AI, reprezentowane przede wszystkim przez ChatGPT, to już codzienność w pracy wielu marketerów. Wspomniany program jest jednak najczęściej wykorzystywany do tworzenia treści, a zdecydowanie rzadziej do analizy danych. Warto się pochylić nad tym drugim aspektem, ponieważ zrozumienie danych historycznych może znacznie zwiększyć skuteczność Twoich publikacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak analizować dane z mediów społecznościowych z pomocą ChatGPT,
- w czym pomoże Ci stosowanie znaczników UTM,
- jak analizować swoją konkurencję przy wsparciu AI,
- jak pisać skuteczne prompty do ChatGPT.
Do analizy danych socialmediowych z pomocą AI można podejść z różnymi oczekiwaniami. Przede wszystkim taki proces może dostarczyć informacji o optymalnym czasie publikacji treści, gdy zależy Ci na konkretnych rezultatach (np. zasięgu albo zaangażowaniu pod postami). Po dodaniu do tego danych z takich narzędzi jak Google Analytics 4 jesteś w stanie przyglądać się również postępom w realizacji określonych celów na swojej stronie internetowej.
Jednak analiza wyników postów to jeszcze nie wszystko. Istnieje także szerokie pole do badania Twojej komunikacji pod kątem zgodności z założeniami i tego, jak postrzegają Cię potencjalni oraz obecni klienci. Sztuczna inteligencja może Cię również wesprzeć w optymalizacji komunikacji przez stworzenie bazy odpowiedzi na wiadomości prywatne.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dowiedz się, jak zwiększyć swoją efektywność z pomocą AI.
Jak analizować dane z social mediów z wykorzystaniem ChatGPT
ChatGPT może Ci znacząco pomóc w analizie danych pobranych bezpośrednio z mediów społecznościowych. Sprawdź w ramce 1 możliwości takiego rozwiązania na przykładzie najpopularniejszego portalu – Facebooka.
Jak analizować dane z GA4 z wykorzystaniem ChatGPT
Przed łączeniem danych warto skupić się na samym Google Analytics 4. Aby analizować z pomocą AI wyniki z mediów społecznościowych, zadbaj najpierw o ich poprawne zbieranie. W przypadku GA4 niezbędne będzie oznaczanie UTM-ami linków prowadzących z publikacji w mediach społecznościowych.
Sprawdź, jak wygenerować, a następnie wykorzystać raport z GA4.
Jak łączyć i analizować dane z GA4 i z systemu reklamowego
Pokaz prawdziwej magii zobaczysz jednak wtedy, gdy połączysz w analizie dane dostępne w GA4 z wcześniej wygenerowanymi danymi z mediów społecznościowych. Możesz wtedy np. uzyskać odpowiedź na pytanie, czy zaangażowanie pod postami przekłada się na liczbę zdarzeń wykonywanych przez użytkowników na stronie internetowej.
O publikacjach zostało tu napisane już sporo. A co ze wspomnianą na wstępie komunikacją? Ją także możesz analizować i poprawiać.
Jak analizować tone of voice z pomocą ChatGPT
Kolejnym dobrym pomysłem jest sprawdzenie, czy styl Twoich postów odpowiada temu, jak według Ciebie mają Cię odbierać odbiorcy. Możesz się o tym przekonać dzięki analizie tone of voice, czyli sposobu przekazywania treści. Jak wiadomo, sposób komunikacji znacznie wpływa na odbiór marki przez potencjalnych klientów, dlatego warto tego pilnować.
Wskazówka
Za pomocą analizy możesz zweryfikować, czy marka jest spójna w poszczególnych kanałach marketingowych oraz czy komunikacja pasuje do każdego z nich.
Jak analizować konkurencję z pomocą ChatGPT
Po przygotowaniu postów możesz pójść o krok dalej i porównać swój styl komunikacji z tym prezentowanym przez konkurencję. Dzięki temu zweryfikujesz, czy Twoja komunikacja jest zbieżna z tym, jak chcesz pozycjonować swoją markę wśród firm, które z Tobą rywalizują. Zbierzesz cenne wskazówki bazujące na sposobie komunikacji innych podmiotów.
Aby to zrobić, w ChatGPT pod swoimi postami z mediów społecznościowych dodaj te pochodzące od konkurencji. Następnie napisz prompt.
Jak przyśpieszyć obsługę klienta z pomocą ChatGPT
Kolejnym elementem, który możesz usprawnić, jest odpowiadanie na pytania klientów otrzymywane w wiadomościach na profilu firmowym.
W tym celu przeprowadź analizę najczęstszych zgłaszanych problemów i na tej podstawie stwórz plik z pytaniami i odpowiedziami. Dzięki temu następnym razem autorzy pytań otrzymają odpowiedź szybko i sprawnie, a to oznacza wzrost szansy na konwersję.
Aby to zrobić, przejdź do swojej skrzynki na Messengerze i przekopiuj możliwie dużo pytań, które zadali Ci internauci.
Przykład
Prompt: „Jesteś community managerem, który przygotowuje odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania potencjalnych klientów. Poniżej znajdziesz pytania z Messengera, z którymi zgłaszają się użytkownicy. Zbuduj na ich podstawie listę najczęściej zadawanych pytań, aby przyśpieszyć proces obsługi klientów”.
W odpowiedzi otrzymasz listę pytań podzielonych na kategorie. Dzięki temu w prosty sposób przygotujesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dodasz je do autorespondera na Messengerze. Użytkownik szybko otrzyma odpowiedź i będzie mógł sprawnie przejść do kolejnego etapu w procesie zakupowym.
Wskazówka
Zawsze wskazuj w promptach cel, który chcesz osiągnąć. Dzięki temu wynik otrzymany w ChatGPT będzie określać dokładnie to, czego oczekujesz.
W podobny sposób możesz przeanalizować sentyment komentarzy. Zbierz je spod postów i poproś ChatGPT o wykonanie analizy sentymentu. Warto śledzić, jak współczynnik pozytywnych komentarzy zmienia się z miesiąca na miesiąca, aby móc reagować, gdy nastawienie do marki będzie się pogarszać.
Podsumowanie
Jak widzisz, możliwości analizy danych z mediów społecznościowych jest bardzo dużo. Warto więc wykorzystać ChatGPT również do takich zastosowań – dzięki temu Twoje treści będą miały jeszcze większą skuteczność.







