„Jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku marki, nie rozdawaj artykułów promocyjnych, które nie nadają się do dłuższego używania lub są niskiej jakości” – o wyborze gadżetów reklamowych, skutecznym planowaniu budżetu oraz unikaniu najczęstszych błędów w tym obszarze mówi Adam Burzyński, właściciel firmy SpiroPrint.
Adam Burzyński
Właściciel firmy SpiroPrint, która produkuje gadżety reklamowe od 2007 r. Pasjonat pozycjonowania stron oraz tenisa stołowego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak skutecznie planować budżet na upominki biznesowe i jak efektywnie zarządzać kosztami? Jakie rady dałby Pan marketerom?
Przede wszystkim warto kupować upominki bezpośrednio od producentów, bo to gwarantuje najniższą cenę i brak ewentualnych problemów reklamacyjnych. Należy też pamiętać, że w branży artykułów promocyjnych istnieje pewna sezonowość. Wydaje mi się, że większe pole do negocjacji ceny będziemy mieć w styczniu i lutym oraz w wakacje niż w gorącym sezonie, czyli np. w czerwcu czy listopadzie.
Bardzo istotne jest zidentyfikowanie klienta docelowego i zastanowienie się, co chcemy osiągnąć dzięki upominkowi. Na przykład często pod koniec roku firmy przeznaczają największe budżety na utrwalenie relacji z już zdobytym klientem. Z kolei przez większość roku – jak wynika z mojego doświadczenia – prowadzą kampanie, w których starają się masowo wspomóc markę lub pozyskać nowego klienta. Musimy więc się zastanowić, do kogo w danym momencie chcemy trafić, i w ten sposób planować budżet reklamowy.
Przyglądając się rynkowi z bliska, widzę po pandemii zmiany w tendencjach – gadżety reklamowe i adsy wyparły reklamy wielkoformatowe i ulotki. To więc dobry moment, aby przeprogramować swój budżet właśnie na te skuteczne rozwiązania.
Jak znaleźć równowagę między jakością a ceną? Na co postawić, a czego unikać?
Na pewno warto postawić na gadżety, które mogą być człowiekowi przydatne (np. długopis czy smycz to nieodzowne elementy codzienności).
Świetnym pomysłem jest unikanie tanich zamienników. Często firmy wychodzą z założenia, że komuś przyda się tani powerbank czy zegarek sportowy, a takie przedmioty klienci zazwyczaj kupują sami – właśnie ze względu na jakość.
Zalecam również zakup upominków u firm, które mają ograniczoną ofertę. Nie sposób przetestować jakości np. 5 tys. produktów importowanych z Azji. W swojej firmie stawiam w miarę możliwości na rodzimych producentów, ponieważ uważam, że np. polskie długopisy czy smycze nie mają sobie równych.
Jakie są najczęstsze błędy popełniane w kampaniach marketingowych z wykorzystaniem artykułów promocyjnych?
Na pewno błędem jest brak logo na produktach. W takiej sytuacji dajemy prezent, ale po pewnym czasie klient zapomina, od kogo go dostał. Często też przekazuje gadżet innej osobie, bo np. nie trafiliśmy w jego preferencje. Jest to nieuzasadniona strata na wizerunku.
Częstym błędem jest również nieprzykładanie wagi do jakości. Jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku marki, nie rozdawaj artykułów promocyjnych, które nie nadają się do dłuższego używania lub są niskiej jakości. Mam wielu klientów, którzy zamawiają tylko wysokojakościowe leżaki reklamowe, bo ich badania potwierdzają, że z takiego produktu korzysta się latami.
Jak mierzyć efektywność działań z wykorzystaniem gadżetów reklamowych?
Bądźmy szczerzy – bez zaawansowanych statystyk, np. odwiedzin strony, jest to w zasadzie niemożliwe. Dlatego też w tym roku, na podstawie wieloletniego doświadczenia, zaczęliśmy tworzyć narzędzie, które umożliwi odpowiedź na pytanie, na ile dany gadżet okazał się skuteczny. Potrzebujemy jeszcze paru miesięcy na dokończenie projektu, tak żeby posiadał wszystkie niezbędne funkcje.
Jakie rady dałby Pan firmom, które dopiero zaczynają inwestować w upominki reklamowe? Od czego powinny zacząć, aby ich działania były skuteczne i przynosiły oczekiwane rezultaty?
Na pewno warto:
- zainwestować w gadżety personalizowane,
- wziąć przykład z firm, które od lat dorzucają drobne upominki do paczek (przedstawiciele e-commerce twierdzą, że klienci wracają do sklepu, bo zapamiętali gadżet),
- stawiać na upominki przydatne w życiu codziennym,
- wybierać droższe i wysokiej jakości produkty dla znanych już klientów, z którymi chce się utrzymywać głębszą relację,
- wybierać nieco tańsze i masowe upominki, ale o odpowiedniej jakości, w celu pozyskania nowych klientów i budowania wśród nich świadomości marki.
Materiał partnera SpiroPrint