RUSZYŁA PRZEDSPRZEDAŻ książki!

„Abc marketingu B2B” to obowiązkowa lektura dla marketerów B2B!

Zamów z darmową dostawą

Oszczędzaj i wygrywaj, czyli gamifikacja w energetyce

Ze skuteczności mechanizmów grywalizacji zdają sobie sprawę przedstawiciele wiodących branż w Polsce i na świecie, którzy od lat z powodzeniem wykorzystują ją w swoich działaniach marketingowych, sprzedażowych, edukacyjnych, a nawet w rekrutacji. A czy grywalizacja może być sposobem na efektywność energetyczną? Przekonali się o tym uczestnicy projektu Energa Living Lab, realizowanego przez spółkę Enspirion.

Oszczędzaj i wygrywaj, czyli gamifikacja w energetyce

Ze skuteczności mechanizmów grywalizacji zdają sobie sprawę przedstawiciele wiodących branż w Polsce i na świecie, którzy od lat z powodzeniem wykorzystują ją w swoich działaniach marketingowych, sprzedażowych, edukacyjnych, a nawet w rekrutacji. A czy grywalizacja może być sposobem na efektywność energetyczną? Przekonali się o tym uczestnicy projektu Energa Living Lab, realizowanego przez spółkę Enspirion.

Gry lubimy wszyscy, i to coraz bardziej. Miejsca typu Escape Room wyrastają w polskich miastach jak grzyby po deszczu. Całe rodziny coraz częściej spędzają wieczory przy popularnych planszówkach. Na rynek wkracza obecnie pokolenie, które nie pamięta świata bez gier komputerowych. Nic dziwnego, że firmy wykorzystują naszą niegasnącą chęć do zabawy i rywalizacji w promocji swoich produktów i w walce o klienta. Gamifikacja w energetyce to wielki potencjał.

W sektorze energetycznym grywalizację można wykorzystać do zarządzania popytem na energię elektryczną w formie zabawy. W Stanach Zjednoczonych, na przykład, królują aplikacje, które nie tylko wspierają użytkowników w kontrolowaniu zużycia prądu, ale przede wszystkim pozwalają na dzielenie się wynikami i porównywanie ich z sąsiadami czy znajomymi.

W spółce Enspirion, należącej do Grupy Energa postanowiliśmy włączyć się do tej gry. W ramach projektu Energa Living Lab wytworzyliśmy środowisko, w którym motywowaliśmy Klientów do zwiększenia efektywności energetycznej poprzez grywalizację.

„Po pierwszej edycji projektu zastanawialiśmy się, jak dodatkowo można zachęcić uczestników do dalszej optymalizacji zużycia. Postanowiliśmy przetestować mechanizm grywalizacji w polskiej energetyce. Dodatkowo chcieliśmy sprawdzić, czy będzie można go zastosować w przyszłości w nowych, komercyjnych produktach Grupy ENERGA. Już wiemy, że odpowiedź jest twierdząca!” – komentuje Jakub Szymanowski, Kierownik Działu Rozwoju Produktów i Technologii w firmie Enspirion, odpowiedzialnego za realizację Projektu ENERGA Living Lab.

Zasady gry

Do gry zaprosiliśmy 43 rodziny z Gdyni, które brały udział w pierwszej edycji projektu. Każda została wyposażona w opomiarowanie bieżącego zużycia energii oraz tablet z aplikacją LivingLab 2, która z dokładnością do 1 minuty pokazuje aktualne zużycie.

Monitorując i obserwując swoje wyniki, uczestnicy projektu byli w stanie zaplanować działania energetyczne i postępować tak, aby się tego planu trzymać. Motywowała ich w tym gra: okres projektu został podzielony na dziesięć dwutygodniowych rund. W każdej z nich rodziny deklarowały swoje cele oszczędnościowe, czyli to, o ile procent ograniczą zużycie energii przez następne dwa tygodnie.

Dzięki stałemu dostępowi do swoich wyników oraz podglądowi na aktualne postępy w oszczędzaniu uczestnicy byli w stanie na bieżąco optymalizować swoje działania i ograniczać zużycie energii, gdy widzieli, że przekraczają zadeklarowany poziom.

Za realizację celów oszczędnościowych oraz za inne osiągnięcia w grze rodziny otrzymywały punkty, widoczne na planszy w aplikacji. Po uzbieraniu odpowiedniej liczby punktów uczestnicy mogli je wymienić na nagrody, takie jak wejściówki do trójmiejskich instytucji kulturalnych, gadżety elektroniczne, zestawy smart home czy darmowe wypożyczenie samochodu elektrycznego na weekend.

Sojusznicy i rywale

Wyścig z samym sobą to nie wszystko. Aby uczynić naszą grę jeszcze bardziej angażującą, podzieliliśmy uczestników na 3 drużyny: Tesli, Edisona i Faradaya. Indywidualne wyniki każdej z rodzin sumowały się na wyniki zespołu, do którego gracz należał.

Grupa, która osiągnęła najlepszy wynik w danej rundzie, otrzymywała dodatkowe punkty, użytkownicy skrupulatnie kontrolowali więc tabele klasyfikacji generalnej, walcząc zawzięcie o puchar najlepszej drużyny. Za pośrednictwem dedykowanego forum motywowali się wzajemnie i wspólnie ustalali strategię gry, aby to ich zespół otrzymał w danej rundzie tytuł najlepszego i zdobył dodatkowe punkty.

Rekwizyty

Na potrzeby grywalizacji wytworzyliśmy autorską aplikację mobilną i portal internetowy. Służyły uczestnikom drugiej edycji Energa Living Lab jako kompendium wiedzy o programie. Za pomocą aplikacji użytkownicy mogli na bieżąco podglądać swoje aktualne zużycie energii.

Wyświetlali też w formie wykresów zużycie historyczne, ustawiali cel oszczędnościowy na następną rundę gry, sprawdzali bieżące postępy oszczędnościowe na tle swojej i innych drużyn. Możliwe było też śledzenie zdobywanych punktów i nagród oraz przeglądanie porad na temat sposobów oszczędzania energii.

Game over

Rywalizacja w ramach Energa Living Lab zakończyła się 28 stycznia 2018 r. W trakcie czterech miesięcy trwania gry zdecydowania większość uczestników ograniczyła swoje zużycie energii elektrycznej. Wykazali się przy tym ogromnym zaangażowaniem oraz gorliwością. Z pasją i zapałem śledzili swoje wyniki, komentowali je na portalu, z entuzjazmem brali udział w związanych z projektem warsztatach, a także wywiadach monitorujących.

Gamifikacja w energetyce może nie tylko poprawiać wskaźniki efektywności energetycznej, ale przede wszystkim stanowić skuteczną metodę pozyskania uwagi klienta i zaangażowania go w bezpośrednią interakcję. W starciu Energa–klienci mamy więc w tej grze rezultat win-win.

Projekt „ENERGA Living Lab dla poprawy efektywności końcowego wykorzystania energii elektrycznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Instrumentu LIFE +.

Jak się w to gra?

Grywalizacja (bądź zamiennie gamifikacja) to nic innego jak stosowanie mechanizmów zaczerpniętych z gier, takich jak wola zwycięstwa, rywalizacja, zaangażowanie emocjonalne, do modyfikowania zachowań ludzi w różnych sytuacjach codziennego życia.

Mechanizmy grywalizacyjne wykorzystywane są w marketingu, programach konsumenckich i lojalnościowych, sprzedaży, edukacji, obszarze HR czy programach społecznych. Do najbardziej popularnych technik grywalizacyjnych należą rankingi, odznaki za osiągnięcia, systemy dzielenia się osiągnięciami, zbieranie punktów i nagród.

Aleksandra Korczyńska, Jakub Lubiński, Enspirion Grupa Energa

Więcej informacji można uzyskać pod adresem:
E-Living Lab

Enspirion

Elivinglab - Oszczędzaj i wygrywaj, czyli o gamifikacji w energetyce

life - Oszczędzaj i wygrywaj, czyli o gamifikacji w energetyce

NFOŚiGW - Oszczędzaj i wygrywaj, czyli o gamifikacji w energetyce

 


Artykuł promocyjny

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę