Wydawnictwo Format od lat stawia na najwyższą jakość książek, jednak branding i komunikacja marki były w nim zaniedbane. Współpraca z True Brands zmieniła to podejście za pomocą strategicznych warsztatów, które pozwoliły na głęboką refleksję nad koncepcją i celami firmy oraz ujawniły wyróżniki marki. Poznaj kulisy rebrandingu Wydawnictwa Format.
O firmie
Za Wydawnictwem Format stoi kilkunastoletnia tradycja wydawania znakomitych picture booków znanych i cenionych na świecie autorów i autorek, takich jak noblistka Olga Tokarczuk, Joanna Concejo, Iwona Chmielewska, Tomi Ungerer czy Øyvind Torseter.
Założyciele Formatu, kierując się pasją do literatury i sztuki ilustracji, a także dbałością o detale, od początku swojej działalności koncentrowali się na wartości merytorycznej i artystycznej swoich publikacji. Książki adresowane były nie tylko do dzieci, lecz także do wszystkich, którzy poszukują wartościowych, wielowymiarowych treści podanych w pięknej wizualnie, oryginalnej, a zarazem wielopłaszczyznowej formie graficznej.
Wyzwanie
Wydawnictwo Format, mimo uznania wśród czytelników oraz krytyków (liczne nagrody w Polsce i na świecie), borykało się z wyzwaniami związanymi z brandingiem i komunikacją marki. Dotychczasowe działania bazujące na intuicyjnych decyzjach nie były wystarczające, aby skutecznie budować rozpoznawalność marki i angażować społeczność odbiorców.
Cele rebrandingu
Celem współpracy z wydawnictwem było stworzenie spójnej strategii komunikacyjnej i wizualnej, która wyróżni markę na tle konkurencji oraz w pełni wykorzysta jej potencjał i dorobek. Podjęto takie działania jak:
- Opracowanie spójnego języka wizualnego – stworzenie wizualnych ram i zasad, które podkreślą wysoką jakość książek Wydawnictwa Format oraz ich artystyczną wartość, a także umożliwią wyróżnianie treści w social mediach.
- Uporządkowanie komunikacji – wprowadzenie narzędzi, które pozwolą na lepszą nawigację po treściach na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych i ułatwią czytelnikom odnalezienie interesujących ich informacji.
- Wzmocnienie tożsamości marki – podkreślenie unikatowych wartości Wydawnictwa Format i ich komunikowanie w sposób, który przyciągnie nowych odbiorców i umocni relacje z obecnymi przez angażujący język wizualny.
- Stworzenie narzędzi do samodzielnej pracy – opracowanie szablonów i wytycznych, które umożliwią zespołowi Wydawnictwa Format samodzielne i spójne tworzenie nowych treści, zgodnych z założeniami wizualnymi marki.
Rozwiązanie
Proces rebrandingu przebiegał w kilku etapach.
1. Etap strategiczny
Rozpoczął się od przeprowadzenia warsztatów z zespołem wydawnictwa. Dzięki tym spotkaniom udało się w pełni zrozumieć wizję, wartości oraz wyjątkowe cechy marki, które stanowią jej fundament. Na tej podstawie zdefiniowaliśmy pozycjonowanie marki oraz kluczowe elementy strategii komunikacyjnej, które miały być spójne z artystycznym i merytorycznym dorobkiem wydawnictwa.
AI dla marketerów w praktyce
Nowy program! Dwa dni, dwa razy więcej wiedzy!
Jakie prompty przyniosą Ci oczekiwane rezultaty? Jak uniezależnić się od grafików i montażystów? Na co uważać przy korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Wciąż pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania i sposoby na korzystanie z dostępnych programów. Ogrom tych wszystkich nowinek może przyprawić o zawrót głowy, pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja nie śpi!
Zapisz się na kolejną odsłonę naszego szkolenia i zdobądź wiedzę na temat wykorzystania AI w marketingu. Poznaj insighty i triki, które pozwolą Ci np. bez problemu przeanalizować Twoją grupę docelową, wygenerować napisy do filmu czy stworzyć dowolną muzykę.
2. Etap projektowy
Polegał na opracowaniu spójnego języka wizualnego, który podkreśli wysoką jakość i artystyczną wartość książek Wydawnictwa Format. Stworzyliśmy wizualne ramy i zasady, które umożliwiają wyeksponowanie różnych rodzajów treści w social mediach. Opracowaliśmy także nieszablonowe podejście do palety kolorystycznej, które powiązaliśmy z konkretną publikacją – jej szatą graficzną. Na przykład w momencie premiery, który w życiu wydawnictwa i życiu książki jest najważniejszy, branding zyskuje barwy nowej publikacji.
Branding powiązany z szatą graficzną książki w dniu jej premiery
Źródło: materiały własne autorek
Dzięki temu język wizualny zachowuje różnorodność, a jednocześnie wewnętrzną spójność i logikę. Opracowaliśmy także zestaw szablonów graficznych w Figmie, które ułatwiają codzienne tworzenie postów. Kluczowe było wypracowanie nowego logo, które z założenia miało się dobrze wpisywać w różnorodną stylistykę ilustracji i książek wydawnictwa. Jednocześnie znak stał się nośnikiem wartości marki oraz podejmowanych przez nią tematów.
Zmiana logo Wydawnictwa Format
Źródło: materiały własne autorek
Główny motyw graficzny marki, obrazujący ideę wielowarstwowości wydawnictwa
Źródło: materiały własne autorek.
Znak wydawnictwa jako nowy nośnik wartości marki
Źródło: materiały własne autorek
Zaprojektowaliśmy również stronę internetową z przejrzystą nawigacją, która ułatwia czytelnikom sprawniejsze poruszanie się po ofercie – obecnie w procesie wdrażania.
Strona internetowa Wydawnictwa Format (projekt strony w trakcie wdrożenia)
Źródło: materiały własne autorek
3. Etap implementacji
Zakończył się wdrożeniem opracowanych narzędzi i zasad. Zespół Formatu został wyposażony w szablony i wytyczne, które umożliwiają samodzielne tworzenie spójnych i wyrazistych treści. Dzięki temu wydawnictwo może efektywnie budować swoją rozpoznawalność i angażować czytelników na różnych platformach. Efekty rebrandingu znajdziesz w ramce 2.
Wskazówka
Jeśli planujesz proces rebrandingu lub po prostu chcesz zwiększyć zaangażowanie swoich odbiorców i poprawić rozpoznawalność marki, zapoznaj się z praktycznymi poradami, które przygotowałyśmy dla Ciebie w ramce 3.
Za rebranding wydawnictwa Format odpowiada True Brands Studio.