Bardzo często w rozmowach z marketerami i przedsiębiorcami spotykam się dystansem w stosunku do gadżetów firmowych. W szczególności to „wrogie” nastawienie charakteryzuje kadrę zarządzającą oraz działy finansowe: „Ale po co? To wydatek! Jak to ma pomóc firmie? A kto na takie rzeczy zwraca uwagę?”. Z tym podejściem nie spotkasz się w sklepie DrTusz.pl.
Każde nasze działanie – czy to online, czy offline – jest wspierane gadżetami promocyjnymi. To istotny element strategii, który prowadzi do relacji z klientami.
Zapamiętaj
Na każdym kroku podkreśla się, że skuteczna promocja firmy powinna być nie tylko oryginalna i efektowna, lecz także kompleksowa i spójna. Tak samo jak wszystkie elementy strategii, gadżety powinny mieć konkretny cel.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W DrTusz.pl wychodzimy z założenia, że kluczem do ludzkich serc są emocje. Właśnie pozytywne skojarzenia odbiorcy (klienta) z firmą są podstawą jego zaufania. Klienci, którzy sympatyzują z marką, chętniej do niej wracają. A małe rzeczy, takie jak gadżety firmowe, mogą dawać ludziom wielkie emocje! Dlatego w DrTusz.pl widzimy w nich nie tylko kolorowe przedmioty, ale urozmaicenie działań, które podejmujemy zarówno online, jak i offline.
Bez gadżetów firmowych nie wyobrażam sobie pracy w marketingu firmy DrTusz.pl. Poznaj kilka przykładów ich zastosowania.
1. Wsparcie eventów
W ramach realizacji strategii marketingowej organizujemy liczne projekty i wydarzenia, aktywizujące lokalne środowisko. Za pomocą eventów charytatywnych, sportowych czy też zabaw i konkursów wychodzimy do ludzi i promujemy markę.
Gadżety z logo firmy są nieodłącznym elementem tych wydarzeń. W trakcie imprez rozdajemy ogromne ilości upominków i drobnych giftów. Akcesoria, takie jak bańki mydlane dla dzieci, czapki z daszkiem, plecaki, karty do gry, przypominają o akcji długo po jej zakończeniu i budzą pozytywne uczucia – związane pośrednio również z naszą marką.
Koło fortuny na stoisku DrTusz.pl
Źródło: materiały własne autorki
W ramach urozmaicenia organizowanych wydarzeń staramy się również tworzyć znacznie większe gadżety, np. koła fortuny. Cyfry na kole odpowiadają konkretnym upominkom i każdy uczestnik może sobie „wykręcić” nagrodę. Taki sposób reklamy to nie tylko bezcenny uśmiech dziecka. To także sympatia rodzica. Sympatia do naszej marki.
2. Dziękuję i przepraszam
Gadżety firmowe często stanowią także formę podziękowania za zaufanie i lojalność, jakimi obdarzyli nas klienci. Dlatego staramy się dodawać do wysyłanych paczek drobne upominki.
Co więcej, mogą być one również sposobem na przeprosiny. Każdy popełnia błędy. Zwłaszcza w dużych firmach, takich jak nasza, gdzie realizowane są tysiące zamówień miesięcznie. W sytuacjach problemowych każdorazowo staramy się zadbać o dobre relacje z klientami. Nie ograniczamy się tylko do słowa „przepraszam”. Do każdego zamówienia dodajemy ręcznie pisany list i drobny gadżet firmowy (długopis, zawieszkę do auta czy opaskę odblaskową).
Ręcznie pisany list z przeprosinami
Źródło: materiały własne autorki
Praktyka ta nabrała większego znaczenia w czasach pandemii, kiedy nauka zdalna i praca z domu bardzo wpłynęły nie tylko na naszą branżę. Zapotrzebowanie na tusze i tonery wzrosło do rekordowego poziomu. Nieterminowe dostawy zbiorników z hurtowni i braki kadrowe w firmach kurierskich często powodowały opóźnienia w wysyłce zamówień do klientów. Listy z przeprosinami i gadżety dorzucane do przesyłek były odbierane bardzo dobrze. Dzięki temu drobnemu gestowi udało się nam nie tylko nie stracić klientów, lecz także wzmocnić relacje z nimi.
3. Budowanie więzi z klientami w okresie świątecznym
Najpiękniejszy i najbardziej magiczny czas w roku – Boże Narodzenie. W tym okresie już od kilku lat w DrTusz.pl praktykujemy zwyczaj dodawania do zamówień aromatycznych woreczków z herbatą.
Ten gest bardzo przypadł od gustu naszym klientom. Wielokrotnie dostawaliśmy zapytania, jaka to herbata i czy można ją u nas kupić. Tworzenie takich tradycji pozytywnie wpływa na odbiór firmy. Nawiązanie do okresu świątecznego wzmacnia wizerunek marki.
Świąteczne upominki dodawane gratis do zamówień
Źródło: materiały własne autorki
4. Celebrowanie okazji
DrTusz.pl istnieje od 2008 r. W tym czasie udało nam się zrealizować niemałą ilość zamówień. Każdą okrągłą liczbę staramy się wyjątkowo uczcić. Szczęśliwiec, który złoży zamówienie np. o numerze 400 tys., oprócz wybranych produktów dostaje od nas prezent. Jaki? Zestaw gadżetów (karty do gry, kolorowanki, zapachy samochodowe) i kod rabatowy. Już niedługo wybije liczba 500 tys. – odliczamy i przygotowujemy specjalną niespodziankę.
Jakiś czas temu zamówienie złożyła osoba, która 13 lat wcześniej dokonała w naszym sklepie zakupu jako pierwszy klient. Nasz dział obsługi zauważył to i szybko zareagował. Napisaliśmy list, dorzuciliśmy zdjęcia pokazujące, jak firma ewoluowała, i trochę firmowych upominków. Była to dla nas dość sentymentalna sytuacja, a jednocześnie motywująca do dalszego rozwoju.
Specjalny list do pierwszego klienta, który po 13 latach złożył kolejne zamówienie
Źródło: materiały własne autorki
5. Pakiety gadżetów dla nowych pracowników
Gadżety firmowe wykorzystujemy do budowania relacji nie tylko z klientami, lecz także z pracownikami. Każdy nowy członek załogi DrTusz.pl dostaje pakiet, w którym znajduje koszulkę, karty do gry i inne drobne upominki. W ten sposób chcemy umilić pierwsze dni pracy i pokazać, że jesteśmy przyjaznym teamem. Nie ma nic lepszego niż promowanie marki za pośrednictwem zadowolonych pracowników.
Pakiet firmowych gadżetów dla nowych pracowników sklepu DrTusz.pl
Źródło: materiały własne autorki
6. Autorskie kolorowanki i łamigłówki
Nasza graficzka regularnie tworzy łamigłówki z postacią Rudego – firmowego brand hero. Dodatkowo powstają też kolorowanki. To doskonały upominek na eventy i bonus w sklepie stacjonarnym. Przez kilka lat zdążyliśmy wykonać parę różnych wersji książeczek. Edycje jesienne, wakacyjne itp. Teraz pracujemy nad kolorowankami z różnych miejsc w województwie podlaskim. Ten barwny gadżet, który jest autorskim pomysłem naszego działu marketingu, na stałe zagościł już w firmie.
7. Wirtualny gadżet? Czemu nie!
Kto powiedział, że upominek od firmy musi być w postaci materialnej? Kilka lat temu zrodził się pomysł stworzenia strony SalaGier.pl z łamigłówkami, kolorowankami i grami z logo i brand hero DrTusz.pl. Regularnie wrzucamy tam nowości. To alternatywa dla wspomnianych wcześniej książeczek. Rodzic może pobrać za darmo kolorowanki i łamigłówki, wydrukować je i dać swojemu dziecku. Dodatkowo nasz zespół tworzy gry i zabawy tematyczne, które zyskały dużą popularność.
8. Wsparcie ekologii
Gdybym miała powiedzieć, jaki gadżet najbardziej przypadł do gustu naszym odbiorcom, zdecydowanie wskazałabym na ekotorby. Klienci sklepu stacjonarnego i uczestnicy eventów często o nie pytają, a i pracownicy z dumą je noszą.
Początkowo ten niepozorny gadżet miał wspierać sprzedaż. Mieliśmy dodawać go do większych zamówień realizowanych na miejscu, w siedzibie firmy. Z czasem zaczęliśmy rozdawać ekotorby w konkursach i podczas wydarzeń. Wielorazowe torby służą latami i przy okazji przypominają o naszej firmie.
Jakie są efekty takich działań?
W ciągu lat udało nam się zbudować bardzo pozytywny odbiór naszej firmy nie tylko w Białymstoku, lecz także w mediach społecznościowych. Jesteśmy jedną z lepiej kojarzonych marek w internecie. Często słyszymy: „DrTusz? Oczywiście, że kojarzę!”.
Naszym celem jest budowanie relacji z klientem, a najlepiej pomaga w tym to, co regularnie o nas przypomina, czyli gadżet z logo. W 2023 r. nasza kolekcja poszerzyła się o workoplecaki, książki z bajką, bańki mydlane, czapki zimowe i letnie. A w planach mamy kolejne nowości.
Pamiętaj: gadżet firmowy to mała rzecz w wielkiej sprawie!
Materiał partnera