Świąteczne reklamy to coś więcej niż tylko promocja – często to małe dzieła sztuki, które potrafią wzruszać, bawić i inspirować. Poniżej przedstawiamy spoty, które zapadły w pamięć dzięki swojej kreatywności i sile emocji. Poznaj także porady ekspertów dotyczące tego, jak stworzyć skuteczny spot świąteczny bez ogromnych budżetów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie spoty świąteczne przyciągają uwagę,
- które reklamy świąteczne są najciekawsze wg ekspertów,
- jak stworzyć kreatywny spot świąteczny bez ogromnych budżetów.
Sainsbury’s – „1914”
Reklama nawiązuje do rozejmu bożonarodzeniowego z czasów I wojny światowej. Ukazuje niezwykłe chwile wspólnoty między żołnierzami wrogich armii. Śpiewanie kolęd, gra w piłkę nożną i symboliczna wymiana czekolady przypominają, że nawet w najtrudniejszych warunkach możliwe są gesty pokoju i bliskości. To wzruszająca historia o nadziei i wartościach, które łączą ludzi ponad podziałami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
H&M – „Come Together”
Świąteczny film H&M w reżyserii Wesa Andersona przenosi nas na pokład pociągu, który z powodu złej pogody nie dociera na czas do celu. Konduktor, grany przez Adriena Brody’ego, organizuje dla pasażerów wyjątkową kolację, aby wspólnie poczuć magię Świąt. Spot zachwyca wizualnym stylem Andersona i przesłaniem o sile wspólnoty i radości, którą tworzy bliskość.
Samsung – „Magia świąt. NIC więcej”
Reklama Samsunga z 2020 r. z udziałem rapera Wojtka Sokoła zachęca do skupienia się na tym, co naprawdę jest ważne w Święta – na czasie spędzonym z bliskimi. Hasło „NIC więcej” przypomina, że najcenniejszy prezent to miło spędzony czas razem. Prostota spotu sprawia, że jego przekaz staje się jeszcze bardziej autentyczny i zapadający w pamięć.
Coca-Cola – „Have yourself a Merry Christmas”[/embed]
Coca-Cola w 2020 r. wypuściła spot w reżyserii Taiki Waititiego. To wzruszająca historia ojca, który wyrusza w podróż pełną przygód, aby dostarczyć list swojej córki do Świętego Mikołaja. Po drodze mierzy się z wieloma wyzwaniami. Pokazuje siłę determinacji i miłości rodzicielskiej. Opowieść łączy emocje i świąteczną magię.
Zalando – „Już niedługo się przytulimy”
Z kolei Zalando w 2020 r. opowiedziało o tęsknocie za bliskością w czasie minionej pandemii. Pokazuje ludzi czekających na moment ponownego przytulenia bliskich i siłę więzi, które ich łączą. Prosty i wzruszający przekaz przypomina, jak ważne są relacje i gesty łączące ludzi.
Lidl – „The Cell”
Świąteczna reklama Lidla przenosi nas do odległego więzienia, gdzie w ciszy i chłodzie rodzi się niezwykły gest życzliwości. Relacja między więźniem a strażnikiem, opowiedziana oszczędnymi środkami, nabiera emocjonalnej głębi w świątecznym czasie. Spot wyróżnia się subtelnym storytellingiem i przypomina, że nawet w najmniej spodziewanych okolicznościach można odnaleźć ducha Świąt.
Pornhub – premium gift card
Świąteczny spot Pornhuba lekko przełamuje konwencje i ukazuje wnuka, który wręcza dziadkowi nietypowy prezent – kartę upominkową Pornhub Premium. Reklama żartobliwie podchodzi do tematu samotności w czasie Świąt i jednocześnie wpisuje się w humorystyczny charakter komunikacji marki. Prosta, kameralna sceneria oraz subtelny, zabawny ton sprawiają, że przekaz jest bardziej sympatyczny niż prowokacyjny.
Najciekawsze kreatywne spoty świąteczne okiem ekspertów
Tomasz Szewczyk, dyrektor kreatywny w ASAP&ASAP
Allegro „Czego szukasz w Święta?”
Na początek coś z lokalnego podwórka. Allegro zasłynęło z całej serii świątecznych spotów, ale jeśli miałbym wskazać jeden – to wciąż będzie to „Czego szukasz w Święta?”. Mamy tu wszystko: Mikołaja, Święta, sentymenty, rodzinę, dorastanie, upływ czasu. Twist na koniec jest ogromny, a jednocześnie prawdziwy i nieprzekombinowany. Prosta historia o złożonych emocjach. Poproszę chusteczkę.
Apple „Fuzzy feelings”
Jeśli chodzi o craft i wizualny zachwyt, to na pewno zeszłoroczny spot Apple „Fuzzy feelings”. Szkatułkowość historii, rozegranie różnic między światem opowiadanym a „prawdziwym”, niebywały pietyzm animacji stopmotion, a wreszcie – podróż w głąb emocji głównej bohaterki, które dotyczą czegoś, czego w spotach świątecznych nikt jak dotąd nie poruszył (relacje podwładnych z szefami). Wszystko to jest zaskakujące i wywołuje ciepły jak makowiec uśmiech na twarzy.
Ceneo
Oryginalny pomysł bazujący na postaci, która co roku wręcza wszystkim idealne, wymarzone prezenty – ale która nie jest Mikołajem. Stylistyczne inspiracje filmowym klasykiem, czyli „Amelią” oraz lekki twist wprowadzający w opowieść reklamowaną usługę – wszystko to sprawiło, że kreacja Ceneo była jedną z ulubionych świątecznych reklam w polskim TV.
Tomasz Szewczyk, dyrektor kreatywny ASAP&ASAP
Katarzyna Ceglińska, creative copywriter w Altavia Kamikaze + K2
John Lewis „The Gifting Hour”
Na pierwszym miejscu wymienię tegoroczną produkcję Johna Lewisa „The Gifting Hour”. Na każdą reklamę brytyjskiej sieci domów towarowych naprawdę czekam, odliczając dni. Uważam, że znakomicie jest dobierana do nich muzyka. Zwykle wzruszają mnie do łez i tak było również w tym roku.
Twórcy zrobili rzecz niebywałą dla przeciętnego człowieka – cofnęli bohaterkę w czasie. Mamy więc tutaj pełnię melancholii, obudzenie dziecięcych wspomnień, ale i oddanie głosu czułemu narratorowi – coś, co cenię tak samo, jak nasza noblistka Olga Tokarczuk (i tak, o czułym narratorze moim zdaniem możemy mówić również w reklamie).
Na cały urok reklamy składają się jeszcze aura obrazka, a także oszczędność w dialogach. W dobrej reklamie nie musimy słyszeć słowotoku. Czasem mniej naprawdę znaczy więcej i twórcy reklamy Lewisa doskonale o tym wiedzą. Ja jestem nią zauroczona, prawdopodobnie też ze względów emocjonalnych (kolejny punkt dla zespołu Lewisa), bo dla swojej siostry chętnie skoczyłabym w przeszłość tylko po to, aby znaleźć ten jedyny prezent.
Amazon „Joy Ride”
A propos braku słów, zupełnie zaniemówiłam w ubiegłym roku, gdy zobaczyłam reklamę „Joy Ride”, w której bohaterki porozumiewają się wyłącznie gestami i mimiką swoich twarzy. Okazuje się, że słowa są zbędne.
I to jest dopiero arcydzieło świątecznej reklamy! Postacie babci tak znakomicie dobrane. Każda inna, każda ze swoimi niepowtarzalnymi zmarszczkami, każda inaczej charakterna. Tutaj nawet najlepsza sztuczna inteligencja nie dałaby rady w taki sposób wykreować bohaterów, bo te staruszki swoją prawdziwością chwytają za serce od pierwszego wejrzenia. Są jedyne w swoim rodzaju. Nie sposób przejść obok nich obojętnie. Jestem nimi oczarowana. I ten zachwyt wcale nie mija!
Santander Bank „Dobre prezenty mają wielką moc”
Niby nic nadzwyczajnego, bo widzimy choinkę i prezenty, a jednak! Kluczową rolę, kolejny raz, odgrywają bohaterowie i czułość narratora, który jest w stanie wypatrzeć nawet najmniejszy detal, taki jak nieostrość wzroku staruszka czy spojrzenie wnuczki szybko rejestrujące zakłopotanie swojego dziadka.
Dalej akcja toczy się już sama. Dziewczyna działa szybko, wykorzystuje podarowany mikrofon i montuje audiobooka. Wszystko okraszone cudownym utworem Lorda Hurona „The Night We Met”, który może innym skojarzyć się, podobnie jak mnie, z intymną sceną tańca Isabelli i Edwarda w Zmierzchu.
Czy podczas tej reklamy znów płakałam? Bardzo! Zwłaszcza podczas pierwszej projekcji. I takich wzruszeń życzę dalej sobie, ale też Wam, bo one tak naprawdę są dowodem na to, jak wielką pracę wykonał cały zespół tworzący daną historię. Teraz ciekawe, czym wzruszy mnie przyszłoroczna reklama Lewisa… Jeszcze tylko jakieś 323 dni i się przekonam. Czekacie ze mną?
Katarzyna Ceglińska, creative copywriter w Altavia Kamikaze + K2
Tomasz Włodarczyk, senior art director, oraz Tomasz Gazda, senior copywriter – Ogilvy
Bouygues Telecom „Le Noël inoubliable”
Wzruszająca historia ojca, który tańczy dla syna przez lata, pokazując siłę rodzinnych tradycji i więzi.
John Lewis „Monty the Penguin”
Chłopiec pomaga swojemu pingwinowi znaleźć miłość. Spot podkreśla magię przyjaźni i empatii.
Allegro „Czego szukasz w Święta?” – English for beginners
Dziadek uczy się angielskiego, aby porozmawiać z wnuczką, wzruszając miliony.
John Lewis „The Beginner”
Mężczyzna uczy się jazdy na deskorolce, żeby nawiązać więź z dziewczynką z rodziny zastępczej.
Tomasz Włodarczyk, senior art director w Ogilvy
Tomasz Gazda, senior copywriter w Ogilvy
Jak stworzyć kreatywny spot świąteczny na 2025 r. bez ogromnych budżetów – porady ekspertów
Tomasz Szewczyk, dyrektor kreatywny w ASAP&ASAP
- Sięgaj po nowe insighty
Duch Świąt się nie zmienia, ale zwyczaje konsumenckie – tak. Z roku na rok obchody Bożego Narodzenia ulegają przekształceniom. Weźmy np. miejsce celebracji. Zamiast defaultowego domu są to coraz częściej Święta w kurortach, restauracjach itd. Może ustawi Ci to ciekawe story dla produktu lub usługi? Może pobudzi emocjonującą dyskusję i wzmocni ekspozycję marki? - Pogódź tradycję z postępem (jeszcze raz)
To operacja na otwartych sercach, ale umiejętne zbalansowanie emocjonalnych tonów oraz uniwersalne przesłanie o godzeniu się ponad podziałami gwarantują miejsce (i uwagę) przy każdym świątecznym stole. Spot oparty na różnicy postaw to motyw stary jak sama reklama, ale przyznajmy – czy jest coś bardziej świątecznego niż morał, w którym wszyscy wpadają sobie w ramiona? - Wzruszaj i baw
Kosztowne świąteczne spoty sprowadzają się czasem jedynie do tanich wzruszeń. Nie powiem nic oryginalnego: szukajmy inspiracji w życiu. Słuchajmy, o czym mówią rodzina i przyjaciele. Uruchamiajmy nasze skojarzenia. One finalnie mogą być odległe, ale jeśli źródło było prawdziwe, jest szansa, że transfer emocji w wymyśloną od zera narrację spotu się powiedzie. - Unikaj klisz
Jeśli nie masz dużego budżetu, to choinka, Mikołaj i całująca w policzek ciocia same w sobie nie zrobią wrażenia. Potrzebujesz w historii twistu. Nieoczekiwanego elementu (i niech to nie będzie kolejny zbłąkany wędrowiec). Opowiedzenia tego samego jeszcze raz – ale inaczej. Innym stylem. Innymi słowami. Inną wrażliwością. - Użyj AI
Na koniec porada, która dzieli dziś branżę i stanowi niegasnący temat gorących dyskusji. Efekty działań algorytmów do generowania obrazów i filmów wciąż są dalekie od doskonałości – ale przykład pozytywnego odbioru tegorocznej świątecznej reklamy Coca-Coli (opartej na AI) mówi znów, że zwykli odbiorcy wybaczają wiele. Jeśli zależy Ci na kosztach, ta droga na pewno warta jest rozważenia.
Katarzyna Ceglińska, creative copywriter w Altavia Kamikaze + K2
Wystarczy jeden przytulny pokoik…
Często chcemy podejść do tematu z rozmachem, pokazać ośnieżone miasteczko, najlepiej w górach, całą uśmiechniętą rodzinę, zastawiony stół wigilijny, a do tego dużą choinkę ozdobioną wyjątkowymi dekoracjami w stylu retro. Wszystko musi być przecież magiczne i słodkie.
No tak, ale zbudować świąteczną atmosferę można w jednym pokoiku, w którym jest np. para zakochanych, ubranych w swetry z warkoczowym splotem i są zaplątani w światełka choinkowe. Można? Można! Ogranicz się do jednej lokalizacji. W przytulnym pomieszczeniu może powstać naprawdę przytulna reklama.
AI nie gryzie
Już niejedni wieścili zagładę copywriterów i artów, a jeszcze takie dinozaury chodzą po agencjach i całkiem dobrze się mają. Nowoczesne technologie tworzymy sami na własne życzenie oraz własny użytek. Czemu więc z nich nie skorzystać, skoro da się szybciej i mniejszym zasobem ludzkim?
Wystarczy popatrzeć na tegoroczną reklamę Coca Coli, aby w sekundę stwierdzić: „Matko, już chcę Święta!”. Spróbuj wygenerować film przy pomocy AI, ale pamiętaj o wcześniejszej konsultacji ze swoim działem prawnym.
A może ozdoby choinkowe?
Na pewno masz zdolnych fachowców na swoim pokładzie. Daj im się wykazać! Niech użyją ciekawych rozwiązań graficznych i wpasują reklamowany produkt w konwencję np. świątecznych wydzieranek?
To może być coś naprawdę prostego. Twój produkt niech wyłania się z animacji, która będzie zawierać elementy ludowych wycinanek, a na samym końcu umieść krótkie świąteczne życzenia. Może w formie chwytliwego hasła? Tak powstanie naprawdę kreatywna reklama – i za niewielkie pieniądze.
Niezawodny stock
Marzenia o wielkiej produkcji marzeniami, ale czasem nie ma budżetu i koniec. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz? Wtedy na ratunek przybywają obrazy stockowe.
Stwórz skrypt, powołaj do życia bohaterów, a potem poszukaj ich w gąszczu miliona materiałów wideo w różnych dostępnych bazach Adobe Stock, Gettyimages, Shutterstock czy iStock. Dopasuj muzykę, żeby wprawić widza w świąteczny nastrój i dodaj napisy – takie rozwiązanie będzie zawsze tańsze niż nagranie lektora. I voila! Masz efektowny filmik.
Dobry statyk nie jest zły
Okej, a co jeśli Ciebie lub Twojego klienta nie stać na żaden montaż wideo? W takim momencie przychodzą mi do głowy znakomite reklamy województwa podlaskiego. Dlaczego? Są genialnym połączeniem dobrej jakości zdjęcia ze znakomitym copy, czyli mamy duet doskonały, który może wywołać wrażenie równie mocne jak najlepsza reklama wideo.
Tutaj kosztem będzie tylko organizacja przemyślanej sesji zdjęciowej wraz z usługą copywriterską. Tak niewiele, a jaki wielki efekt możesz dzięki temu osiągnąć.
Tomasz Włodarczyk, senior art director, oraz Tomasz Gazda, senior copywriter – Ogilvy
Świąteczny spot nie musi kosztować fortuny, żeby był zapadający w pamięć. Kluczem są kreatywność, emocje i prostota. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek:
- Opowiedz coś prawdziwego. Ludzie kochają historie, które poruszają serce. Rodzina, miłość, bliskość – to działa zawsze. Pokaż coś, co odbiorcy poczują jako autentyczne.
- Wykorzystaj to, co masz wokół siebie. Lokalne talenty – muzycy, artyści – dodadzą charakteru i nie nadszarpną budżetu. Czasem mniej znaczy więcej.
- Nie przesadzaj z efektami. Proste pomysły są często najlepsze. Wystarczy coś minimalistycznego, ale sprytnego – jak animacja czy pomysłowe ujęcia.
- Social media to Twój przyjaciel. Krótkie filmy na TikToka czy Instagrama mogą osiągnąć niesamowity zasięg bez wielkich nakładów. Wystarczą dobry pomysł i angażujący przekaz.
- Zaproś ludzi do zabawy. Stwórz coś, w czym odbiorcy mogą wziąć udział: wyzwanie, konkurs, hashtag. Świetnie buduje to zaangażowanie i zwiększa widoczność.
Karolina Michalcewicz, senior account executive w Ancymony
Tworzenie spotu reklamowego zaczyna się od zatrzymania i uspokojenia presji stworzenia viralowej reklamy. Klucz to skoncentrowanie się na potrzebach klientów i spójnym przekazie, zamiast na pogoni za trendami.
Krok 1: Analiza marki i odbiorców
Najpierw zrozum swoją markę i klientów:
- Kim są? Jakie mają potrzeby?
- Co kupują i dlaczego?
- Jakie zmiany w zachowaniach zakupowych zauważasz?
Przykład
Jeśli klienci sklepu z odzieżą męską, który ma dodatki damskie, w Święta dodają do koszyka zakupowego akcesoria kobiece jako dodatki do zamówień – przygotuj zestawy prezentowe i zaakcentuj te produkty w reklamie.
Krok 2: Aktualizacja oferty
Dostosuj ofertę do potrzeb klientów:
- Utwórz podkategorie typu „Prezenty do 50 zł”.
- Rozważ wsparcie zakupów, np. wprowadzenie „świątecznego elfa-konsultanta” pomagającego w wyborze produktów.
Krok 3: Analiza trendów i konkurencji
Obserwuj działania konkurencji:
- Jakie motywy dominują w ich kampaniach?
- Jakie są powtarzające się elementy, np. śnieg, złoto lub radosna muzyka?
Wyróżnij się, ale nie odchodź zbyt daleko od standardów w Twojej kategorii. Kampanie w jej ramach mają punkty styku, które stają się kierunkowskazami dla klientów, np.: tu są świąteczne promocje słodyczy.
Krok 4: Brief please!
Niezależnie od tego, czy kampanie przygotujesz wewnętrznie, czy z agencją reklamową – zbierz kluczowe informacje i zapisz je w briefie:
- Informacje o Twojej marce, m.in. archetyp marki, tone of voice, dane o grupie docelowej.
- Cele kampanii i oczekiwania wobec spotu.
- Najważniejsze elementy z analizy poprzednich kampanii świątecznych.
W kluczowych momentach sprzedażowych Twojej marki warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją reklamową, która oprócz przygotowania spotu pomoże Ci w jego dookreśleniu, bazując na swoim szerokim doświadczeniu. Połączy kreatywność z celem biznesowym.
Natomiast wciąż niezależnie od tego, na kogo się zdecydujesz – brief to podstawa, która ułatwi pracę Twojemu zespołowi lub agencji.
Krok 5: Realizacja
Zorganizuj produkcję:
- Przygotuj scenariusz i rekwizyty.
- Wybierz miejsce nagrania.
- Przetestuj sprzęt.
- Zbierz opinie od klientów przed publikacją, aby dopracować materiał.
Tworzenie skutecznego spotu to sztuka trafiania w potrzeby i emocje klientów. Najlepsze kampanie, takie jak świąteczna ciężarówka Coca-Coli czy wzruszające reklamy Allegro, budują trwałe, pozytywne skojarzenia poprzez łączenie autentyczności z emocjami. Twoja reklama również może zostać zapamiętana, jeśli będzie szczera, spójna i osadzona w doświadczeniach odbiorców.
Karolina Michalcewicz, senior account executive w Ancymony