Jakiś czas temu próbowano udowadniać, że mężczyźni i kobiety w gruncie rzeczy mają podobne potrzeby i działają w ten sam sposób. Ale każdy krok poczyniony w stronę psychologii płci pokazuje, że pomimo kilku podobieństw różnice piętrzą się i nie sposób ich policzyć. Bardzo przydatnym materiałem badawczym mogą być treści internetowe, dzięki którym sprawdzenie zachowań mężczyzn i kobiet jest w zasięgu ręki. Oczywiście należy tu przyjąć, że badania internautów mogą, ale nie muszą odzwierciedlać charakteru całej populacji – wszak nie wszyscy jej członkowie są aktywnymi użytkownikami internetu. Można jednak przypuszczać, że większość zachowań internautów może być tożsama z tymi niemającymi nic wspólnego z internetem. Jacy są mężczyźni w sieci?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak skonstruowane są portale dla mężczyzn,
- gdzie w sieci udzielają się mężczyźni,
- jak powinny wyglądać komunikaty reklamowe kierowane do mężczyzn.
Tematyka i rodzaje treści dla mężczyzn
Na początku warto powiedzieć nieco o zainteresowaniach. Podczas gdy kobiety spędzają swój czas na forach internetowych dotyczących kosmetyków, mody i rozrywki, mężczyźni zaczytują się w treściach związanych z bieżącymi wiadomościami o świecie i biznesie, traktujących o kobietach oraz zainteresowaniach takich jak: motoryzacja, sport, muzyka czy technologia. Wniosek ten nie został wysnuty na podstawie badań oglądalności lub ankiet – po prostu w taki sposób skonstruowane są wszystkie portale internetowe przeznaczone dla mężczyzn (zaznaczające to przeznaczenie). Można więc powiedzieć, że mężczyzn interesują bardziej ogólne informacje, które w miarę rozwoju portalu można zawężać aż do wysoce wyspecjalizowanej wiedzy, zrozumiałej jedynie dla wybranych.
Szczególną konstrukcję widać również w rodzajach treści publikowanych na portalach przeznaczonych dla męskiej publiczności. Wśród nich wyróżnić można trzy główne rodzaje:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- zwiastuny/zajawki – to krótkie treści jedynie sygnalizujące nagłówkowo informację;
- foto i wideo – to materiały wizualne okraszone krótkim, streszczającym komentarzem;
- recenzje – rozbudowane i szczegółowe artykuły najczęściej dotyczące sportu i technologii lub tematyki specjalistycznej.
W treściach dla mężczyzn zdecydowanie większą uwagę skupia się na materiałach dodatkowych, fotografiach czy filmach. Samej treści pisanej jest dużo mniej.
Treści od mężczyzn
Na podstawie narzędzia monitoringu internetu Newspoint udało się sprawdzić, jak ilościowo wygląda dzielenie się przeżyciami oraz relacjonowanie wykonywanych czynności przez internautów. W badaniu zastosowano 17 słów kluczowych* nazywających najważniejsze czynności w czasie przeszłym, takie jak „kupiłem”, „robiłem”, „mówiłem”, „byłem” itp. W samym marcu słowa te pojawiły się 49 097 razy – dla porównania w wersji żeńskiej 71 131, a więc o prawie 1/3 więcej. Mężczyźni zdecydowanie rzadziej dzielą się swoimi spostrzeżeniami, a najczęściej robią to za pośrednictwem Facebooka, Twittera i wykop.pl (te same statystyki dla kobiecych wrażeń odnoszą się do Facebooka, Twittera i wizaz.pl).
Gdzie i jak?
Wśród miejsc najczęściej komentowanych przez mężczyzn (na podstawie słów kluczowych) są fora internetowe, społeczności i portale. Zdecydowanie mniejszą uwagę poświęcają oni blogosferze czy serwisom opiniotwórczym. Fora internetowe królujące w tym zestawieniu to: gazeta.pl, elektroda.pl i skyscrapercity.com**. Co ciekawe, wydźwięk treści towarzyszących badanym słowom kluczowym jest w specyficzny sposób podzielony. Połowa treści jest nacechowana neutralnie, co oznacza zwykłe relacjonowanie wydarzeń. Treści negatywnych jest jednak ponad dwa razy więcej niż pozytywnych. Duża część treści negatywnych zawiera wulgaryzmy, ale wiele jest również informacji o problemach związanych ze zdrowiem, zepsutym sprzętem (audio, moto) czy emocjami sportowymi.
Marketing męski
Trzeba zdecydowanie podkreślić, że wszelkie działania reklamowe skierowane do mężczyzn nie powinny być tworzone w oparciu o rozróżnienie jedynie na podstawie płci. Mężczyźni w różnym wieku zwracają uwagę na zupełnie inne tematy, są w stanie skupiać się na ich analizie w innym wymiarze czasowym. Można jednak zdecydowanie wyróżnić kilka cech komunikatu reklamowego, który z większym prawdopodobieństwem przyciągnie uwagę mężczyzny:
- zwięzłość i humor – komunikat powinien być krótki, skondensowany, zawierający żart słowny lub interesujące, wieloznaczne zestawienie słów;
- odniesienie/porównanie – informacje o produkcie i usłudze powinny być zestawione z cechami lub przymiotami, do których mężczyźni mogą się odnieść, zmierzyć swoje zadowolenie z produktu. Porównanie w charakterze recenzji również będzie trafne;
- design – o wiele bardziej przyciągnie uwagę komunikat ubrany w klasyczny design niż krzykliwe barwy i kłócące się zestawienia. Graficzny krzyk można tu zastąpić pociągającą harmonią;
- nowość – im więcej informacji o nowościach, tym lepiej – dlatego argument nowości przy wprowadzaniu produktu na rynek lub przedstawianiu korzyści z usługi powinien uskutecznić działania marketingowe;
- extreme/kontrowersja – komunikat podany w charakterze ekstremalnej kontrowersji może przyciągnąć uwagę mężczyzny, jednak treść powinna być wtedy komunikacyjnie dostosowana do wieku odbiorcy;
- wizualność – więcej grafiki, mniej treści – takie zestawienie komunikatów pomoże w odpowiednim zwróceniu uwag i dotarciu do męskiego konsumenta.
[kreska]* Analizowane słowa kluczowe: „byłem”, „poszedłem”, „zrobiłem”, „zjadłem”, „czytałem”, „oglądałem”, „kupiłem”, „prowadziłem”, „mówiłem”, „słuchałem”, „patrzyłem”, „musiałem”, „widziałem”, „siedziałem”, „rozmawiałem”, „chodziłem, „pracowałem”. Przedział czasowy: 1-31.03.2014 r.
** W połowie marca ukazał się raport Gemiusa, który kategoryzuje internetowe treści najpopularniejsze wśród mężczyzn. Poza wymienionymi powyżej rodzajami serwisów wymienione zostały treści związane z erotyką oraz grami komputerowymi.