organizacji
Jeśli nie stworzyłeś strategii Twojej firmy, bez wątpienia masz departamenty albo ludzi, którzy pracują nad osiągnięciem różnych celów lub nawet podążają w całkowicie różnych kierunkach. To właśnie strategia pomoże im zrozumieć cele firmy i sprawi, że działy takie jak operacyjny, sprzedażowy, marketingu, administracji czy produkcji będą współpracować zgodniej, aby osiągnąć cele organizacji.
Wiele firm zatrudnia ludzi, którzy dokładają wszelkich starań w obszarach, które mają niewielki lub nie mają żadnego wpływu na sukces strategiczny organizacji. Strategia odpowiada właśnie na zasadnicze dla każdej firmy pytanie: „jak możemy lepiej dopasować wszystkie nasze zasoby, aby zmaksymalizować nasz sukces?”.
Wiele osób zarządzających firmami doskonale wie, dokąd zmierza i w jakim miejscu musi być ich organizacja oraz jakie kluczowe działania ją tam doprowadzą. Niestety często ich pracownicy tego nie wiedzą i nie rozumieją. Jeśli jednak przedstawisz im spisaną strategię, będą mieć szansę nie tylko zrozumieć swoją rolę w organizacji, lecz także skuteczniej pomogą Ci dotrzeć tam, gdzie chcesz.
Strategia pomoże w weryfikacji i optymalizacji działań
Bez strategii i planu marketingowego z harmonogramem, nie będziesz mógł określić, jakie działania należy podjąć, a tych, które podejmiesz nie zweryfikujesz na tyle, żeby stwierdzić, czy są skuteczne, co należy w nich poprawić i w jakich konkretnie obszarach tych działań musisz przyspieszyć.
Odpowiednio przygotowana strategia pozwoli Ci też na dobór właściwych narzędzi, najskuteczniejszych form promocji oraz określenie wysokości budżetu i alokacji zasobów.
Nawet jeśli nie uda Ci się zrealizować tego, co założysz w bieżącym roku, na podstawie strategii i planu marketingowego – będziesz mógł dokładnie ocenić co udało się wykonać i lepiej przygotować działania na przyszłość.
Autorem tekstu jest Maciej Hoffmann, kierownik studiów podyplomowych E-marketing w praktyce, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Manager z 19-letnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży oraz ponad 14-letnim w pozyskiwaniu klientów i rozwoju biznesu. Na rynkach polskim i zagranicznych (USA, Kanada, Słowenia, Czechy, Węgry, Rumunia, Estonia) zrealizował ponad 150 projektów marketingowych. Zarządzał działami specjalizującymi się w multichannel, e-commerce, performance, lead generation i direct marketingu. Członek międzynarodowej organizacji Direct Marketing Association, były szef grupy e-commerce IAB, uczestnik wielu seminariów i konferencji. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego z międzynarodowym dyplomem MBA.
Artykuł promocyjny