Jak najlepiej wykorzystać możliwości oferowane przez gadżety promocyjne? Kluczem do sukcesu jest spójność upominków na różnych płaszczyznach z tym, co reprezentuje Twoja firma – od ich wyglądu, przez odpowiednie znakowanie, po zgodność z wartościami marki. Spójność powoduje, że wszystkie działania łączą się w integralną całość, co z kolei wzbudza zaufanie klienta.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak projektować gadżety promocyjne i upominki spójne z głosem marki,
- jakich zasad przestrzegać, aby zachować spójną linię gadżetów i upominków firmowych,
- dlaczego warto konsultować projekty z drukarnią przed rozpoczęciem prac nad nimi,
- na co zwrócić uwagę przy doborze kolorów i rozmieszczaniu logotypu na gadżetach.
Konsekwentne pilnowanie spójności materiałów promocyjnych przełoży się też na pewno na większą świadomość i rozpoznawalność Twojego brandu oraz wyróżnienie go z tłumu konkurencyjnych marek. Warto więc o to zadbać, w czym pomoże trzymanie się kilku zasad.
Zgodność z misją i polityką firmy
Dzisiejszy rynek oferuje ogromny wybór różnych gadżetów reklamowych, co daje markom duże pole do popisu. Jednak nie każdy upominek będzie pasował do Twojej firmy i do Twojego klienta. Łatwo już na wstępie popełnić wizerunkowe faux pas.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
PRZYKŁAD
Jeśli misją firmy jest dbanie o środowisko i dostarczanie produktu spełniającego ekologiczne normy, to nie sposób sobie wyobrazić, że jej klient dostałby w prezencie jednorazowy gadżet, wykonany z tworzywa nienadającego się do recyklingu. Podobnie jest z dostosowaniem upominku do grupy docelowej – np. w branży budowlanej doskonale sprawdzą się drobne narzędzia, które klienci mogą z powodzeniem wykorzystać w codziennej pracy.
Spójność gadżetów z misją firmy zazwyczaj przejawia się w ich funkcjonalności, a dla klienta ma ona fundamentalne znaczenie. Z badania jakościowego dotyczącego percepcji artykułów reklamowych, przeprowadzonego przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych, wynika, że użyteczność gadżetu jest dla klientów bardzo ważna i właśnie takie upominki cieszą się uznaniem obdarowywanych1. Dostosowanie do potrzeb odbiorców sprawia, że chętniej korzystają oni z usług firmy, która taki gadżet im podarowała.
Kolejną ciekawostką wynikającą z badania PIAP jest również fakt, że klienci oczekują kreatywności w wyborze upominków. Uważają oni, że większość gadżetów jest zachowawcza i mało oryginalna. Każdy lubi się wyróżniać, dlatego może warto się zastanowić nad tym kierunkiem i poszukać nowatorskich rozwiązań. Oczywiście, zawsze należy pamiętać o tym, żeby gadżet, nawet ten nieszablonowy, był kontynuacją strategii firmy i dopełnieniem jej wizerunku.
WSKAZÓWKA
Jeśli jednak nadal nie masz pojęcia, jaki gadżet będzie najlepszy dla Twojego klienta, możesz przeprowadzić krótką ankietę. Pomoże ona rozeznać się w oczekiwaniach odbiorców, dostarczy Ci ciekawych pomysłów i ułatwi wybór.
Jednolity styl i spójna jakość
Estetyka gadżetów zależy również od misji firmy, charakteru jej produktów czy usług oraz grupy docelowej. Musisz jasno określić styl, do jakiego będą nawiązywały upominki. Rozwiązań jest naprawdę bardzo dużo i warto rozważyć różne opcje, począwszy od eleganckiego minimalizmu, a skończywszy na bardziej nieszablonowych formach – bogato zdobionych czy stworzonych z materiałów o różnych fakturach.
WSKAZÓWKA
Dominującym trendem obecnych czasów jest niewątpliwie nurt eko i wykorzystywanie naturalnych materiałów. Podczas targów Promo Show Professional magazyn „OOH Magazine” przeprowadził badanie dotyczące m.in. znaczenia ekologii przy wyborze gadżetów. Okazuje się, że jest to bardzo popularny kierunek – 85% dystrybutorów gadżetów przyznaje, że otrzymuje zapytania od klientów o upominki ekologiczne, a dla 77% istotnym faktem są możliwości recyklingowania gadżetów, ich ponownego użycia i bezpiecznej utylizacji2.
Dbanie o naszą planetę jest obecnie koniecznością, dlatego tym bardziej cieszy tak duży wybór gadżetów wykonanych z naturalnych materiałów, takich jak drewno, szkło czy papier. Ten ostatni często poddawany jest przez producentów obróbce różnego rodzaju, co sprawia, że charakteryzują go wysoka trwałość i odporność na uszkodzenia. Te cechy wraz z wysoką jakością wykonania również zawierają się w pojęciu spójności gadżetów. Są one, zaraz po funkcjonalności, najbardziej pożądane przez klientów. Z przytoczonego wcześniej badania PIAP wynika, że klienci cenią sobie fakt, że otrzymany gadżet będzie długo spełniał swoją funkcję, nawet przy częstym użytkowaniu.
W przypadku materiałów drukowanych ważny jest odpowiedni wybór papieru i surowców, ale też technologii druku. Do dyspozycji jest coraz szersze spektrum możliwości technik drukarskich.
Konsultuj się z drukarnią, z którą współpracujesz, jeszcze zanim zaczniesz projektować materiały promocyjne. Dysponuje ona wieloma wzornikami papierów, ma doświadczenie i pomoże dobrać najwłaściwszy surowiec, dopasowany do Twojego gadżetu i wizerunku firmy.
WSKAZÓWKA
Wspólnie z projektantem zastanawiamy się nad doborem odpowiednich materiałów i uszlachetnień, aby uzyskać efekt jak najbardziej spójny z dotychczasowym wizerunkiem klienta. Dlatego często wybieramy papiery niepowlekane i barwione w masie, które mają surowe, naturalne wykończenie. Używamy niestandardowych technik upiększania druków. Szukamy rozwiązań z jednej strony użytecznych, a z drugiej takich, które będą zapadać w pamięć na długo – radzi Emilia Czuryk, właścicielka drukarni kreatywnej Reprint, w której wykonywane były gadżety Domodi.
Kolorystyka firmowa
Wybór odpowiedniego koloru, jaki będzie widoczny na gadżecie, to nie zawsze prosta sprawa. Oczywiście kluczem jest tutaj brandbook, w którym zdefiniowane są dopuszczalne barwy występujące w identyfikacji. Dobrze, jeśli będą one dobrane w różnych paletach, przede wszystkim w Pantone i Ral, jednak czasem i to nie wystarcza. Wówczas warto zasięgnąć fachowej porady producenta gadżetu.
WSKAZÓWKA
Producenci zazwyczaj oferują gotowe zabarwienia swoich produktów. Nieważne, czy są one w całości pokryte danym kolorem czy mają jedynie drobny akcent – dla zachowania spójności odcienie powinny być zawsze jak najbardziej zbliżone do firmowych. Jeśli istnieje możliwość zabarwienia przedmiotu na indywidualne zamówienie, skorzystaj z niej. Warto również poprosić producenta o próbki kolorystyczne gadżetów, a czasem nawet prototyp. Pamiętaj, że różnymi metodami zadruku można wygenerować różne odcienie tego samego koloru.
WSKAZÓWKA
Zastanów się, jakie gadżety będą projektowane, żeby móc odpowiednio dobrać gamę kolorystyczną do różnych elementów. Należy zawsze mieć na względzie zestaw gadżetów, a nie tylko pojedynczy detal. To pozwoli uzyskać różnorodność przy jednoczesnym zachowaniu spójności na każdym etapie projektowania.
Logo i spójne komunikaty
Niezależnie od tego, czy gadżet jest obrandowany w całości, czy też opatrzony tylko subtelnym znakiem, również na tym etapie bardzo ważne jest zachowanie spójności. Podobnie jak w przypadku kolorów wiele podpowiedzi znajduje się w brandbooku Twojej marki.
WSKAZÓWKA
W zależności od tego, jak wygląda Twoje logo oraz z jakiego materiału wykonany jest gadżet, dobrze jest wybrać odpowiednią metodę znakowania. Uniwersalną jest nadruk, możliwy praktycznie na każdej powierzchni, jednak bardziej wyrafinowane efekty uzyskuje się przez grawerowanie, szlifowanie, a nawet wypalanie.
Jeśli decydujesz się na użycie logo w całości – z claimem lub hasłem Twojej firmy – bądź konsekwentny w projektowaniu każdego gadżetu. Zastosowanie różnych wariantów spowoduje brak spójności i nie przyniesie spodziewanego efektu.
WSKAZÓWKA
Zwróć uwagę na rozmieszczenie logotypu na wszystkich materiałach, a także jego wielkość. Zadaj sobie pytanie, czy logo ma zachowane pole ochronne, jest prawidłowo użyte, czytelne i funkcjonalne. Może wypadałoby je powiększyć, bo tego wymaga format, albo wręcz przeciwnie – pomniejszyć lub wykorzystać sam sygnet i obrandować mniejszy obszar. Spójrz na całość i zastanów się, czy sam używałbyś gadżetu obrandowanego w taki sposób, czy byłby on dla Ciebie przydatny.
Typografia jest również znacząca. To właśnie wybór odpowiedniego kroju pisma nadaje słowom właściwy kontekst i ukierunkowuje odbiór. Używaj konsekwentnie wskazanego fontu (najlepiej nie więcej niż dwóch, trzech rodzajów). Możesz łączyć kroje lub oprzeć się na jednej rodzinie fontów i używać jej we wszystkich materiałach – takie rozwiązanie widać na przykładzie gadżetów Domodi. Dzięki temu osiągniesz w bardzo prosty sposób wrażenie spójności i integralności przekazu.
Opakowanie i personalizacja
Estetyczne opakowanie to element często pomijany, choć można z jego pomocą wywrzeć spore wrażenie i uzyskać pozytywny odbiór wśród klientów. Inspiracji, jak można zapakować gadżet, jest wiele – od pudełek po wstążki i papiery z firmowym nadrukiem. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, opakowanie stanowi część upominku dla klienta i powinno być tak samo spójne z identyfikacją jak sam gadżet. Zwracaj uwagę na kolory, wygląd logotypu i komunikatów.
Podsumowanie
Jeśli chcesz zaprojektować spójną linię gadżetów, musisz stworzyć zbiór zasad, których należy konsekwentnie przestrzegać. Najważniejsze z nich to zgodność gadżetu z misją i polityką firmy oraz dopasowanie go do klienta oraz charakteru firmy. Bardzo istotne i pożądane przez konsumentów są również wysoka jakość wykonania i trwałość, wybór technologii i użytych materiałów. Aby gadżety tworzyły świadomą i integralną część identyfikacji Twojej firmy, nie możesz zapominać o prawidłowym stosowaniu logo, właściwej kolorystyce czy typografii. Dodatkowo możesz pokusić się o większą nieszablonowość i kreatywność i zdecydować się na personalizowane upominki. Alex W. White, niekwestionowany ekspert w dziedzinie projektowania graficznego, stwierdził, że jesteśmy dla czytelnika pośrednikami. Tak samo gadżety są elementami łączącymi Twoją firmę z klientami. I tylko od Ciebie zależy, jaką osobowość i wizualną tożsamość przekażesz za ich pośrednictwem, aby wyróżnić się z tłumu.
- J. Muszyńska, „”, „Bezpłatna Gazeta Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych” 2018, nr 10.
- „”, „Bezpłatna Gazeta Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych” 2020, nr 16.
Warto doczytać:
- „OOH Magazine” 2020, kwiecień–czerwiec, dostęp on-line: .
- T. Bierkowski, „O typografii”, Gdańsk 2008.
- B. Geyer, „Branding for Beginners: Why consistency is the key to creating and maintaining a brand image”, [b.m.] 2018.