BLIK – kiedyś mało znana marka, a dziś jedna z najpopularniejszych metod płatności w kraju. Korzysta z niej już ponad 16 mln użytkowników, którzy tylko w pierwszym kwartale 2024 r. zrealizowali ponad pół miliarda transakcji. Dowiedz się, jakie działania zapewniły BLIK-owi spektakularny sukces.

Z tego artykułu dowiesz się:
- gdzie, kiedy i od czego zaczyna się historia BLIK-a,
- jakie są największe sukcesy marki,
- jak wyglądały pierwsze lata pracy nad rozwojem BLIK-a,
- co w tamtym okresie stanowiło dla BLIK-a największe wyzwania,
- jakie działania marketingowe najmocniej przyczyniły się do rozwoju BLIK-a,
- czego jako marketer możesz się nauczyć z historii BLIK-a.
– BLIK to uniwersalny i wszechstronny system, który na stałe wszedł do świadomości Polaków, a nawet przeniknął do popkultury. Dziś odmienia się go przez wszystkie przypadki, a słowo „bliknąć” już na stałe weszło do słownika miejskiego i jest używane jako skrót oznaczający rozliczanie się ze znajomymi – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i PR w BLIK-u.
Początek BLIK-a
Historia marki zaczyna się w 2013 r., kiedy wśród grupy ekspertów od bankowości pojawił się pomysł stworzenia mobilnego systemu, który ułatwiałby Polakom codzienne płatności.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Inicjatorzy dostrzegli zmieniające się potrzeby konsumentów, rosnącą popularność zakupów online i postępujący rozwój urządzeń mobilnych. Ich celem było zapewnienie jak największemu gronu klientów wygodnych i bezpiecznych płatności. W efekcie powstał BLIK, za którego stworzeniem stoi 6 banków, które na co dzień ze sobą konkurowały – wspomina Krzysztof Ziewiec.
O jakie banki chodzi? W inicjatywę zaangażowały się: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK (obecnie Santander Bank Polska), ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski.
W lutym 2015 r. BLIK został udostępniony użytkownikom.
Od braku świadomości do 16 mln użytkowników
– BLIK rozwijał się i nadal rozwija bardzo dynamicznie. Podczas naszego startu w 2015 r. był obsługiwany przez pojedyncze sklepy. W tamtym okresie naszym celem było szybkie i sprawne nawiązywanie współpracy z agentami rozliczeniowymi. Obecnie obejmuje ona blisko 100% sklepów stacjonarnych i internetowych, a także bankomatów. Od samego początku intensywnie pracujemy nad funkcjami BLIK-a, a także nad jego dostępnością dla wszystkich, co przynosi nam pozytywne efekty oraz uznanie zarówno ze strony rynku, jak i użytkowników – mówi Krzysztof Ziewiec.
Co w tamtym początkowym okresie okazało się dla marki największym wyzwaniem? Nasz rozmówca wspomina, że był to brak świadomości rynku. W 2015 r. BLIK nie był w końcu nikomu znany, a edukacja społeczeństwa w zakresie płatności mobilnych sprawiała problemy.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
– System zainicjował nowy sposób płacenia, dlatego zarówno szansą, jak i ryzykiem było zbudowanie świadomości, pokazanie korzyści oraz zdobycie zaufania użytkowników. Postawiliśmy na kształtowanie nowych postaw, transparentną komunikację oraz angażujące kampanie marketingowe, które przedstawiały zalety BLIK-a oraz zachęcały do płacenia w ten sposób – wyjaśnia Krzysztof Ziewiec.
3 wydarzenia, które zmieniły BLIK-a
Z czasem rozwój BLIK-a nabrał tempa. Jakie były istotne momenty w historii tego projektu.
Jak mówi nasz rozmówca, pierwszym przełomem było osiągnięcie pełnej dostępności w e-commerce w 2016 r., co uczyniło z BLIK-a powszechną metodą płatności w handlu elektronicznym.
– Następny istotny sukces nastąpił rok później, gdy aż 4,5 mln Polaków, czyli wtedy ponad połowa użytkowników bankowości mobilnej w kraju, regularnie korzystała z BLIK-a. Były to dla nas bardzo istotne momenty, które wpłynęły na nasze dalsze decyzje oraz na pozycję na rynku płatności w Polsce – wspomina Krzysztof Ziewiec.
Ważnym czasem dla BLIK-a był także rok 2020, kiedy marka udostępniła użytkownikom płatności zbliżeniowe BLIK-iem w sklepach stacjonarnych oraz nawiązała współpracę z globalnymi operatorami płatności, takimi jak Adyen i PPRO.
– Dzięki temu użytkownicy zyskali możliwość płacenia 6-cyfrowym kodem BLIK na międzynarodowych platformach e-commerce. A że cały czas analizujemy potrzeby użytkowników, aby oferować im jak najlepsze doświadczenia płatnicze, to też niedawno udostępniliśmy usługę płatności odroczonych: BLIK Płacę Później – dodaje dyrektor marketingu i PR w BLIK-u.
Ponadto zespół BLIK-a pracuje nad ekspansją zagraniczną, a w tym kontekście ważnym momentem w historii firmy było powołanie do życia dwóch spółek: BLIK Romania i BLIK SK, dzięki którym polska marka może rozwijać się na rynku rumuńskim i słowackim.
Marketing w wydaniu BLIK-a
Osiągnięcie tak wysokiej pozycji na rynku nie byłoby możliwe bez odpowiedniego marketingu. A zatem jakie strategie i działania najmocniej przyczyniły się do rozwoju BLIK-a? Krzysztof Ziewiec zdradza, że komunikacja marki jest charakterystyczna i opiera się na podkreślaniu najważniejszych zalet, które użytkownik dostrzeże, gdy skorzysta z tej formy płatności.
– Dzięki temu sprawiamy, że często skomplikowany świat finansów staje się pozytywny, prostszy i przyjaźniejszy. Styl i język komunikacji we wszystkich kampaniach jest ze sobą spójny, optymistyczny i cechuje się otwartością, swobodą oraz bezpośredniością. A dzięki tworzeniu przyjaznego środowiska nasi użytkownicy stają się jego częścią i mają realny wpływ na jego kreowanie – wyjaśnia nasz rozmówca.
W komunikacji zespół BLIK-a stawia na autentyczność oraz wiarygodność, dlatego do swoich kampanii reklamowych nie zaprasza celebrytów, takich sensu stricto, ale osoby, które są postrzegane właśnie jako wiarygodne, wyróżniające się talentem i pasją w tym, co robią w swoim życiu zawodowym czy prywatnym. To cechy szczególnie ważne dla BLIK-a w kontekście kreowania kampanii.
– Stąd nasza współpraca z takimi artystami jak Tomasz Kot czy w ostatnim czasie: Justyna Ducka, Sebastian Stankiewicz, Mila Jankowska oraz Michał Czernecki. Każdy wyróżnia się umiejętnością przyciągania i angażowania odbiorców. To na pewno pomaga budować głębsze zaufanie i sympatię do naszej marki – mówi Krzysztof Ziewiec.
Czego możesz się nauczyć z historii BLIK-a
Na koniec poprosiliśmy naszego rozmówcę o kilka rad dla początkujących marek, które podobnie jak BLIK chcą osiągnąć duży rynkowy sukces:
- Skup się na potrzebach klientów – poznanie Twoich odbiorców umożliwi Ci realizację strategii marketingowej, która jest oparta na ich oczekiwaniach.
- Zachowaj transparentność – buduje ona wiarygodność marki. Pozwala to tworzyć relacje oraz zaufanie z potencjalnymi klientami.
- Zadbaj o siłę brandu – składają się na nią nie tylko dobrze zaprojektowane logo czy chwytliwy slogan, lecz także doświadczenie, które oferuje marka.
- Stwórz spójny wizerunek we wszystkich kanałach komunikacji.
- Zachowaj konsekwencję w działaniach marketingowych.
- Postaw na dialog z użytkownikami.
Przeczytaj też historie innych marek:
>> Zaczynaliśmy od Work&Travel, a dziś jesteśmy w 50 krajach [historia marki: eSky]
>> Od sportowej wizji do lidera cateringu dietetycznego [historia marki: Maczfit]