Rok 2019 przyniósł intensyfikację działań w obszarze digital marketingu, wzrost popularności sztucznej inteligencji i botów, rozwój wideo marketingu oraz mocny nacisk na CX i design thinking. Jak w tym wszystkim funkcjonowały kampanie z wykorzystaniem gadżetów reklamowych? Nadzwyczaj dobrze!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie kategorie upominków reklamowych cieszyły się największą popularnością w 2019 r.,
- jakie trendy w obszarze upominków biznesowych będą obowiązywały w 2020 r.,
- w jakich kampaniach najczęściej znajdują zastosowanie gadżety reklamowe,
- jakimi kryteriami warto się kierować przy wyborze upominków reklamowych,
- co decyduje o skuteczności kampanii gadżetowych.
Nakłady na reklamę online rosły w minionym roku znacznie szybciej niż wydatki marketingowe w jakiejkolwiek innej kategorii. Wydaje się, że podobne trendy będą obowiązywały w roku 2020, choć – jak wielu uważa – może nie być to łatwy rok. Coraz śmielej wspomina się o spowolnieniu gospodarczym, które może się przekładać na decyzje związane z wysokością wydatków marketingowych. Niektóre działania reklamowe będą musiały się zmierzyć z coraz bardziej widocznym zjawiskiem adblockingu. Gdy mowa o trendach na rok 2020, należy wziąć też pod uwagę CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu), szeroko rozumianą ekologię i troskę o planetę. Z całą pewnością te zjawiska w sposób istotny wpłyną na planowaną aktywność marketingową.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Trendy w obszarze gadżetów reklamowych
Pomimo postępującej digitalizacji świata marketingu w dalszym ciągu duże znaczenie i głęboki sens wydają się mieć kampanie z wykorzystaniem gadżetów reklamowych. Pokazał to już rok 2019. Bardzo wiele firm osiągnęło w nim swoje cele sprzedażowo-marketingowe dzięki przemyślanym i sprawnie zrealizowanym kampaniom gadżetowym. Rynek upominków biznesowych oferuje dziesiątki tysięcy produktów – wybór jest przeogromny. Kategoriami, po które marketerzy sięgali najchętniej, były: ceramika, elektronika, odzież, torby, notesy i kalendarze, gadżety ekologiczne, a także nieśmiertelne długopisy oraz odblaski, zyskujące coraz większą popularność.
Jak to będzie wyglądać w 2020 r.? Jedno jest pewne: w dalszym ciągu warto stawiać na przemyślane i odpowiednio przygotowane kampanie z wykorzystaniem upominków reklamowych. Rewolucji, jeśli chodzi o najpopularniejsze kategorie, nie będzie. Pojawi się oczywiście mnóstwo nowinek produktowych, rosnąć będzie popularność gadżetów ekologicznych oraz takich, które niosą wartość dodaną, jak choćby odblaski, które oprócz spełnienia oczywistej funkcji reklamowo-promocyjnej mają służyć bezpieczeństwu obdarowanych i ich bliskich. Zyskiwać na znaczeniu mogą upominki przeznaczone dla najmłodszych. Klient może takim przedmiotem obdarować jedną z bliskich osób: dziecko, wnuka czy innego, zaprzyjaźnionego młodego człowieka. Sprawiać przyjemność najbliższym – uwielbiamy to, czyż nie?
Marketerzy coraz bardziej – i świadomiej – będą stawiali na produkty mające swoją historię, wypracowaną markę i takie, których jakość lub wyjątkowość potwierdzają odpowiednie certyfikaty (np. certyfikat EN 13356 w wypadku odblasków reklamowych, certyfikat SafeTouch dla długopisów antybakteryjnych czy certyfikat Systememu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności BRC dla słodyczy reklamowych). Wydaje się, że utrzymana zostanie – bardzo widoczna w 2019 r. – tendencja do wybierania sprawdzonych i transparentnych dostawców gadżetów, wieloletnich specjalistów i liderów produkcji konkretnych produktów. Marketerzy coraz częściej będą się decydowali na firmy mające wiedzę i doświadczenie – będące partnerami i doradcami, a nie tylko dostawcami. Stanie się to swego rodzaju gwarancją powodzenia prowadzonej przez nich kampanii. Duże znaczenie będzie miała też jakość obsługi.
Marketerzy z całą pewnością będą poszukiwali produktów innowacyjnych. I to oczywiście dobry kierunek. Jak zawsze problemem może być to, że w wielu sytuacjach trudno połączyć innowacyjność z funkcjonalnością. W takim wypadku warto skoncentrować się mimo wszystko na funkcjonalności, aby zapewnić jak najdłuższy cykl życia produktu – co w odczuciu klienta świadczy na korzyść gadżetu. Oczywiście, idealną sytuacją jest doskonały dobór upominku do obdarowywanego. Zazwyczaj niełatwo to osiągnąć, zwłaszcza gdy grupa docelowa nie jest jednorodna (różne branże, wiek, płeć, zainteresowania).
Wybór odpowiedniego gadżetu to nie wszystko
Bardzo istotną kwestią – często bagatelizowaną na pewnym etapie tworzenia kampanii gadżetowej – będzie umiejętność przygotowania ciekawego, niepowtarzalnego projektu graficznego. Warto w tym miejscu popuścić wodze fantazji i stworzyć niecodzienną kreację, która w połączeniu z odpowiednio dobranym produktem może zrobić naprawdę piorunujące wrażenie. Dzisiejszy rynek przez swoje zaawansowanie technologiczne daje dostęp do niezliczonych technik znakowania. Ich połączenie na jednym produkcie pozwala stworzyć efekt „wow” – upominek, który na długo zapadnie w pamięć. A czy nie o to właśnie chodzi: aby pozytywnie się wyróżnić?
Wybory marketerów będą oczywiście różne, ale najważniejsze pozostanie to, aby gadżet reklamowy był istotną częścią ich działań. Powinien się on wpisać w strategię komunikacji H2H – czyli czegoś, czego wraz postępem technologicznym zaczęło w marketingu nieco brakować. Doskonałe zastosowanie znajdują tutaj reguły Cialdiniego: lubienia i wzajemności.
Prezent (gratis) sam w sobie rodzi w obdarowanym pozytywne emocje – zarówno w momencie otrzymywania go (efekt zaskoczenia, efekt pierwszego wrażenia), jak i w trakcie użytkowania. Aby jednak do tego użytkowania mogło dojść, wręczane gadżety muszą być trwałe i funkcjonalne. Wywoła to dobre skojarzenia z firmą, marką i produktem oraz osobą, która wręczyła taki upominek. Prawdopodobnie też sprawi, że firmę, markę, produkt lub osobę odbiorca będzie bardziej lubić (w ujęciu biznesowym, ale i prywatnym) i poczuje potrzebę, żeby – bardziej lub mniej świadomie – im się odwdzięczyć.
I tutaj kłaniają się wspomniane reguły Cialdiniego. W sumie to nic innego jak CX w obszarze kampanii gadżetowej. Pozytywne doświadczenie klienta budujące trwałą relację! Coś, co w dzisiejszych czasach jest bezcenne i na co z całą pewnością warto położyć nacisk w bieżącym roku.