Każdy, kto kiedykolwiek wprowadzał produkt na rynek lub go rozwijał, staje przed wieloma wyzwaniami. Zaprojektowanie optymalnego zestawu cech produktu, określenie cennika czy stworzenie strategii komunikacji to tylko niektóre z nich. Kluczowa jest komunikacja z rynkiem – przyszłymi i obecnymi klientami, którzy objęci dobrą opieką, staną się nie tylko źródłem cennej wiedzy o tym, jak rozwijać produkt, lecz także prawdziwymi ambasadorami marki.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wykorzystać potencjał bardziej i mniej znanych możliwości platform społecznościowych na etapach projektowania, promowania i rozwijania produktu,
- jakie pytania powinieneś sobie zadać przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek,
- jak wykorzystać narzędzia społecznościowe do launchu produktu i poinformowania o nim świata,
- jak sprawić, aby klient w pełni wykorzystał produkt i stał się lojalny,
- w jaki sposób zdobyć ambasadorów marki i o nich zadbać.
Wyobraź sobie następującą sytuację. Wpadasz właśnie na genialny pomysł, który aż prosi się o wprowadzenie na rynek. Innowacyjny produkt, który zmieni życie użytkowników i oczywiście Twoje jako jego twórcy. Mija tydzień. Opracowujesz prototypy, prezentację i w wyobraźni widzisz siebie na scenie największej konferencji start-upowej.
I właśnie w tym momencie na Twojej drodze powinien stanąć ktoś, kto ma mniej zapału, a więcej rozsądku, i zadać Ci kłopotliwe pytania, które znajdziesz w ramce poniżej.
Analiza rynku przed wprowadzeniem produktu
Jak się upewnić, czy rynek faktycznie potrzebuje Twojego genialnego pomysłu?
Zamiast polegać na intuicji, doświadczeniu (często z zupełnie innych segmentów rynku) czy radach wróżbitów zastanów się, czy możesz odpowiedzieć przynajmniej na część z tych pytań za pomocą narzędzi społecznościowych.
Monitoring social media
Dzięki narzędziom do social monitoringu jesteś w stanie śledzić wzmianki na temat wybranych słów kluczowych w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Przykładami takich narzędzi są Brand24 czy Monitori. Na rynku istnieje oczywiście więcej systemów tego typu, różniących się stopniem zaawansowania i ceną.
Social monitoring możesz wykorzystać do oceny potencjału rynku (ramka 2). Narzędzie do tego przyda Ci się także na kolejnych etapach projektu.
Grupy tematyczne
Przyjrzyj się teraz potencjałowi grup tematycznych, które skupiają osoby o podobnych zainteresowaniach, dzielące się ze sobą wiedzą czy opiniami.
Analiza tematów dyskusji w takich grupach to niewyczerpane źródło wiedzy i inspiracji. Także w tym wypadku sprawdzi się social monitoring. W trakcie śledzenia wzmianek trafisz być może na interesujące Cię dyskusje.
Marketer trafia do grupy dla właścicieli małych firm. Dyskutują oni na temat problemów, które projektowany produkt ma rozwiązywać. Dzięki prześledzeniu tych rozmów będzie mógł nie tylko poznać dokładnie kontekst, w jakim produkt będzie używany, lecz także – dzięki wejściu w interakcje z uczestnikami grupy – przetestować pewne pomysły. Z takiej grupy można też rekrutować testerów produktu.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 66 numerów w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
Premiera i promocja produktu
Nadszedł ten moment, na który czeka każdy przedsiębiorca – produkt za chwilę pojawi się na rynku, a Ty zaczniesz spijać śmietankę, czyli obserwować, jak rosną słupki sprzedaży. Jest jeszcze jeden mały szczegół: o istnieniu produktu musi się dowiedzieć świat. Do poinformowania go warto wykorzystać potencjał platform społecznościowych.
Kampanie reklamowe w precyzyjnych grupach docelowych
Zaawansowane algorytmy profilowania dają Ci możliwość precyzyjnego dotarcia do właściwych grup docelowych. Jeżeli na etapie tworzenia produktu udało Ci się zidentyfikować interesujące Cię grupy tematyczne na Facebooku i LinkedInie, możesz skierować do nich przekaz – dzięki temu zwiększysz prawdopodobieństwo konwersji.
Sales Navigator
Sales Navigator to dodatek do LinkedIna, który ma ułatwiać identyfikację i pozyskiwanie wartościowych kontaktów biznesowych, które w przyszłości mogą się przerodzić w kontakty handlowe. Jest to narzędzie zaprojektowane dla handlowców, ale możesz je wykorzystać do lepszego poznania potrzeb osób decyzyjnych wśród Twoich potencjalnych klientów. Jak wykorzystać go do wprowadzenia produktu na rynek?
WskazówkaW Sales Navigatorze możesz obserwować aktywność swoich leadów i reagować na nią przez wchodzenie w interakcję z nimi. Jest nawet specjalna sekcja pokazująca, kto ostatnio coś opublikował.
Sales Navigator umożliwia stworzenie listy leadów na podstawie kryteriów, takich jak: branża, doświadczenie zawodowe, rodzaj stanowiska itd.
Nawet bez wchodzenia na początku w interakcje możesz „ się uczyć” zachowań interesującej Cię grupy docelowej – np. przez obserwację jej aktywności na LinkedInie – i dzięki temu poznać kontekst jej zainteresowań, który ułatwi Ci dobranie sposobu nawiązania relacji biznesowej. Jeżeli dzięki obserwacji swoich leadów w Sales Navigatorze zidentyfikujesz problemy, które Twój produkt rozwiązuje, będziesz miał już wiedzę wystarczającą do tego, aby przygotować bardzo spersonalizowane komunikaty.
PrzykładJeżeli Twoją grupą docelową są np. dyrektorzy finansowi w firmach średniej wielkości, możesz znaleźć kilka takich osób i obserwować ich działania w serwisie LinkedIn. Jeżeli np. opublikują oni post dotyczący interesującego Cię tematu, dowiesz się o tym automatycznie i będziesz miał możliwość wejścia z nimi w interakcję – np. zaproponowania im ciekawego materiału na ten temat, stworzonego przez ekspertów z Twojej firmy.
Współpraca z influencerami
Analiza wypowiedzi influencerów, przeprowadzona na poprzednim etapie, da Ci szansę podjęcia współpracy z tymi, którzy mają dobre zasięgi i tworzą treści o wysokiej jakości.
WskazówkaSkorzystaj z narzędzia Brand24. Na liście wzmianek na dany temat wyszukaj tych influencerów, którzy pracowali z Twoimi konkurentami. Jeżeli Twój produkt jest znacznie lepszy, być może namówisz ich, aby pokazali jego zalety, a przynajmniej – porządnie go przetestowali.
Promuj własnych ambasadorów
Czasem zapomina się o tym, że pracownicy, czyli wewnętrzni eksperci, mogą być najlepszymi ambasadorami produktów. Nawet jeżeli zatrudniasz na razie niewielu pracowników, łączny zasięg ich sieci może stanowić kilkadziesiąt tysięcy wartościowych kontaktów.
Zachęć ich do dzielenia się informacjami o produkcie i jego zaletach. Zaangażuj ich w tworzenie treści, promuj i wspieraj ich publikacje, nagradzaj najaktywniejszych spośród nich.
Customer success management
Często wydaje się, że najtrudniejszym zadaniem przedsiębiorcy jest sprzedaż. Ja uważam, że jeszcze trudniejsze jest przekonanie klienta, że warto od nas kupić drugi i kolejny raz. Trzeba go utwierdzić w przekonaniu, że podjął słuszną decyzję zakupu właśnie Twojego produktu, i pomóc mu w pełni wykorzystać tę inwestycję. Na tym w skrócie polega customer success management.
Pierwszym etapem tego procesu jest wsparcie klienta w pełnej adaptacji produktu, czyli upewnienie się, że wszyscy użytkownicy produktu mają odpowiednią wiedzę na temat tego, jak w pełni go wykorzystać.
W B2B – w którym oprócz osób, które decydują o zakupie, jest jeszcze rzesza użytkowników produktu – komunikacja może być sporym wyzwaniem. Oczywiście da się wysyłać e-maile z ciekawymi treściami i liczyć, że będą one przekazywane dalej, ale nie ma żadnej gwarancji, że tak się stanie. Warto w takiej sytuacji wykorzystać potencjał mediów społecznościowych (ramka poniżej).
WskazówkaDo dystrybuowania firmowych treści w mediach społecznościowych możesz wykorzystać narzędzie Sharebee. Dzięki niemu polecane treści łatwo trafią do pracowników, którzy będą mogli bardzo szybko udostępnić je dalej w sieci. A Ty, jako administrator, zobaczysz, jak przełoży się to na zasięgi, i będziesz mógł promować najaktywniejszych pracowników. Ten sposób można także wykorzystać w wypadku współpracy z siecią partnerów handlowych: partnerzy dostają ciekawe treści do udostępniania, a Ty zwiększasz bezpłatny zasięg kampanii promującej Twój produkt.
Podsumowanie
Jak widzisz, platformy społecznościowe dają bardzo duże możliwości analizy danych i wchodzenia w interakcje z potencjalnymi i realnymi użytkownikami Twoich produktów. Umożliwiają dzielenie się wiedzą i pozyskiwanie opinii na temat pożądanych cech produktu. A dzięki temu możesz mieć pewność, że trafi on w gusta odbiorców i zaspokoi ich potrzeby.
Warto jednak pamiętać, że media społecznościowe to nie wszystko. Choć to bardzo przydatne narzędzia, cały proces, przez który musi przejść Twój produkt od pomysłu do trafienia na rynek, zaczyna się dużo wcześniej. Od Ciebie zależy przygotowanie odpowiedniej strategii, zdobycie potrzebnych umiejętności i stworzenie wartościowej treści. Jeżeli spełnisz te warunki, platformy społecznościowe staną się dla Ciebie świetnym narzędziem do projektowania, promowania i rozwijania produktu.