Social media odgrywają dziś ważną rolę w strategiach marketingowych wielu firm. Śledzenie aktywności użytkowników na tych platformach, a następnie ich zachowań, gdy już trafią na stronę marki czy sklepu, staje się niezbędnym elementem skutecznego zarządzania brandem, budowania zaangażowania klientów oraz optymalizacji kampanii marketingowych. Sprawdź, jak wykorzystać Google Analytics 4 do monitorowania i analizy ruchu pochodzącego z social mediów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak w Google Analytics 4 monitorować i analizować ruch z social mediów,
- jak tworzyć precyzyjne i przejrzyste raporty w GA4, aby ocenić efektywność kampanii prowadzonych na platformach społecznościowych,
- które wskaźniki GA4 najlepiej pokazują zaangażowanie użytkowników,
- jak segmentować ruch płatny i organiczny z social mediów, aby lepiej zrozumieć wyniki,
- jakie są różnice między sekcjami „Raporty” i „Odkrywaj” w GA4 i jak je wykorzystać do analizy marketingowej.
Każdy marketer chciałby znać dokładne statystyki popularności swoich treści, a także wiedzieć, jaki jest czas zaangażowania na poszczególnych stronach czy potencjalny zwrot z inwestycji. Określanie celu każdej tworzonej treści jest niezwykle ważne i charakteryzuje przemyślane strategie content-marketingowe. Dzięki monitorowaniu poszczególnych danych i odpowiedniej interpretacji możesz lepiej poznawać swoich odbiorców, a co za tym idzie: optymalizować dalsze działania.
Google Analytics 4 oferuje zaawansowane możliwości monitorowania poszczególnych kanałów. Pozwala na głębsze zrozumienie zachowań użytkowników, śledzenie kluczowych wskaźników oraz skuteczniejsze podejmowanie decyzji bazujących na danych. Przyjrzyj się, jak efektywnie go wykorzystać.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tworzenie raportów z mediów społecznościowych
Punktem wyjścia do analizy jest prawidłowo skonfigurowana usługa, do której spływają dane.
Pozwala na tworzenie raportów niestandardowych. Z pomocą narzędzi wbudowanych w panele poszczególnych social mediów możesz mierzyć polubienia, udostępnienia czy komentarze, jednak nie otrzymasz tam informacji o ruchu i konwersjach na stronie. Możesz oczywiście wykorzystać dane pochodzące z piksela śledzącego (np. piksela Mety), ale w całościowej analizie ruchu na stronie Google Analytics 4 jest niezbędny.
Wskazówka
Analiza ruchu na stronie pochodzącego z social mediów pozwoli Ci odpowiedzieć na kilka pytań:
- Jak dużo ruchu pochodzi z mediów społecznościowych?
- Jaki jest procentowy udział ruchu z social mediów względem innych kanałów?
- Które kanały społecznościowe przynoszą największy ruch lub najwyższe zyski?
- Które kampanie prowadzone w social mediach dają najlepsze efekty?
- Jak różnią się ruch płatny i organiczny?
- Jak segmentować użytkowników?
Raporty dotyczące treści mogą znakomicie uzupełnić dane z raportów, które skupiają się typowo na pozyskiwaniu ruchu. W analizowaniu treści na stronie pomogą Ci takie informacje w GA4 jak:
- Liczba wyświetleń podstrony (np. artykułu blogowego).
- Pomiar zaangażowania na konkretnych podstronach.
- Przeciętny czas sesji.
W Google Analytics 4 raporty w sekcji „Raporty” i „Odkrywaj” różnią się głównie zakresem i elastycznością analizy danych. Raporty w sekcji „Raporty” są standardowe, zautomatyzowane, oparte na ustrukturyzowanych danych z ograniczonymi opcjami dostosowania. Raporty w sekcji „Odkrywaj” są elastyczne i umożliwiają głębszą analizę z niestandardowymi segmentami, wymiarami i wizualizacjami oraz używają surowych danych zdarzeń. Są także bardziej interaktywne.
Wskazówka
Każdy raport w sekcji głównej możesz edytować lub eksportować do sekcji „Odkrywaj”. Jest to zabieg intuicyjny, który pozwala na łatwiejszą edycję i zapisywanie raportów. Spójrz na ilustrację 1: pierwszy przycisk odpowiada za przeniesienie raportu do sekcji „Odkrywaj”, natomiast drugi pozwoli Ci przejść do edycji danego raportu, a następnie – do możliwości zapisania go jako całkiem nowego.
Tworzenie segmentu użytkowników
W późniejszych analizach pomoże Ci utworzenie segmentów użytkowników, które wykorzystasz do tworzenia raportów w sekcji „Odkrywaj”. Dzięki temu będzie można porównywać segmenty do ogółu, a także do siebie. Ułatwi Ci to zestawienie w raporcie ruchu płatnego i organicznego z social mediów czy ruchu z różnych platform. Segmentacja polecana jest dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy potrafią swobodnie poruszać się w sekcji „Odkrywaj” GA4.
Ruch z mediów społecznościowych
Raport dotyczący pozyskiwania ruchu w GA4 pozwoli Ci zestawić ruch z mediów społecznościowych z innymi kanałami. W tym raporcie jednymi z domyślnych kanałów są organic social oraz paid social, czyli ruch płatny i bezpłatny z mediów społecznościowych.
Raport ten możesz znaleźć w GA4 w sekcji: „Raporty” → „Cykl życia” → „Pozyskanie” → „Pozyskiwanie ruchu”
Ten podstawowy raport pozwoli Ci wyciągnąć ważne wnioski. Dzięki niemu zobaczysz, jak dane kanały wypadają na tle całości, i odpowiesz na poniższe pytania:
- Jaki jest poziom zaangażowania użytkowników (średni czas zaangażowania, współczynnik zaangażowania)?
- Ile ruchu pochodzi z mediów społecznościowych z podziałem na ruch płatny i organiczny?
- Jakie są liczba i prawdopodobieństwo konwersji w przypadku użytkowników wchodzących na Twoją stronę z social mediów?
Raport z poszczególnych platform socialmediowych i kampanii
Po analizie wyników poszczególnych kanałów warto przeanalizować, które media społecznościowe generują największy ruch na stronie. Nie musisz szukać kolejnego raportu. Wystarczy zmienić wymiar w głównej kolumnie i odfiltrować interesujący Cię ruch.
Wskazówka
Możesz dostosować raport w dwóch krokach:
- Z listy rozwijanej wybierz wymiar „Sesja – źródło”.
- Dodaj filtr, który uwzględnia interesujący cię kanał.
W tym przypadku wymiar „Sesja – domyślna grupa kanałów” będzie oznaczał paid social lub organic social, w zależności od tego, co dokładnie chcesz analizować.
Po prostych zmianach możesz zobaczyć listę ruchu z poszczególnych kanałów, takich jak Facebook czy LinkedIn. Analogicznie jak w poprzednim raporcie możesz odpowiedzieć sobie na te same pytania, tym razem bardziej szczegółowo.
Badanie efektywności kampanii
Wykorzystanie parametrów UTM w linkach, które prowadzą na Twoją stronę, pozwala przesłać do GA4 odpowiednio oznaczone informacje o kampanii. Parametry UTM możesz łatwo nadać za pomocą narzędzia do tworzenia linków, np. Campaign URL Builder.
Jeśli prowadzisz płatną kampanię, warto śledzić jej efektywność z użyciem GA4 i badać, jak wygenerowany przez nią ruch przekłada się na konwersje. Jak to zrobić?
Jeżeli znajdujesz się w znanym Ci już raporcie o pozyskiwaniu ruchu, tylko jeden krok dzieli Cię od dostosowania go do analizy poszczególnych kampanii. Oczywiście musisz pamiętać o nałożeniu odpowiedniego filtra, który wyszczególni płatny ruch z social mediów (analogicznie jak w ilustracji powyżej).
Wskazówka
Z listy rozwijanej wybierz wymiar „Sesja – kampania”. Opcjonalnie możesz dodać drugą kolumnę z wymiarem „Sesja – źródło” w celu wyszczególnienia, z której platformy pochodzi kampania.
Analiza artykułów blogowych i treści na stronie
Zapewne chcesz wiedzieć, które artykuły blogowe generują największy ruch i przyciągają uwagę użytkowników. Żeby przeanalizować konkretne strony, nie musisz wcale budować skomplikowanych raportów w sekcji „Odkrywaj”. Wystarczy jeden raport z zakładki „Zaangażowanie”.
Raport o zaangażowaniu możesz znaleźć w sekcji: „Raporty” → „Cykl życia” → „Zaangażowanie” → „Strony i ekrany: tytuł strony i klasa ekranu”. Dostosowanie raportu to jedynie dwa kroki, analogiczne jak w przypadku dobrze Ci znanego pozyskania ruchu.
Wskazówka
Upewnij się, że na liście rozwijanej masz wybrany wymiar „Tytuł strony i klasa ekranu”, a następnie z pomocą wyszukiwarki przefiltruj otrzymane wyniki, tak aby wyszukać tylko artykuły blogowe. Opcjonalnie możesz odfiltrować ruch, żeby zweryfikować jedynie ruch z mediów społecznościowych.
W tym momencie zobaczysz najpewniej najpopularniejsze artykuły blogowe w Twojej witrynie wraz ze średnim czasem zaangażowania na danej podstronie. Pozwoli Ci to na analizę najczęściej klikanych treści pod względem ich jakości dla użytkownika.
Podsumowanie
Każda forma marketingu stanowi wyzwanie, nie inaczej jest w przypadku mediów społecznościowych. Aby uzyskać przydatne raporty, które pomogą Ci w podejmowaniu dobrych decyzji biznesowych, należy nabyć podstawowe umiejętności obsługi GA4. Celem jest uzyskanie odpowiednich danych, a później ich poprawna interpretacja. Na samym początku warto zadbać o prawidłową konfigurację usługi, a następnie korzystać z otrzymanych informacji – zagłębić się w tajemnice swojej witryny i optymalizować działania.








