Zmiana siedziby lub dotychczasowej aranżacji wnętrz firmowych jest jednoznacznym sygnałem świadczącym o rozwoju marki. Większa powierzchnia jest dowodem rozwoju ilościowego, ale dopiero dbałość o komunikację wizualną stanowi o rozwoju jakościowym i, co więcej, otwiera perspektywę dalszego progresu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie elementy powinien zawierać pełnowartościowy system identyfikacji wizualnej,
- jaki typ biura wybrać, by zwiększyć efektywność pracy,
- dlaczego opłaca się inwestować w profesjonalną aranżację siedziby firmy,
- jakie są najnowsze trendy w aranżacji biur na świecie.
Podstawą kreacji wizerunku każdej marki jest SIW – system identyfikacji wizualnej, będący zbiorem niezbędnych informacji dotyczących kolorystyki, typografii oraz szablonów wykorzystywanych na każdym etapie komunikacji. Ważne, aby obraz przekazywany za pomocą różnorodnych kanałów dystrybucji treści był spójny i skutkował nie tylko wzrostem rozpoznawalności marki, lecz także utrwaleniem przekazu merytorycznego. Przemyślany system identyfikacji wizualnej łączy walory estetyczne z podkreślaniem emocji, z którymi dany produkt bądź usługa mają być kojarzone. Taki schemat, pod warunkiem, że jest spójny i wieloaspektowy, stanowi model, na którym budowane są długotrwałe relacje z klientami.
Większość firm ma dużą świadomość znaczenia identyfikacji wizualnej w procesie kreowania wizerunku marki. Logotyp i sposób jego eksponowania, strona internetowa, materiały reklamowe i promocyjne – to podstawowe elementy, które niosą informacje na temat aktywności i zaangażowania marki. Firmy inwestują w promocję i kreatywny sposób prezentacji oferty – widoczna jest dbałość o jakość komunikacji zewnętrznej w działaniach marketingowych. Niestety te same wysokie standardy nie zawsze utrzymywane są w komunikacji wewnętrznej, a budując wizerunek trzeba pamiętać przede wszystkim o twardych fundamentach, nie tylko o fasadzie. Traktowanie pracowników jako interesariuszy, analiza ich potrzeb i dbałość o utrzymywanie dobrych relacji powinno być traktowane równie priorytetowo, jak kontakt z klientami. Architektoniczne porównanie zostało tu przywołane nieprzypadkowo, bo coraz większą rolę w budowaniu wizerunku firmy ma wygląd siedziby, która łączy w sobie rolę reprezentacyjną i operacyjną. Pełnowartościowy SIW powinien więc zawierać również informacje dotyczące identyfikacji wizualnej w przestrzeni. Czytelny i uporządkowany system oznakowań, ekspozycji regulaminów, strategii i komunikatów wewnętrznych jest dużym wsparciem działu HR i ułatwia płynną współpracę.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Coraz częściej dostrzegalne jest przewartościowanie priorytetów w zakresie aranżacji przestrzeni komercyjnych. Dawniej w biurze najważniejsza była powierzchnia, liczba biurek, gabinet dyrektora, recepcja. Dziś siedziba wreszcie staje się wizytówką firmy. Kiedyś zlecenia aranżacji przestrzeni biurowych dotyczyły tylko pomieszczeń dla gości i pracowników wysokiego szczebla. Ostatnie lata przyniosły jednak spore, pozytywne zmiany w relacji firma-pracownik, a proces ten najlepiej odzwierciedlają zmiany na rynku nieruchomości biurowych.
Pracownik spędza w pracy więcej niż połowę swojego życia, warto więc zadbać o to, aby było to miejsce, w którym przebywa się z przyjemnością. Już nie tylko lokalizacja ma znaczenie, równie ważnym aspektem staje się wygląd, funkcjonalność i układ przestrzenny biura. Komfort pracy, sprawna komunikacja i przyjazne otoczenie sprawiają, że pracownicy identyfikują się z miejscem pracy, doceniają troskę pracodawcy i stają się ambasadorami marki. Wspólna przestrzeń, zaprojektowana przez specjalistów, podzielona na strefy i odpowiednio zaaranżowana potrafi zdziałać więcej niż coaching, wykłady motywacyjne i spotkania integracyjne, a już na pewno wpływa na skuteczność powyższych działań.
Pracownicy chcą być dumni z miejsca pracy i chcą rzeczywiście czuć się częścią świata, który tworzą. A o prestiżu świadczy już nie tylko zajmowane stanowisko, wysokość zarobków czy pakiet dodatkowych świadczeń, ale również dostęp do wyjątkowych miejsc. Nie od dziś wiadomo, że komfortowe biuro wpływa na efektywność pracy, a wysoki standard przestrzeni sprawia, że pracownicy czują się wyróżnieni i mają świadomość, że jest to miejsce, w którym liczy się najwyższa jakość. Jednak atrakcyjne biuro to nie tylko kwestia wizerunkowa czy działanie employer brandingowe (związane z budowaniem wizerunku pracodawcy). To przede wszystkim aktywność, która ma szansę przyczynić się do rozwoju, znaczącego wzrostu jakościowego pracy.
Przestrzeń ma ogromne znaczenie, oddziałuje na nasze zachowanie i stymuluje do myślenia. Dlatego coraz popularniejszy na całym świecie jest trend aranżacji biur, który dalece odbiega od konwencji, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Kiedyś decyzja o aranżacji ograniczała się do wyboru między osobnymi pokojami a open space’em. Dziś siedziby największych światowych marek podzielone są na strefy w zależności od charakteru wykonywanej pracy. Wytycza się miejsce rozmów z klientami, osobne sale na potrzeby spotkań wewnętrznych, tak zwanej „burzy mózgów”, strefy relaksu, kantyny itp. Oczywiście taki podział nie może być całkowicie arbitralny: w pierwszym etapie należy przyjrzeć się przyzwyczajeniom pracowników i nie przeprowadzać rewolucji, która mogłaby zaburzyć ich poczucie bezpieczeństwa. Praca osób odpowiedzialnych za aranżację biura powinna rozpocząć się od obserwacji ścieżek, jakie codziennie przemierzają pracownicy. Następnie należy zastanowić się jak rozplanować przestrzeń, aby była jak najbardziej optymalna. Skrócenie pokonywanych przez pracowników dystansów przyczyni się do wzrostu efektywnego wykorzystania czasu pracy. Warto zadbać również o łatwy dostęp do przestrzeni wspólnych i przemyślane rozmieszczenie sprzętów biurowych, tak by uniknąć ryzyka nieprawidłowej dystrybucji dokumentów.
Precyzyjne wyznaczenie i oznakowanie ciągów komunikacyjnych jest podstawą dobrze funkcjonującego biura. Podział powinien być czytelny zarówno dla pracowników, jak i dla gości. Zróżnicowanie kolorystyczne, wydzielenie pomieszczeń zamkniętych i stref otwartych, system strzałek i tablic ułatwiających lokalizację poszczególnych miejsc pomaga zarządzać zespołem, przyspiesza aklimatyzację nowych pracowników i determinuje system wymiany informacji.
Kiedy przestrzeń jest już odpowiednio podzielona, przychodzi czas na wystrój. Należy pamiętać, że siedziba firmy to nasza własna powierzchnia reklamowa, która może być nośnikiem komunikatu, jaki chcemy przekazać odwiedzającym i pracownikom. Biuro powinno pokazywać uniwersum wartości danej firmy w skali mikro. Takie realizacje są efektem współpracy działu HR, copywriterów, pracowni architektonicznej i wykonawców, którzy wprowadzają w życie powstałą, spójną wizję.
Jednym z przykładów nowoczesnych aranżacji biur na naszym rynku jest Unilever Polska. Charakterystyczne elementy przestrzenne wpisane są w korporacyjne standardy. Dzięki swoim atrakcyjnym siedzibom firma kojarzona jest, jako dobry pracodawca o pewnej pozycji na rynku. Dużą rolę odgrywa także wpisanie proekologicznych rozwiązań w biurach w zrównoważony model biznesowy realizowany przez firmę. Na przykładzie Unilevera prześledzić można proces, poprzedzający zmianę siedziby. Należy skonfrontować międzynarodowy, korporacyjny SIW z lokalnymi zasobami i wyróżnikami, potrzebami pracowników (lokalizacja, dostęp do usług, przyzwyczajenia) oraz doświadczeniem ekspertów w dziedzinie komunikacji wizualnej. – Biura firmy Unilever na całym świecie nawiązują do naszych korporacyjnych standardów identyfikacji wizualnej, dlatego pod pewnym względem mają one podobne elementy czy kolorystykę. Niekiedy jednak trzeba było te standardy przełożyć na fajne pomysły i dostosować je do lokalnych potrzeb, dlatego w takich sytuacjach kierowaliśmy się kreatywnymi sugestiami agencji – mówi Nina Jasiewicz, workplace service delivery manager CEE Unilever Polska.
[opis]Biuro Unilever Polska[/opis]
[zrodlo]Materiały Unilever Polska[/zrodlo]
W przestrzeniach biurowych, które są zarezerwowane dla komunikacji wewnętrznej, warto wprowadzić grę z konwencją, zastosować odważne, designerskie elementy wystroju, pozwolić sobie na nonszalancję, puścić oko do osób, które znają SIW na pamięć. Takie rozwiązania sprawiają, że pracownicy czują, że są na wyższym poziomie „wtajemniczenia”, że są w miejscu, gdzie tworzy się tożsamość marki. Ciekawym przykładem w przypadku korporacji może być wprowadzenie do przestrzeni biurowych swoistego dialogu marek, które w komunikacji zewnętrznej są niezależnymi bytami o odmiennych grupach docelowych i niezbieżnych strategiach pozycjonowania. Takie zestawienia, które dają zupełnie nową perspektywę spojrzenia na markę mogą być motorem wymiany doświadczeń i źródłem nowych pomysłów. Ze swojego ekstrawaganckiego podejścia do przestrzeni biurowej znany jest Red Bull. Przecząca grawitacji zabawa płaszczyznami w siedzibie w Amsterdamie czy zjeżdżalna w londyńskim oddziale to elementy, które doskonale oddają filozofię marki „Dodajemy skrzydeł i inspirujemy”.
[opis]Siedziba Red Bulla w Londynie[/opis]
[zrodlo]www.architekturawnetrz.pl/artykuly/architektura-wnetrz/red-bull-london-jump-studios[/zrodlo]
Jeszcze inną kategorią są biura niestandardowe – przestrzenie, których głównym celem jest inspirowanie pracowników. Biura, które są prawdziwymi designerskimi perełkami dają projektantom wnętrz niebywałe pole do popisu. Wiodącą marka pod względem świadomości przestrzennej komunikacji wizualnej jest Google.
[opis]Siedziba oddziału Google Polska we Wrocławiu[/opis]
[zrodlo]Materiały prasowe Google Polska[/zrodlo]
W firmach, które stawiają na innowacje, miejsce pracy powinno motywować i dodawać odwagi do wyznaczania nowych trendów. Jeśli oczekujemy od pracowników kreatywności, wychodzenia poza schematy, nie możemy podcinać im skrzydeł. Przykładem może być wielobarwna siedziba MTV Polska. Każdy odwiedzający ma odnieść wrażenie, że to miejsce tętniące energią. Szerokim echem odbiła się również aranżacja siedziby Google w Tel Awiwie. Taką przestrzeń trudno nazwać miejscem pracy, ponieważ dominują w niej dekoracje, meble, gadżety i materiały, które kojarzą się raczej z rekreacją niż obowiązkami. Ale oczywiście egzotyczna roślinność, hamaki i piękne drewniane meble nie wypełniają całkowicie przestrzeni. To przemyślana struktura, w której nie zabrakło miejsca na biurka, komputery i niezbędne, „standardowe” wyposażenie. Takie biuro daje pracownikom (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) jasny sygnał – ludzie, którzy tworzą naszą firmę należą do elity, oczekujemy od nich wielkich rzeczy, więc i oferujemy wiele, oczekujemy innowacji, więc sami staramy się wykraczać poza granice ich wyobraźni.
Dbałość o wygląd i funkcjonalność biura powinny być stałymi elementami przemyślanej strategii rozwoju firmy. Dopasowanie aranżacji do branży i potrzeb znacznie wpływa na jakość i efektywność wykonywanej pracy, a przestrzeń siedziby powinna być wzorcowym nośnikiem komunikacji wizualnej.
[kreska]Warto doczytać:
1. Andrzej Głowacki, „O komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej”, Rzeszów 2011.