Social media marketing stale ewoluuje. Dzisiaj kluczową rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja, która nie tylko stanowi pomoc w codziennej pracy marketerów, lecz także odpowiada za algorytmy w mediach społecznościowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób pracować z narzędziami AI,
- czym są halucynacje sztucznej inteligencji,
- jak konstruować dobre prompty,
- jakie narzędzia AI stosować w codziennej pracy.
Algorytmy zmieniają się tak dynamiczne jak sytuacja pogodowa w Polsce. Samo nadążanie za zmianami wymaga sporych zasobów czasowych. Dodajmy do tego jeszcze coraz większe rozproszenie odbiorców na różnych platformach (niszowych oraz tych największych) i ciągłe powstawanie nowych kanałów komunikacji (takich jak choćby Threads). Pracy jest więcej, a nas, marketerów – wciąż tyle samo. Z pomocą przychodzi AI, które traktuję jak osobistego, wirtualnego asystenta – zawsze pod ręką.
Wyjaśnienie: Skoro wspomniałam, że wykorzystuję sztuczną inteligencję na co dzień, ten artykuł również postanowiłam wygenerować z pomocą AI (ChatGPT-4 i harpa.ai). Oczywiście załączyłam swoje prezentacje, zweryfikowałam otrzymaną treść i dodałam swój tone of voice. Czy napisałabym go lepiej sama? Śmiem twierdzić, że na tym etapie tak. Ale nadal jest on wystarczająco dobry, a jego przygotowanie było zdecydowanie szybsze. I właśnie o to chodzi!
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
AI ma pomagać nam w codziennych jobs to be done, przyśpieszać pracę i dawać tym samym więcej czasu na działania kreatywne czy strategiczne bądź po prostu na odpoczynek.
O czym pamiętać w pracy z AI
1. Określ cel swojej pracy i zadanie do wykonania
Prosta rzecz, a tak wiele może zmienić. Jeżeli Ty sam nie wiesz, co chcesz stworzyć, przy jakich ograniczeniach i wytycznych oraz co ma być efektem Twojej pracy, tym bardziej nie wie tego AI. Bez wyznaczenia konkretnych celów nie uda Ci się przekazać informacji tak, aby sztuczna inteligencja nie uległa halucynacjom.
2. Zrób przegląd narzędzi
Podstawowy przegląd możesz znaleźć tutaj: bit.ly/48dQP62, ale jak zawsze powtarzam: narzędzia są dla nas, nie my dla narzędzi. Na rynku istnieje sporo rozwiązań, a te, które odpowiadają moim preferencjom, niekoniecznie muszą odpowiadać Twoim. Może po prostu nie spodoba Ci się jakiś interfejs. Pamiętaj jednak, że research narzędzi w pewnym momencie musi się skończyć – inaczej będziesz go robić przez cały czas. Udało Ci się znaleźć perfekcyjną opcję? Zostań przy niej, ale zaplanuj sobie przegląd np. raz na kwartał. Wybierz to rozwiązanie, które wydaje Ci się najlepsze. Nie szukaj bez końca.
3. Dbaj o bezpieczeństwo i zwracaj uwagę na to, gdzie zakładasz konto
Nie wgrywaj nigdzie poufnych dokumentów czy danych, a podczas korzystania z narzędzia zwracaj uwagę na to:
- o jakie dostępy prosi,
- kto jest jego właścicielem,
- czy podaje dane kontaktowe, politykę prywatności lub warunki korzystania,
- na jakiej bazie danych (czy bazach) uczyło się AI.
4. Jeżeli nie musisz płacić – nie płać
Są dwa narzędzia, za które mogłabym zapłacić nawet więcej niż obecnie – ChatGPT oraz Midjourney. Sporo programów oraz aplikacji na rynku to z kolei jedynie „nakładki” na ChatGPT. Co prawda przyśpieszają one nieraz pracę, ale płacenie za nie to według mnie niezbyt efektywne alokowanie zasobów.
Wskazówka
Zanim kupisz jakieś narzędzie, zastanów się:
- czy nie znajdziesz darmowego odpowiednika,
- czy finalnie ChatGPT albo Bard nie rozwiąże Twoich problemów.
5. Pobaw się
To najlepszy sposób na naukę obsługi narzędzi opartych na AI. Swoją przygodę ze sztuczną inteligencją zaczynałam od researchu muzyki, generowania grafik na temat moich pasji czy planowania podróży albo posiłków. Dopiero kiedy oswoiłam się z danym narzędziem, zabierałam się do pracy.
Wskazówka
Kiedy zaczynasz przygodę z nowym rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji, działaj najpierw w znanym Ci obszarze wiedzy. Dzięki temu łatwiej zweryfikujesz wygenerowane informacje i dowiesz się, czy AI nie ulega halucynacjom.
6. Zacznij pracę!
Spotykam się czasem z osobami, które przechodzą kursy, biorą udział w szkoleniach, a dopiero później wprowadzają narzędzia AI do swojego życia i pracy. Taka „sucha” nauka niewiele tutaj da. Nie ma na co czekać – przechodź samouczki narzędzi, korzystaj z baz wiedzy, umawiaj się na onboarding. W końcu praktyka czyni mistrza!
7. Zawsze sprawdzaj odpowiedzi, które podaje Ci sztuczna inteligencja
Traktuj to jak peer review, koleżeńską recenzję. Dodatkowo weryfikuj pracę AI pod kątem spójności z marką czy strategią firmy. Nie zapominaj także o redakcji treści i zawsze dodawaj coś od siebie, tak aby nie zaczynać setnego posta na LinkedInie od zdania: „Droga Społeczności LinkedInowa…”.
Czym są prompty i jak je konstruować
W kontekście sztucznej inteligencji, takiej jak model języka GPT lub system generowania obrazów DALL-E, prompt jest komunikatem wprowadzonym przez użytkownika, który zleca AI wykonanie określonego zadania. Przykładowo: w przypadku DALL-E prompt to szczegółowy opis, na którego podstawie sztuczna inteligencja tworzy grafikę. W jaki sposób skonstruować ten tekst, aby otrzymać dokładnie to, o co poprosisz? Warto poznać zestaw wskazówek, które pomogą Ci przygotować odpowiedni prompt.
Zapamiętaj
Prompt to polecenie lub instrukcja. Określasz w nim zadanie, jakie ma wykonać sztuczna inteligencja.
Zapamiętaj
Zawsze traktuj AI jak człowieka – freelancera, pracownika zewnętrznego lub podwykonawcę. Briefujesz zewnętrzne agencje, uczysz się o kliencie czy precyzujesz zadania dla współpracowników – podobnych informacji potrzebuje również AI.
Warto wyrobić w sobie nawyk zapisywania promptów na później. Świetnie, jeżeli w całej organizacji założycie wspólny zbiór promptów z podziałem na kategorie. Dobrze jest posiadać także spisane informacje o tone of voice, o firmie, charakterystykę person, produktów, usług czy grupy docelowej. Będziesz je często wykorzystywać.
Na pewno dużym ułatwieniem jest w tej sytuacji praca z ChatGPT w wersji płatnej. Pozwala ona na wgrywanie plików czy tworzenie własnych spersonalizowanych czatów z pakietem informacji. Podstawowe dane firmy możesz również podać w ustawieniach ChatGPT.
Wskazówka
Jeżeli uczenie i poprawianie sztucznej inteligencji zajmuje Ci więcej czasu niż realizacja zadania – zrezygnuj z AI i wykonaj je samodzielnie.
W jakich obszarach AI może wspomóc Cię w pracy
Tworzenie tekstów i grafik to kluczowa część social media marketingu. Narzędzia AI umożliwiają automatyczne generowanie treści, co pozwala zaoszczędzić czas i zasoby. Ponadto sztuczna inteligencja pozwala na szybkie i oraz efektywne projektowanie materiałów wizualnych. Dobre narzędzia do generowania grafik do mediów społecznościowych to:
- Canva,
- ChatGPT wraz zDALL-E,
- samo DALL-E,
- Midjourney
Wskazówka
Nie wiesz, jak promptować w Midjourney? W tym zadaniu może Ci pomóc… ChatGPT! Pamiętaj jednak, żeby w Midjourney posługiwać się zawsze językiem angielskim.
Sztuczna inteligencja odgrywa istotną rolę w opracowywaniu strategii marketingowych w social mediach. Dzięki analizie ogromnych ilości danych AI dostarcza cenne wskazówki mówiące, jakie treści są najskuteczniejsze, kiedy publikować posty oraz jak dostosować komunikaty do konkretnej grupy docelowej. Prognozuje również trendy, co pomaga w tworzeniu długofalowych strategii. Tutaj na pewno wymagana jest płatna wersja ChatGPT, która pozwala na wgrywanie i generowanie plików oraz korzystanie z dodatkowych plug-inów, np. analitycznych.
Narzędzia AI ułatwiają również research i analizę konkurencji. Programy do przeszukiwania internetu mogą szybko zbierać informacje na temat konkurencyjnych firm i trendów rynkowych. Czy możesz wykonać takie zadanie w ChatGPT? Tak, ale w wersji płatnej.
AI pomoże Ci również w ocenie trudności Twojego tekstu (np. narzędzie Jasnopis.pl), sprawdzi go pod kątem poprawności językowej (np. ChatGPT, Grammarly) czy przetłumaczy na inny język (np. DeepL, ChatGPT)
Wskazówka
Oprócz ChatGPT czy Barda sprawdź takie narzędzia do generowania tekstu jak harpa.ai (oparta na silniku OpenAI), Jasper, Rytr czy Headlime. Koniecznie zwróć też uwagę na nadchodzące rozwiązanie od Google’a, czyli Gemini.
A finalnie powiedziałabym, że sztuczna inteligencja może pomóc właściwie w każdym zakresie. Sky is no limit – ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Masz zadanie do wykonania? Sprecyzuj je i poproś ChatGPT czy Barda o wygenerowanie wyników albo wpisz w Google’a i dodaj frazę „AI app” lub „AI aplikacja”. Gwarantuję, że na pewno coś znajdziesz.
Podsumowanie
Narzędzia AI stanowią niezastąpione wsparcie dla social media marketerów. Pozwalają im na automatyzację pracy, personalizację komunikatów oraz skuteczną analizę wyników. Niemniej warto pamiętać, że człowiek ze swoją kreatywnością pozostaje niezastąpiony. Odpowiedzialne wykorzystanie technologii AI w połączeniu z przestrzeganiem etyki i prawa jest kluczem do sukcesu w dziedzinie marketingu społecznościowego. Perspektywy rozwoju AI w tej branży są obiecujące i warto śledzić nowości, które przyniesie przyszłość.