Związek Firm Public Relations opublikował wyniki najnowszego badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi firm z sektora public relations. Wynagrodzenia pracowników wzrosły średnio o 8% na poziomie płacy gwarantowanej w porównaniu z danymi z 2023 r., z kolei stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 7%. Dowiedz się więcej o badaniu.
W tegorocznej edycji badania, zrealizowanej w lutym i marcu br., wzięło udział 26 agencji zrzeszonych w ZFPR. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 700 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę WTW Consulting.
– Jako WTW jesteśmy zaszczyceni możliwością analizowania wynagrodzeń dla firm sektora PR już po raz siódmy. W roku 2024 wyniki analizy płac w sektorze PR odpowiadają trendom w siostrzanych sektorach usług profesjonalnych, w tym w zakresie wskaźników wzrostu wynagrodzeń. Płaca zasadnicza pozostaje głównym elementem wpływającym na skuteczność pozyskiwania i utrzymania w organizacji kompetentnych pracowników – mówi Krzysztof Gugała z WTW Consulting.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Główne wnioski z badania
– W tym roku wynagrodzenia brutto pracowników agencji PR na poszczególnych stanowiskach są średnio o 8% wyższe niż w roku ubiegłym. Na tę sytuację w dużej mierze wpłynął wzrost płacy minimalnej, który znacząco podniósł uposażenie oferowane na początkowych szczeblach kariery. Stawki cennikowe dla klientów wzrosły analogicznie: średnio o 7% w stosunku do ubiegłego roku i o ok. 21% w stosunku do roku 2022 r., co zważywszy na poziom inflacji oraz wzrost kosztów operacyjnych, jest sytuacją naturalną – podsumowuje Daria Tworek, wiceprezeska ZFPR.
Z badań wynika, że praca w agencjach PR okazuje się być niezwykle atrakcyjna dla osób rozpoczynających karierę zawodową w komunikacji. Aż 68% badanych firm prowadzi programy stażowe. Przeciętnie 60% stażystów podejmuje po stażu stałą pracę w tej samej firmie i po roku pracy nadal kontynuuje w niej zatrudnienie. Obserwuje się także rosnące zapotrzebowanie klientów na profesjonalne usługi PR. Połowa badanych agencji planuje wzrost liczby zatrudnionych pracowników w 2024 r.
Wynagrodzenia
W tabeli poniżej prezentujemy wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń gwarantowanych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych, takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
Stawki cennikowe
Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, czyli stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1.04.2024 r.
– Duża różnorodność agencji zrzeszonych w ramach ZFPR sprawia, że mają one odmienną strukturę, w różny sposób określają doświadczenie wymagane na poszczególnych stanowiskach oraz oferują inne narzędzia i benefity swoim pracownikom, co wpływa na ostateczną cenę dla klienta. W związku z tym zaobserwowaliśmy, że posługiwanie się wyłącznie środkową wartością (medianą) jest niewystarczające w tym przypadku, gdyż wyklucza on skrajne wartości ze zbioru. Dlatego postanowiliśmy opublikować też średnią stawkę godzinową oferowaną klientom za pracę poszczególnych osób w agencjach PR – mówi Daria Tworek
W tabeli poniżej prezentujemy mediany i średnie wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w PLN (netto).