40 WYDANIE M+!

Zyskaj praktyczną wiedzę o e-mail marketingu i automatyzacji

Sprawdź!

Raport „Programy lojalnościowe 2020”

W 2018 r. American Express zamknął swój program lojalnościowy Plenti. W maju 2019 r. BP rozstał się z Nectarem – jednym z największych programów multipartnerskich w Wielkiej Brytanii. Już w 2016 r. Allegro i Empik rozwiązały współpracę z Paybackiem. Firmy stawiają dziś na własne programy lojalnościowe. Możliwość budowania wysokojakościowej bazy odbiorców oraz gromadzenia i analizy danych na ich temat pozwala marketerom na indywidualne podejście do klientów, szybsze reagowanie na ich zmieniające się zachowania oraz personalizację oferty.

Raport „Programy lojalnościowe 2020”

W 2018 r. American Express zamknął swój program lojalnościowy Plenti. W maju 2019 r. BP rozstał się z Nectarem – jednym z największych programów multipartnerskich w Wielkiej Brytanii. Już w 2016 r. Allegro i Empik rozwiązały współpracę z Paybackiem. Firmy stawiają dziś na własne programy lojalnościowe. Możliwość budowania wysokojakościowej bazy odbiorców oraz gromadzenia i analizy danych na ich temat pozwala marketerom na indywidualne podejście do klientów, szybsze reagowanie na ich zmieniające się zachowania oraz personalizację oferty.

Obecnie programy monopartnerskie – takie jak Tesco Club, Amazon Prime, Allegro Smart! czy Empik Premium – oferują swoim uczestnikom rabaty, dodatkowe bonusy i atrakcyjne promocje. A klienci obiecują lojalnie korzystać z usług marki w zamian za pakiety stałych korzyści.

Żyjemy w czasach, gdy wielu ludziom programy lojalnościowe kojarzą się z nudnym i żmudnym zbieraniem punktów. To rzeczywistość, w której marka Shell ogłasza, że „punkty są martwe”, bo konsumenci nie chcą gratyfikacji odłożonej w czasie, ale poczucia, że program przynosi im realne korzyści tu i teraz. Jak dziś tworzy się programy, do których klienci sami chcą się zapisać i które skutecznie budują ich lojalność? Między innymi na to pytanie odpowiadamy w raporcie „Programy lojalnościowe 2020”.

Jak wynika z badania „Kompas lojalności B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” – zrealizowanego w 2019 r. przez IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska – ponad 40% uczestników programów lojalnościowych rezygnuje z udziału w nich z powodu niejasnych lub często zmieniających się zasad. Warto więc postawić na prostą i czytelną formę przekazu, bez natłoku informacji pisanych drobnym drukiem. Jasno określić zasady korzystania z programu. Każdy uczestnik musi wiedzieć od razu, jakie powinien spełnić warunki, aby otrzymać nagrodę.

Z tej publikacji dowiesz się, jak wygląda lojalność w wypadku dużych firm, a na co stawiają przedstawiciele MŚP, o czym pamiętać przy wdrażaniu programu lojalnościowego oraz jak do lojalności podchodzą teoretycy marketingu – Byron Sharp czy Philip Kotler. Podpowiadamy, z jakimi wyzwaniami borykają się marketerzy tworzący programy lojalnościowe, jaki wpływ na lojalność ma dobra obsługa klienta w social mediach, jakie techniki PR-owe zastosować, żeby zdobyć i utrzymać lojalnych klientów, a także jak ma się lojalność w trudnych czasach pandemii. Rozwiewamy również wątpliwości związane z formalnościami prawnymi dotyczącymi programów lojalnościowych.

Skąd wziąć nagrody rzeczowe do programu lojalnościowego? Gdzie je przechowywać? Kto miałby się zająć ich wysyłką? A jeśli nie nagrody rzeczowe, to co? Czy wykorzystanie benefitów elektronicznych (cyfrowych) może przynieść organizatorowi programu korzyści? Na te pytania również odpowiadamy w raporcie „Programy lojalnościowe 2020”.

Gdy zagłębisz się w lekturę raportu, poznasz case study loterii „BLIKOMANIA”, która zapewniła marce BLIK wielowymiarowe korzyści. Dowiesz się też, jakie rozwiązanie stworzyła firma Moto-Profil, żeby w efektywny sposób pogłębiać relacje biznesowe ze swoimi bezpośrednimi odbiorcami – hurtowniami i sklepami motoryzacyjnymi.

Rola programów lojalnościowych to wzmacnianie pozytywnego doświadczenia klientów związanego z marką, budowanie trwałej relacji z nimi i oferowanie im wartości dodanej. Stawką jest zadowolenie uczestników, które przekłada się na wymierne efekty biznesowe.

W DNA marki należy także wpisać troskę o klienta. O każdego klienta – zarówno nowo pozyskanego, jak i już wieloletniego – trzeba dbać tak samo. Bo klient jest jak wirus: swoją miłością lub nienawiścią do marki może zarazić wiele osób. A lojalność może uratować markę, szczególnie w trudnym czasie. Prawdziwych przyjaciół poznaje się przecież w biedzie.

Zapraszam do lektury!


Z raportu „Programy lojalnościowe 2020” dowiesz się m.in.:

  • jakie były pierwsze programy lojalnościowe na świecie i w Polsce,
  • czy programy punktowe należą do przeszłości,
  • czy koniec programów multipartnerskich oznacza początek programów subskrypcyjnych,
  • z jakimi wyzwaniami borykają się marketerzy tworzący programy lojalnościowe,
  • o czym pamiętać przy wdrożeniu programu lojalnościowego,
  • co najlepiej określa lojalność w segmencie B2B,
  • jak wygląda lojalność w wypadku dużych firm, a na co stawiają przedstawiciele MŚP,
  • jakie typy programów wsparcia sprzedaży dominują w B2B,
  • jaką rolę odgrywa PR w kreowaniu lojalności,
  • jakie techniki PR zastosować, żeby zdobyć i utrzymać lojalnych klientów,
  • jak za pomocą różnych instrumentów PR budować lojalność,
  • jak do lojalności podchodzą teoretycy marketingu – Byron Sharp czy Philip Kotler,
  • jaki wpływ na lojalność ma dobra obsługa klienta w social mediach,
  • jak wygląda lojalność w trudnych czasach pandemii,
  • czy warto zbudować i wdrożyć aplikację lojalnościową,
  • czy budowa aplikacji lojalnościowej musi się wiązać z wysokimi kosztami,
  • czy mobilna aplikacja lojalnościowa w modelu SaaS może mieć wysoką jakość,
  • jakie efekty wdrożenia mobilnych programów lojalnościowych da się szybko przełożyć na zysk,
  • z jakimi wyzwaniami i formalnościami prawnymi wiążą się programy lojalnościowe,
  • w jaki sposób zmniejszyć koszty przechowywania dokumentacji związanej z programem lojalnościowym,
  • jak długo należy przechowywać zgody uczestników na rejestrację w programie lojalnościowym,
  • czy można przechowywać papierowe formularze rejestracji wyłącznie w formie skanów,
  • czy punkty przyznawane za pozazakupowe działania uczestników wpływają na kwalifikację programu lojalnościowego jako sprzedaży premiowej,
  • czy konieczne jest wystawianie PIT-11 za nagrody przyznane w programie lojalnościowym z tytułu aktywności niezwiązanej stricte z zakupem promowanych produktów,
  • dlaczego w programie lojalnościowym warto wykorzystać elementy grywalizacji,
  • skąd wziąć nagrody do programu lojalnościowego,
  • w jakich sytuacjach warto pomyśleć o wykorzystaniu nagród elektronicznych,
  • o czym należy pamiętać podczas budowania katalogu nagród elektronicznych,
  • jakie działania w ramach loterii „BLIKOMANIA” zapewniły marce BLIK wielowymiarowe korzyści,
  • jak w trwały i efektywny sposób wpływać na wzmocnienie relacji biznesowych z bezpośrednimi odbiorcami – hurtowniami i sklepami.

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę