Jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość w zakresie trendów PR? Jak zmieniają się nawyki konsumenckie? Które akcje i działania PR z 2020 roku najbardziej zapadły w pamięć ekspertkom w branży? Przeczytaj 2. część naszego podsumowania.
Kreowanie angażującego contentu, dbałość o dobro wspólne, rozwój narzędzi komunikacyjnych, większa elastyczność wobec oczekiwań otoczenia zewnętrznego – sprawdź, co jeszcze zmieni się w PR w 2021 i w kolejnych latach. Przeczytaj wskazówki, którymi dzielą się: Izabela Tworzydło, rzecznik prasowy w Banku BNP Paribas, Martyna Głowińska, marketing i PR manager Grupa Domodi, Paulina Rezmer, senior PR specialist w OLX.PL oraz Edyta Bieda, senior PR manager Publicon.
Przeczytaj 1. część wpisu o skutecznym PR w 2021 roku.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pozostałe podsumowania:
- Marketing A.D. 2021: czego warto życzyć branży?
- Skuteczny content marketing A.D. 2021.
- Efektywna strategia marketingowa A.D. 2021.
- Influencer marketing A.D. 2021: sprawdź, czego możesz się spodziewać.
Na jakie trendy i zmiany w obszarze PR warto zwrócić uwagę w 2021 roku?
Izabela Tworzydło, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej, rzecznik prasowy w Banku BNP Paribas
Tegorocznym trendem będzie wzrost znaczenia samego PR, co ma bezpośredni związek z ewolucją strategii biznesowych wielu firm, które coraz silniej akcentują społeczną wrażliwość, dbałość o dobro wspólne oraz inkluzywność. Mówienie o tych zmianach to zadanie działów i ekspertów PR.
Wciąż obserwujemy też ewolucję zestawu narzędzi komunikacyjnych. Sądzę, że w 2021 roku utrwali się pozycja podcastów, które świetnie sprawdzają się w sytuacji konieczności zachowania społecznego dystansu.
Martyna Głowińska, marketing i PR manager Grupa Domodi
W mojej ocenie – są dwa takie kluczowe trendy. Po pierwsze: zmiana zachowań konsumenckich. To dziś stały element transformacji. Do głosu doszło młode pokolenie – generacja Z. Dla nich świat nie ma granic: cenią oni sobie mobilność, dyktują trendy i w pewnym sensie decydują, czy dany produkt się sprzeda. Marka ma więc odzwierciedlać ważne dla nich wartości.
Drugi istotny trend, jaki obserwujemy od pewnego czasu, to ekologia i zrównoważony rozwój. Coraz więcej marek uznaje za core swoich działań zmniejszenie negatywnego impaktu na środowisko poprzez modyfikację procesów produkcji i sprzedaży. Urzeczywistnianie tego założenia odbywa się na wszystkich płaszczyznach – od pojawienia się treści związanych z ekomarketingiem w strategii komunikacji, przez włączenie do produkcji surowców naturalnych.
Paulina Rezmer, senior PR specialist w OLX.PL
Prognozy, trendy, przewidywania, scenariusze… Wydarzenia z 2020 roku pokazały dobitnie, jak bardzo i jak szybko wszystko może się zmienić. Końcówkę 2020 roku wykorzystałam na nabranie dystansu do przeszłości i przygotowanie się do tego, co nadejdzie. A pewne jest, że najbliższa przyszłość to czas rosnących oczekiwań i kompetencji komunikacyjnych odbiorców. Trzeba więc nauczyć się ich słuchać jeszcze uważniej.
Edyta Bieda, senior PR manager Publicon
Proces, który obserwujemy, to na pewno zwiększenie znaczenia e-commerce. Klienci, również ci, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do zakupów przez internet, w dobie pandemii dostrzegli ich jakość, szybkość oraz wygodę. Działania w digitalu nieustannie sprawiają, że konsumpcja staje się łatwiej dostępna i bardziej atrakcyjna. To wpływa także na pojawienie się w internetowych kanałach sprzedaży marek, które do tej pory stawiały tylko na dystrybucję stacjonarną (offline). Pandemia i związany z nią lockdown jeszcze bardziej przyspieszyły proces sprzedaży online. Zmieniają się także zachowania konsumentów, dlatego marketingowcy i PR-owcy będą musieli dostosować działania i strategię na 2021 rok, uwzględniając przy tym pojawiające się badania i własne spostrzeżenia.
Trzeba dodać, że rośnie znaczenie kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Konsumenci będą oczekiwali od marek zabrania głosu w ważnych społecznie sprawach, a także potwierdzenia stanowiska przez realne działania w tym zakresie. Niejednokrotnie będzie wiązało się to z potrzebą weryfikacji przez firmy swoich strategii komunikacji, a także dostosowania ich do oczekiwań społeczeństwa i rynku w pandemicznej oraz postpandemicznej rzeczywistości.
Pojawienie się wirusa COVID-19 uzmysłowiło nam, że niczego nie możemy być pewni w 100%, dlatego pożądaną umiejętnością stanie się również elastyczne dostosowywanie pracy i działań projektowych do zmieniającego się otoczenia zewnętrznego.
Jakie będą największe wyzwania dla PR-owców w 2021 roku i jak sobie z nimi poradzić?
Izabela Tworzydło: Największym wyzwaniem wielu PR-owców będzie konieczność mówienia o trudnych rzeczach z jednoczesnym zachowaniem transparentności i wrażliwości. Gospodarcze i społeczne skutki pandemii będą odczuwalne, dlatego związane z tym tematy nie znikną w komunikacji społecznej. Kluczem do sukcesu będzie empatia – wyczucie chwili, odpowiedni wybór platformy komunikacji i właściwe formułowanie przekazów.
Doskonale znanym, ale wciąż nierozwiązanym problemem są fake newsy. W ostatnim czasie łatwo zauważyć, jaki jest potencjał rozpowszechnianych w internecie komunikacyjnych plotek czy zwyczajnych kłamstw. Dla PR-owców niełatwa bywa konstatacja, że część odbiorców czerpie wiedzę z zupełnie nieznanych źródeł, a nie z mediów uznawanych powszechnie za wiarygodne.
Martyna Głowińska: Wyzwaniem będzie na pewno kreowanie angażującego contentu. Konsumenci mocno się zmienili, ich świadomość stale się pogłębia, przeobrażają się również ich potrzeby – nie tylko konsumenckie, ale także poznawcze. To wszystko zmusza branże PR do zmiany podejścia do odbiorców. Content powinien ewoluować razem z potrzebami użytkowników – a to oznacza, że nie będzie on stałą, lecz zmienną. Z pewnością nie wystarczą już „suche” posty w mediach społecznościowych czy obszerne poradniki na stronach www. Potrzebny będzie koncept na zaangażowanie użytkownika, zapadnięcie mu w pamięć i lojalizację – to właśnie o te elementy będzie walczyć w 2021 roku znacznie więcej podmiotów, które zmuszone sytuacją, przeniosły swój biznes do internetu. Content we współpracy z tzw. influencerami również stoi pod znakiem zapytania – przede wszystkim ze względu na postępującą utratę wiarygodności konsumentów do tej grupy. Autentyczność i transparentność – to w moim odczuciu dwa słowa klucze, którymi branża PR powinna kierować się w 2021 roku.
Paulina Rezmer: Gdybym miała wybrać jedno wyzwanie, wskazałabym na mądry cause related marketing. Jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej podzieleni, władają nami silne emocje i w sposób coraz bardziej dosadny wyrażamy własne zdanie. Media wychwytują nastroje i chcąc je „zobrazować”, coraz chętniej sięgają po skrajne przypadki. W tym wszystkim próbują się odnaleźć marki – tego oczekują ich odbiorcy. Często również same chcą się angażować, robią to też dlatego, ponieważ takie są potrzeby ich pracowników. Reakcje niektórych brandów na protesty organizowane w sprawie praw osób LGBT czy przez Strajk Kobiet dobitnie pokazały, że jeśli chcemy prowadzić mądry CRM, musimy jeszcze odrobić kilka lekcji.
Kryzys klimatyczny i jego konsekwencje zastawiają też na marki pułapki w postaci okazji do greenwashingu. Sporym wyzwaniem na najbliższe lata będzie to, żeby nie dać się w nie złapać.
Edyta Bieda: Wyzwaniem może okazać się realizacja szerokozasięgowych, wysokobudżetowych kampanii, co będzie pokłosiem tegorocznego lockdownu oraz niepewności w stosunku do tego, co przyniesie „jutro”. Dodatkowo także pojawi się większa niż dotychczas konkurencyjność i potrzeba wyróżnienia się w przestrzeni online oraz nastawienie na zwiększenie efektywności prowadzonych działań z zakresu marketingu i PR w tym obszarze (w sieci).
3 Twoje ulubione polskie akcje/działania z 2020 r. z obszaru PR to… i dlaczego?
Izabela Tworzydło:
- Bardzo ważna z mojej perspektywy była zmiana formatu BNP Paribas Talks. Stworzyliśmy cykl podcastów, na który składają się spotkania z interesującymi ludźmi świata kultury czy nauki. Rozmowy odbywają się w oddziałach banku w całej Polsce i do tej pory nagraliśmy już 60 odcinków. Wszystko zostało przeprowadzone spontanicznie – pomysł pojawił się w reakcji na obostrzenia rządowe związane z pandemią. Mimo to udało się nam osiągnąć zamierzony cel, a słuchacze wciąż mają darmowy dostęp do świetnych rozmów z ciekawymi osobami.
- Poruszyła mnie kampania „Historie ukryte w ubraniach” Zalando, marki MISBHV i Kampanii Przeciwko Homofobii. Ukazała prawdziwe historie osób ze środowiska LGBT, które doświadczyły przemocy. Użyte środki wyrazu były niezmiernie proste, ale sugestywne. Twórcy kampanii w kreatywny sposób wykorzystali ubrania, czyli pierwsze skojarzenie pojawiające się w reakcji na marki: Zalando i MISBHV.
- Bardzo dobra, a przy tym zabawna – według mnie – była reakcja mBanku na kryzys wywołany wiadomościami (pamiętne „ęśąćż”) wysłanymi omyłkowo do użytkowników aplikacji mobilnej. Wymagała zachowania dystansu, ale też… zimnej krwi.
- Zbiorowym bohaterem działań PR były wszystkie marki, które kreatywnie korzystały ze swoich zasięgów, by wspierać tych, których dotknęła pandemia – chorych, służbę zdrowia, dzieci wykluczone cyfrowo czy upadające biznesy. Bardzo budujące jest to, że w większości przypadków były to działania nastawione na rzeczywistą pomoc, a nie na zyskanie rozgłosu.
- Martyna Głowińska:
Moim numerem jeden jest kampania społeczna przeciwko homofobii z 2020 roku, realizowana przez Zalando oraz polską markę MISBHV. Akcja „Historii ukrytych w ubraniach” miała na celu pokazać prawdziwe sytuacje z życia osób należących do społeczności LGBTQIA+, które doświadczyły przemocy ze względu na swoją tożsamość seksualną. W ramach akcji Zalando, wraz z KPH oraz marką MISBHV stworzyły pięć projektów ubrań, które zostały zniszczone na skutek przemocy.
- Druga akcja, częściowo z polskiego rynku, ale też globalna, należy do magazynu Vogue. Legendarne czasopismo po raz pierwszy w 128-letniej historii zjednoczyło wszystkie okładki wokół jednego tematu – nadziei. Specjalne wydanie zostało opublikowane w 19 językach i dostępne było do czytania przez cały sierpień i wrzesień. Celem akcji było zintegrowanie milionów czytelników na świecie i przekazanie im pozytywnej wizji tego, co nas czeka.
- Trzecia akcja PR-owa warta uwagi, należy już bezpośrednio do Domodi.pl. W styczniu 2020 roku światło dzienne ujrzał Słownik mody Domodi. Ta online’owa i offline’owa publikacja to próba zbierania w jednym miejscu słów, zwrotów i trendów związanych z branżą mody. Projekt był odpowiedzią na hasło naszej marki – „Cała moda w jednym miejscu”. Celem działania było dotarcie do nowych grup odbiorców. To projekt, jakiego wcześniej na polskim rynku nie było.
Źródło: https://slownikmody.domodi.pl/
Paulina Rezmer:
- Wielkie brawa należą się twórcom kampanii Durex „Głośni w łóżku”, którzy postanowili zabrać głos w sprawie kulturowego podejścia do seksu i stanąć w kontrze do obrazu, jaki buduje większość reklam tego typu produktów. Opowieści o seksie, bliskości, potrzebie rozmowy i otwartości przez pryzmat realnych bohaterów, do tego relacjonowanie tych historii w Polsce, to naprawdę ogromna odwaga!
- Jeśli już jestem przy realnych bohaterach, to rzeczywistość z 2020 roku pokazała, że można mówić o istotnych rzeczach bez wielkich budżetów. Często wystarczą dobrze wykorzystane kompetencje komunikacyjne i media społecznościowe. Tak właśnie było w przypadku akcji #niekłammedyka, która miała zwracać uwagę na szczery wywiad epidemiologiczny i medyczny. Transparentność w rozmowie z lekarzami i pielęgniarkami na temat aktualnego stanu zdrowia, kontaktu z osobami zakażonymi czy pobytem za granicą, buduje odpowiedzialność społeczną i przyspiesza powrót do zdrowia.
- W DNA marki OLX, z którą jestem związana, zawodowo wpisana jest lokalność. Od lat z ciekawością przyglądam się marketingowi polskich miast. Jeszcze chętniej robię to teraz, kiedy pandemia w pewien sposób „zmusiła” nas, żebyśmy przypomnieli sobie, jak piękna może być Polska. Spośród wszystkich akcji zachęcających do wspierania lokalnej gospodarki, turystyki i gastronomii, najlepiej zapamiętałam kampanię Krakowskiego Biura Festiwalowego „Bądź turystą w swoim mieście”. Akcja bardzo skutecznie inspirowała do tego, by na nowo odkrywać najbliższą okolicę.
Edyta Bieda:
- Kampania OLX „A co gdyby?’’ – za wartościowy, edukujący, prosty, ale konkretny przekaz społeczny, zaprezentowany w najbardziej przystępnej dla widza formule krótkich materiałów video.
- „ęśąćż” – nieplanowana (jak przypuszczam) akcja mBanku, która pokazała dystans marki, umiejętność skutecznego zarządzania sytuacją kryzysową oraz to, jak swoje błędy w postaci wiadomości push wysłanych przez pomyłkę do klientów, przekuć w wizerunkowy sukces.
- Szlachetna Paczka – tegoroczna kampania jednej z największych w Polsce organizacji pozarządowych (Stowarzyszenie Wiosna). Akcja pokazała, że mimo pandemii i związanych z nią obostrzeń, można połączyć miliony Polaków w słusznej sprawie – zmieniając historię rodzin w potrzebie i pomagając tym, którzy w życiu mają trochę mniej szczęścia (rodziny zmagające się z biedą). Dzięki trwającej w listopadzie i grudniu kampanii w tzw. weekend cudów, 14 016 rodzin w potrzebie znalazło swoich darczyńców, a łączna wartość przekazanej w paczkach pomocy wyniosła ponad 51 mln złotych.
Warto doczytać:
- 5 najważniejszych zmian w marketingu, które musisz wziąć pod uwagę w 2021 roku.
- Nowy język sieci – cybersemantyka. Jak tworzyć e-komunikaty, aby kreować świadomość odbiorcy.
- Webwriting. Skutecznie zawalcz o uwagę czytelnika w internecie.
- 50 polskich podcastów w marketingu i biznesie, które warto słuchać.
- Wskocz na falę i odpal swój podcast.