BLIK, przelew online oraz karty płatnicze to ulubione metody płatności Polaków – wynika z najnowszego badania firmy Tpay. Co więcej, połowa respondentów podczas finalizowania transkacji zwraca uwagę na dostępne metody płatności oraz bezpieczeństwo. Badanie dostarcza również wniosków na temat rodzajów urządzeń, z których podczas e-zakupów korzystają internauci z różnych grup wiekowych.
Badanie firmy Tpay zostało zrealizowane w 2022 r. z agencją SW Research. Przeprowadzono 1260 ankiet z osobami, które dokonują zakupów online. Co z niego wynika?
BLIK ciągle króluje
Spośród osób, które przynajmniej raz skorzystały z płatności BLIKIEM, ta metoda preferowana jest przez 70% badanych. W czołówce są także przelew online (38%) oraz karty płatnicze (34%).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W porównaniu z badaniem z 2020 r. wśród najchętniej wybieranych metod płatności niewiele się zmieniło. Większe różnice występują poza pierwszą trójką zestawienia. Płatności portfelem elektronicznym preferuje 17% badanych (o 4% mniej niż w 2020 r.), a przelewem tradycyjnym – 21% (o 8% mniej).
Z badania wynika, że na wybór metody płatności ma wpływ rodzaj produktu czy usługi.
- BLIK preferowany jest podczas kupowania biletów komunikacji miejskiej, zamawiania subskrypcji, wynajmowania hulajnogi czy roweru, a także w zakładach bukmacherskich.
- Przelew online cieszy się największą popularnością w przypadku kupowania mebli i wyposażenia wnętrz, gier, filmów czy książek.
- Kartę płatniczą badani preferują podczas zakupu sprzętów RTV, AGD, elektroniki i artykułów spożywczych.
Płatności odroczone i cykliczne chętniej preferowane niż wybierane
W badaniu po raz pierwszy zapytano o płatności odroczone. Są one preferowane przez 19% respondentów. Co ciekawe, więcej badanych preferuje tę metodę niż ją wybiera (13%). Podobnie jest w przypadku płatności cyklicznych, które woli 11% badanych, ale wybiera tylko 6%. (Preferowane metody płatności to te, które internauta najbardziej lubi. Gdy ma możliwość, chętnie z nich korzysta. Płatności wybierane to te, w które ostatecznie klika).
– Płatności odroczone to stosunkowo młoda metoda, dlatego nie wystarczy mieć ją w sklepie – trzeba ją także promować. Warto, aby sklepy o opcji „kup teraz, zapłać później” informowały już na stronie głównej, następnie tworzyły zestaw często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie, a także przypominały o możliwości odroczenia płatności na kartach produktowych. A płatności cykliczne? Spośród osób, które przynajmniej raz skorzystały z tych płatności, ta metoda jest preferowana przez 11% badanych. Podobnie, jak w przypadku płatności odroczonych, więcej osób preferuje tę metodę niż ją wybiera, co jest ważnym motywatorem do edukowania i motywowania klientów – radzi Mateusz Wachowski, Payment Expert w Tpay.
Internauci chcą płacić natychmiast
W badaniu Tpay sprawdzono także, jakie są ulubione sposoby płatności Polaków. Okazuje się, że internauci chcą płacić od razu (75%), znacznie rzadziej wybierają płatność przy odbiorze (18%), odroczoną (4%) i ratalną (3%).
– Wybierając operatora płatności warto nie tylko skupiać się na stawkach, jakie proponują poszczególni pośrednicy, lecz także na rozwiązaniach płatniczych, z których można u nich korzystać. Tpay już przed pandemią umożliwił płatność BLIKIEM u kurierów InPost i GLS. Dla klientów oznacza to możliwość korzystania z BLIKA także w opcji za pobraniem, a dla sprzedawców wyróżnik przyciągający kolejnych klientów – mówi Izabela Wąsik, Key Account Manager w Tpay.
Z jakich urządzeń korzystają klienci w różnym wieku
W badaniu sprawdzono także relację między wiekiem płatnika a urządzeniem, z którego korzysta podczas e-zakupów. Ponad połowa osób w wieku 18-24 lata preferuje laptopa lub komputer. W grupie 25-34 lata zdania są równo podzielone. W przedziale 35-44 lata 49% osób stawia na laptopa lub komputer, a 40% na smartfona. Większość osób starszych wybiera natomiast stacjonarne urządzenia.
Liczą się różne metody płatności i bezpieczeństwo
Jak się okazuje, podczas finalizowania zakupów ponad połowa internautów zwraca uwagę na dostępne metody płatności, a połowa bierze pod uwagę także poczucie bezpieczeństwa. Za najbezpieczniejsze metody płatności respondenci uznają płatność przy odbiorze (51%), przelew tradycyjny (34%), BLIK (30%) i kartę płatniczą (26%).
– Z jednej strony internauci chcą płacić łatwo i szybko, co zwykle wiąże się z takimi metodami płatności jak BLIK czy karta płatnicza w opcji on-site, czyli bez konieczności opuszczania strony sklepu. Z drugiej strony ponad połowa badanych jako bezpieczną opcję zapłaty uważa płatność przy odbiorze – raczej tradycyjną metodę płatności. To nie są dwa sprzeczne sobie sygnały, lecz dwie cenne wskazówki: dawaj wybór i zwiększaj poczucie bezpieczeństwa – mówi Karol Pietruszewski, Sales Specialist w Tpay.
Cały raport z badania „Jak Polacy lubią płacić online? Konsument 2.0” możesz pobrać tutaj.
Tekst powstał we współpracy z Tpay